|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Var ute i förrådet och mätte upp vinterdäcken. ca 5, 5, 5, 4mm. Funderat lite på hur jag ska göra. En idé är att byta ut två och sätta dem bak. Hur hade ni själva gjort? | |
|
Vid 4-5 mm skulle jag byta alla däcken! Man brukar säga att sommardäck är "slut" vid 3mm och vinterdäck vid 5mm. Att det är lagligt att köra på dem ner till 1,6 respektive 3mm är en helt annan femma. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Jag skulle ha bytt alla fyra samtidigt. Känns dumsnålt att bara byta två. Du får ju ändå byta de andra två rätt snart ändå. |
|
En F10/11 med vinterdäck på 5mm i Skåne. Jag hade kört en sista säsong. (Såvida du inte kör väldigt långt per år och behöver byta tidigare) Hur varmt har ni just nu, 15°C? Hur många veckor med vinterväglag har ni per år? Om det mot förmodan skulle bli en riktigt tuff vinter är det lätt att åka till en däckverkstad och byta 2 eller samtliga däck. |
|
|
Glömde tillägga. Lustigt nog så rullar den mest i (södra) skåne! Det är klart det absolut bästa är att alltid ha nya däck, såklart, och jag är heller inte för konceptet dumsnål men det är ju också en fråga om, kan man på ett rimligt sätt skjuta kostnader så är det också bra. Tack för er input! |
|
|
Även om det kanske inte är "riktig" vinter så ofta nere i skåne, så har du väl ofta mycket vatten på vägen och även snöslask ibland!? I de fallen är det viktigt att ha rejält mönsterdjup, särskilt om du har dubbfria däck som är sämre på att pumpa bort vatten än både de flesta dubbdäcken och bra sommardäck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag brukar byta när mina däck är nere på slitagevarnare. När är det, är det vid 5 mm på vinterdäck kanske? På en 520dA -12:a så hade jag bytt alla däck på en gång och valt ett bra premiumdäck, personligen har jag tycke för GoodYear eller Conti. Jag hade inte skjutit på kostnaden för att "på ett rimligt sätt skjuta på kostnader" för jag tycker inte det är rimligt att göra det. Är däcken slut så är de och enda sättet att skjuta på kostnaden är att inte köra med bilen. Nu är risken stor att jag blir kallad "bror duktig" men FÖRUTOM säkerhetsaspekten så tycker jag det hade varit rätt pinsamt att få kommenterat något i stil med "jaha en BMW, men han har inte råd med ordentliga däck". I mitt tycke är alltså att fjanta med däck att vara dumsnål. Är det någon som vet vad det är för mått på slitagevarnaren? |
|
|
På sommardäck är iaf. slitagevarnaren på 1,6 mm... Jag byter sommardäck vid lägst 4 mm... även tidigare. dubbdäck så spelar ju även dubbarnas slitning in på när man byter. /Jonas |
|
|
Slitagevarnaren bör vara 3mm. Hur mycket kör du? Vilken typ av körning har du? Med mycket långkörning kommer du få byta under vintersäsongen iaf, med mest korta körningar i relativt sakta mak så räcker 5mm långt i Skåne. Jag hade kört vidare med nuvarande däck men varit beredd att köpa 4 nya om vintern blir lite mer besvärlig än vad den brukar vara. |
|
|
Det kluriga är ju att när vintern väl slår till så vill det till att du får snabb leverans av dina däck. Går du till reguljär däckshandlare får du betala en halv förmögenhet, går du till webbhandeln är det inte ovanligt att det tar en vecka att få däcken. Vad gör du under tiden då? ------- //Lövet |
|
| Med 5mm kvar på däcken hade jag kört med dem även under första vintern. Dock naturligtvis mer försiktigt och med större framförhållning än vanligt. Hade vintervädret fortsatt vara vintrigt så hade jag beställt nya däck, om vintern bara drog förbi så hade jag fortsatt på de gamla. | |
|
Hur gamla är däcken? Är en viktig faktor på vinterdäck. Sålänge de är sånt här väder som de är ute just nu är det väl bara att köra på, men frågan är hur bra dom klarar sig den dagen vintern slår till på riktigt?! Frågan är väl hur mycket du vågar leka med marginalerna? Har du möjlighet att ställa bilen om de skulle behövas? Poängen är att de finns många faktorer som spelar in. Är det dubbad eller dubbfritt du har? |
|
Transocean |
Jag hadde precis sådana 5 komma nånting Nokian R däck på 320:n förra vintern. Facit: På is funkade dom bra. På snön också. Våt asfalt med regn, farliga. Snöslask värdelösa. Jag tror vinterdäck bör kasseras vid 5 mm, mina nya Nexen har 9,5 mm mönster, känns tryggare. Och den som kommer nu å skriver att koreanska däck är värdelösa på is och snö bör skaffa dubbdäck:-) |
| Haha, du får väl skriva en utvärdering efter vintern så får vi se hur dom står sig till skillnad mot premimiumdäcken :-) | |
| Antar argumenteten för att köpa en ny uppsätning vintersulor helt enkelt inte går att bortse ifrån. Har alltid gillat nokian och funderar på hakkapellitta r2 eller kanske ett nokian wr d4 som är ett central europeiskt vinterdäck, borde väl vara ok i skåne? | |
| Däck med 5mm är inga jag ens skulle fundera på att byta ut...I-lands problem *haha*. | |
| Har kört på flera olika generationer sv Nokian WR och alltid varit nöjd. Funkar bra för oss i Skåne där 90 av 100 vinterdagar består av regn eller slask på sin höjd. | |
| kristoffer - har su även provat mot hakka r2? | |
| Det blev nokian wr d4. Fick höra att polisen (iaf här i skåne) kör med dessa däck och funkar det för dem så duger de nog säkert utmärkt även åt mig.. :) | |
| Nokian WR är bra däck. Fint köp ;) | |
| Bluetrain: sent svar - nej det har jag inte, bara kört på WR modellerna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.