|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Inte trögare, bara att det finns fler likvärdiga bilar på marknaden som pressar priserna på varandra. Prisbilden är självjusterande och just nu finns fler säljare än köpare. | |
|
Vad är skillnaden? Fler bilar än köpare gör det ju svårare att sälja. De som sänker priserna först blir troligen av med bilen först. Det kan man kalla självjusterande priser :) |
|
|
@KN Det går faktiskt att mäta i ägarbytesantal per månad. Det som du kan få lite rätt för är att det kan finnas fler bilar på marknaden nu än för ett år sedan. Då kan det faktiskt vara mer svårsålt nu än tidigare. (om det gjorde 50 affärer förra året utav 200 bilar tillgängliga, nu görs det 75 utav 400). Men annars har du tyvärr fel i dina antaganden. @Verdi Humor :) @Lövet: Ibland är ödmjukhet en dygd. |
|
|
Har bevakning på bilen jag har idag samt de jag är intresserad av (335, 435, M3 och M4) och priserna håller i sig. De som går ner i pris är de som låg för högt från början, jag ser inga tecken alls på att det är fyndläge för att det skulle vara svårsålt. |
|
|
Det finns alltid fler säljare än köpare. Inget nytt i det för tillfället. Att det magiskt skulle ha flutit ut stora mängder E90/E91or, eller M5or på marknaden nu är svårt att hitta stöd för. Det är en annan sak exempelvis när en modell blir 3 år gammal och de första leasingavtalen brukar avslutas. ------- //Lövet |
|
|
Slippy, att det är mer svårsålt nu än tidigare är ju det jag sagt hela tiden :) Om det jmf med tidigare beror på fler bilar eller färre köpare kan jag inte svara på. |
|
| Att det magiskt skulle strömma ut fler e90/e91 nu än tidigare (med den utrustning man söker) kan man ju tycka är märkligt. Men just så är det. Har letat efter min önskade spec på bil rätt länge och följt marknaden väl. Har bara varit nån enstaka bil som känts intressant tidigare under året och dessa få exemplar har försvunnit snabbt och varit dyra. Nu under hösten har plötsligt flera intressanta bilar dykt upp och dessutom till intressanta priser. Magiskt eller bara en tidens slump eller en förändring av marknaden kan man ju diskutera. För min del är jag nog beredd att tolka det som att marknaden till viss del förändrats på senare tid. Kanske generationsskiften bland köpare, kan det vara så att det börjar komma loss F30.or från tjänstebilsmarknaden nu som gör att tidigare ägare av e90 väljer att uppgradera till en nyare generation? Ser inte så mycket magi i det utan snarare en ganska naturlig förändring som ganska lätt kan förklara ett tydligt ökat utbud av e90:or. Och som också kan bidra till att nya prisnivåer etableras. | |
|
Håller med om bilderna på den aktuella bilen, vimpelhandlare. Möjligt att en auktoriserad BMW firma skulle få ut det priset om den såldes som Premium Selection med gratis service etc, men absolut inte som ett förmedlingsuppdrag helt utan garantier på bilen. Vad gäller utrustning så är det väl det absolut mest "nödvändiga" på en 535D, inget särskilt. Möjligen kan det bli svårt att konkurrera med "alla" 530d X-drive som snart kommer ut, har inte sålts många rwd 530/535D sista 2.5 åren pga av att de blir billigare med Xdrive än utan. |
|
|
Bara en kommentar kring garantier: Även bilar på förmedlingsuppdrag omfattas av konsumentköplagen. Står tydligt i §1 konsumentköplagen. Detta är något dock som många mindre handlare gärna "glömmer bort"... "Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen." ------- //Lövet |
|
| Så kanske det är, men jag tror de som köper bil för 400+ gärna vill slippa tjafsa om konsumentköplagen om något skulle ske. Med BMW PS har jag själv upplevt en gräddfil i service utan något tjafs. Det finns en skillnad. | |
|
Sant. Frågan är bara hur mycket det är värt i rena pengar? Den här bilen exempelvis har ju maskinskadeförsäkring också så då minskar betydelsen av BMW PS. Jag håller dock med om att jag tror att handlaren i fråga kommer få svårt att få ut den typ av pengar de försöker med eftersom deras övriga lager inte riktigt lever upp till samma nivå. ------- //Lövet |
|
| lövet: Ja, sen har man tydligen ansvar som privatperson när man säljer också, även om det väl lär bli svårt att få rätt utan rättegång etc. | |
|
Kanske kan det vara en precis mätning av en variabel som är indirekt kopplad till marknadens tröghet, kontra en oprecis/känslomässig mätning av en annan variabel som egentligen har en mer direkt koppling? Om man surfar blocket och bedömer att marknaden är trög beror det säkert på att tiden som bilarna ligger ute upplevs som lång och att man ser att säljarna justerar ner priserna i sina annonser. Självklart finns det alltid de som övervärderar sin bil gravt, men om det är en generell tendens att det tar tid för köpare och säljare komma överens om ett pris så kanske marknaden kan vara "trög" även om antalet transaktioner per månad inte sjunker? Att antalet transaktioner över året är samma, men att varje enskild försäljning tar längre tid? Dvs transaktionen genomförs till slut till ett avgjort lägre pris än vad köparen egentligt tänkt gå med på från början (någon form av prut är det väl alltid). Istället för att säljaren helt avstår från att sälja. |
|
|
jhellström: Det finns ett sådant ansvar men det är väldigt svårt att få rätt som köpare mot en annan privatperson. Det krävs i princip "ond tro", dvs att säljaren aktivt försökt dölja ett fel. ------- //Lövet |
|
|
Precis som många skriver så är handlare enligt lag tvingade att lämna 3 månaders garanti på bilar som kostar mer än 30000:-, seriösa handlare chansar inte och tar garantin på sig själv.. Då uppstår problemen om vad som var och inte var och vem som skall ersätta vilka kostnader osv. Det som alla seriösa handlare gör är att de har en försäkringslösning som vid eventuella problem tar de kostnader som täcks inom garantin. Hur många kollar detta vid köp, utan man litar blint på handlaren... I detta specifika fall så säljs min bil med 6 månaders garanti från Autoconcept. Exakt denna: Länk Går även att få andra längder, tillexempel 12 månader, det är givetvis enbart en kostnadsfråga.... |
|
thekinglives |
Andreas: Du må vara Einstein eller vem du vill spela, faktum är, har alltid varit och kommer alltid att vara, Finns det en vara som 10 vill köpa så är det lättsålt eftersom varan kommer bli såld, är förhållandet omvänt kommer 9 varor förbli osålda, alltså kommer ägarna till de 9 varorna uppleva marknaden som mera svårsålt. Säg till om du inte förstår? |
Verdi |
thekinglives, Har du data som stödjer att det är avsevärt många fler bilar till salu nu än det varit tidigare så kanske... Om teorin att det skett ett prisfall stämmer så borde det ha lett till en tillfällig minskning av antalet gjorda affärer eftersom säljarna först försöker få ut ett högre pris innan de till slut går med på att pruta. |
|
Svårsålt var ordet: Länk "EKONOMI: Försäljningen av begagnade bilar ökade med nästan fem procent under årets tre första kvartal jämfört med samma period 2014. Det visar statistik från KVD Bilpriser. Trenden med en ökad försäljning av begagnade bilar fortsätter. Hittills i år har 38 000 fler begagnade bilar sålts jämfört med samma period förra året." Men vad är väl verkligheten mot lite Blocket bevakningar och hemmasnickrade spekulationer? |
|
|
Suck! Det där är ju 1,5 månad gamla uppgifter. Kolla när denna tråden skapades. "Med statistik kan man bevisa vad som helst" |
|
|
Okay, så du tror att det skett ett trendbrott helt plötsligt sista veckorna? Svaret på den frågan är nej, kolla inlägget tidigare där jag tagit fram data till dagens datum för enbart BMW. Är det inte bara dags att inse att du har fel snart? ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.