|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Vad menar du? Dammsuger man i oljesticksröret? (det är garanterat grovdammsugare som gäller) I det röret sitter oljestickan. I botten är tråget, i tråget är det olja. Om det är något annat rör som avses så skulle jag aldrig göra det, man har ju fortfarande ingen aning om hur saker o ting ser ut och vilket skick det är på grejerna. Tanken är ju att olja ska NEDÅT. Tillbaks i tråget via oljereturen på oljesticksröret. Uppe under ventilkåpan vill man ju inte ha in olja eller klägg. Är det olja uppåt och gud vet vad nedåt indikerar ju det att cyklonen inte gör jobbet. Självklart kommer alltid viss oljedimma följa med i i något avseende i luften i den typen av miljö, men det ska ju inte klägga igen i övre delarna av detta system. Det är ju bara att konstatera, BMWs vevhusventilation håller ju inte hur länge som helst - byt. Jag lossade aldrig generatorn, men du lossar ju luftburk och insugsbälgar och även throttelhus för att komma åt skruvarna inunder som cyklonen sitter med. Sen är det lite jefvlar anamma för att få dit en ny (isolerad) cyklon och den bajonettkopplingen från det övre rör du pratat om, på cyklonens vänstra sida. Länk Finns inget sätt att veta någonting om oljesticksröret och dess underdimensionerade retur än att rycka upp det. En skruv. Sen dra. Men böj och bänd inte. O-ringen i botten mellan trågväggar och rör ska bytas. Den rullar du på röret och fettar lite lätt när du sen skjuter ner röret tillbaka i tråget efter översyn o rengöring alt. byte till nytt. Jag brukar vara "hålvan" men det tog mig en rejäl stund att hitta tillbaka med röret, men det är bara att fokusera och kämpa. Allt går. /A. |
|
Jag dammsög i röret som går från ventilkåpan till oljeavskiljaren. Jag ville veta om det var stopp ner till tråget. Det kom ut diverse bös men sedan kom det upp olja från tråget = ej igentäppt. Jag använde en engångsdammsugare men våtdammsugare är att rekommendera. Jag bytte senare (2010?) hela vevhusventilationen till isolerad variant, och dessutom isolerade jag hela oljestickans rör (så att passagen ner till tråget snabbt kommer upp i plusgrader när inte hela oljestickans rör funkar som kylelement mot iskall vinterluft). Jag hade också nya varianten på oljesticksrör med större returpassage från fabrik. Jag bytte ventilkåpspackning nu i helgen och konstaterade att där under var det helt majonäsfritt!! Var ingen vits att tvätta ens då det var väldigt lite smet. = Isolerad vevhusven+ ny versopn oljesticksrör + isolera röret = Glöm problemet. Som konstaterats i stora vevhusventilationstråden som det var bra fart i de kalla vintrarna för några år sedan. ;) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.