AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.582

Svårsålt nu?

Sida 2 av 5
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@Henke
du oxå.....
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet är att det inte har någonting med den här bilen att göra. Det är en bil som kostar en tredjedel och har gått tre gånger så långt. Det finns mycket små likheter i försäljningarna. Vad gäller den bilen är det dock ganska enkelt att se problemet. En snart 9 år gammal 5-serie sedan med mellanmotorn med 18.000 mil på mätaren betalar ingen 150 tusen för.
Länk
Länk

-------
//Lövet
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Oavsett årsmodell och miltal så platsar ju båda under en diskussion som handlar om att det är svårt att sälja bil nu.
Tror ärligt talat båda dessa säljare får pruta en del på priset för att få sålt sina bilar.
bl
270
bluetrain
x3 msport
@KN - som i generellt, över hela linjen. Inte att det är en "premium-femma" i ts fall utan femmor överlag? Då funderar jag på om det beror på att nästa generations femma är på gång nästa år men samtidigt så borde det ju inte spela in så mkt roll då den väl ännu inte är officiell ännu,
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Det verkar vara generellt svårsålt på beg.marknaden oavsett modell. Som jag skrev i en annan tråd så har jag sett hur det påverkat bland annat F3x-modeller. De var populära tidigare för någon månad sen och såldes snabbt och låg ganska högt i pris. Nu verkar de betydligt trögare.
Har inte riktigt samma koll på 5-serien men tror som sagt det gäller hela marknaden.
Nästa generation femma lär inte påverka nämnvärt ännu.
Sen är det klart att vissa ovanligare modeller säljer ändå om rätt köpare dyker upp.
bl
270
bluetrain
x3 msport
Kan kanske också vara tiden på säsongen som spelar in (alltså generellt dåligt denna tid på året)?

Sålde en helt vanlig 318da förra året, som var väldigt fin, exemplariskt skött osv osv och det var väldigt trögt och jag fick avsevärt mindre än vad jag hade tänkt mig. Övervägde lite att ställa av den i hopp om att "rätt" köpare skulle dyka upp senare men gjorde sen bedömningen att tid och allt bök det är med att sälja bil gjorde att jag accepterade ett lägre pris.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Såpass vanliga bilar som dessa ska inte vara några större problem att sälja årets alla månader. Tittar man på ägarbyten över årets alla månader skiljer det inte så mycket som många tror.

-------
//Lövet
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Tro mig, jag har bra koll på nyare beg "vanliga" främst 3-serie (och andra) och det är trögare nu än tidigare.
Däremot vet jag inte hur man som vanlig dödlig ska kunna se statistik på antal ägarbyte under året.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag är inte vanlig dödlig. Jag kan se hur många ägarbyten som görs månad per månad. Det finns system för sånt om man jobbar på vissa ställen. Nu har jag inte detaljstuderat årets november mot förra året men det kan jag göra imorgon. Generellt dock så skiljer antal ägarbyten nov-mar några enstaka procentenheter mot årets övriga månader. Trots detta kommer det varje år en massa folk som "minsann vet att det är extra trögt just den här månaden" ;-)

-------
//Lövet
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Lövet, inte för att vara petig,
men bara 2 av 10 är sedaner-E60, resten
är kombi -E61. Så du kan inte jämföra
dessa bilar som du länkade till och så
fattas det en del i utrustningsväg.
Lite olika "vill ha". Och mig veterligen
inte snart 9 år utan 7, snart 8.
Men som sagt inte för att vara petig.

PS Mycket trevlig bil du har Henke.

Mvh Jonas B
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sedanen är värd mindre än Touringen begagnat. Inte tvärtom.
Utrustning väger också mindre än miltal för priset. Som parentes ligger du för övrigt högre i pris än jag sålde min sv.sålda 540iM-sport -08 för som hade mer utrustning än dig, mindre miltal och betydligt högre nypris. Som jag sålde för 1 år sedan. Det är alltså inte särskilt svårt att förstå att det går trögt.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Leve mobilt bredband: Försäljningen av begagnade bilar okt och fram till 12 november är upp 3.8% mot förra året.

-------
//Lövet
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Ja men då menar du alla beg bilar.
Senaste månaden och BMW 3-serie är garanterat trögare än tidigare
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Som jämförelse köpte jag min 523-07:a för över 5 år sedan för 177000, värderar den till en bra bit under hundra idag.

BMW CS #5206
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gammal tumregel: en bil som sköts och körs normalt, tappar ca 50% av värdet var tredje år.

Dvs. kostar bilen 400 000 ny, är den värd 200 000 efter tre år, efter ytterligare tre år är den värd 100 000 för att vara värd 50 000 efter tre år till.

Sedan spelar skick och bilmodell (utbud/efterfrågan) givetvis in, men tumregeln håller rätt bra i de flesta fallen.

Det är väl dock väldigt vanligt att en bilägare har svårt att inse att "ögonstenen" är värd betydligt mindre än ägaren hoppas/tror på...! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Ja den tumregeln har funnits länge men vet inte pm den stämmer helt. Kolla på en tre år gammal normalutrustad 3 eller 5-serie så är nog andrahandsvärdet högre än 50%.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej det kan slå lite upp och ner, men samtidigt är det frågan om det som en del refererar till som "värde" är begärda priser eller slutpriser?

Det är väl sällan eller aldrig som begärda priser på blocket etc. är samma sak som slutpriser...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
KN: Jag kan kolla på modellserie också. Ska vi slå vad lite? Jag kan alltid ta emot ett litet tillskott till hushållskassan.

-------
//Lövet
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Haha. Problemet är ju att du kan komma med vilka siffror som helst och jag kan inte motbevisa det. Lite för enkelt för dig ;)
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Sålde min 4,5 år gamla Sharan på blocket för en dryg månad sedan. Tog tre timmar. Fick mer än 50% av nypriset.

/M

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.