|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena har en bmw e46 330 från 00. Den körs inte så mkt några korta sträcker i veckan. Typ 2 kilometers 2 ggr i veckan. Och det e så att bör väl bilen är varm och står på tomgång så luktar det typ varmt eller bränt. Luktar illa. Som kommer ifrån luftutblåsen, försvinner sen så fort man börjar röra på sig. Vad kan det vara? Är det bara att det är en gammal bil och allt börjar bli gammalt och lutar lite varmt och det kommer in genom ventilation när den står still? | |
|
Är det bränd oljelukt? I så fall är det troligen läckage från ventilkåpspackningen som rinner ner på grenrören. Detta brukar i sin tur bero på att vevhusventilationen är igentäppt - något som sker lättare vid den typen av körprofil som du beskriver. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nja vette fan om det e det de luktar .. Luktar varmt gammalt varmt som det gjorde typ när jag starta bilen efter den stått ute hela förra vintern.. | |
| Vet att gamla vilar kan lukt"varmt" så att säga mkt gamla delar som ger av en liten doft.. Men ska helt klart byta packningen tänkte jag. Men känner jag på vevhusvent så är den inte torr sprucken eller hård eller ngt | |
|
Vevhusventilationen brukar sätta igen sig i cyklonen (oljeavskiljaren) och/eller i röret till oljestickan, i första hand. Lossa övre slanganslutningen till vevhusventilationen - den i ventilkåpan och kika hur det ser ut. Mycket guck = troligen igensatt. Kolla om det är fuktigt vid ventilkåpspackningen/grenrören - det brukar synas tydligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok tack som fan:) ska kolla:) | |
|
Kollade runt motorn. E lite oljigt runt där packningen sitter.. Går det köpa packning på typ mekonomen? Sen vad e det för sprej man ska ha runt kullarna? |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Bytte packning och vevhusvent på min 330. Nu drar han ingen olja alls knappt. Den luktade bränt som din. Ventilkåpspackningen var gammal och hård som bakelit. Man får vara lite försiktig när man tar bort det gamla om det sitter som det gjorde på min, så man inte skadar godset i toppen. Likadant i halvmånarna. Jag missade att göra rent från koks o skit i små skåror i halvmånarna så jag fick göra två ggr. Köpte packning på Reservdelar24 och det funkar säkert bra men andra gången blev det BMW original. Du kan lägga lite Permatex Blue i halvmånarna. BMW själva gör aldrig det, men här på AP är det praxis. :-) Packningen vet jag inte, men Permatex har Mekonomen iaf. Anders |
| Bytt packningen nu iaf. Den va inte vacker. Stenhård och ett helvete att få bort. Sen så i fram där röret man lossar så va det lite kladd men inte igensatt på något vis. Men e väll dags att tänka på byta vevhusventilationen snart. Dock kan jag nog inte göra det själv.. | |
| Johan tjena igen du va lite guck i övre slanganslutningen till vevhusventilationen. Kan man bara byta det röret? Känner på det röret och det börjar bli sprickor i det .? Är det lätt istäåfall och vad heter den reservdelen? | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
"Övre slanganslutning"? Är det nummer 2 på bilden du menar? Länk Det är väl max den man kommer åt ovanifrån om jag minns rätt. Ingenting är lätt med vevhusvent på M54. Dess nedre del ansluter ju på cyklonen, den kommer du inte åt utan att lossa annat. Om det dels är guck där, och dels känns sprucken/torr, fundera då på hur vevhusventens andra slangar (och oljereturen till oljesticksröret) ser ut o känns. Bytte just på min 316, den har också en övre anslutning i bakkant på ventilkåpan, den var majonnäsig. Det visade sig att även hela cyklonen var det, och alla anslutande slangar. Har bytt på en 330 också och där såg det bättre ut (M54 vevhusvent har bättre "drag" än en N42) men bytte i förebyggande syfte. Ofta är det så att en läckande ventilkåpspackning läcker av en anledning. Är det igensatt bakåt (vevhusventen) så trycker han ju olja uppåt istället, mig veterligen. /Anders |
|
Instämmer med det som Anders skriver! Är det "guck" i övre slangen, är det troligen det hela vägen. Om det är igensatt i vevhusventilationen kommer övertrycket att leta sig annan väg - ventilkåpspackningen började troligen läcka pga. övertrycket... Glöm inte att rengöra röret till oljestickan - den nedre delen är dubbelskärmad och den blir lätt igensatt. Är det riktigt illa måste man byta det röret. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Precis. Bra tråd för att se vad Johan menar med dubbelskärmat oljesticksrör, om du scrollar ner lite o ser bilder: Länk Jag köpte faktiskt ett helt nytt oljesticksrör på BMW, minnet sviker men jag tror faktiskt jag fick ett "enkelrör" då, att de har frångått den dubbelskärmade varianten. Jag vill inte svära på detta dock. På min 316 från 04'a satt enkelskärmat. Gick bra att tvätta ur med lacknafta och högtrycksluft. /A. |
| I mitt oljerör är det inget guck eller igensatt eller något. Sen vevhusventilationen är värme tålig. Känt på slangarna dom e typ isolerade. Förutom det där främre röret som va nr 2 på bilden. Det är torkat. Och kan man köpa det någonstans samt vad den nu heter? | |
Har du plockat ur oljesticksröret och kikat i det lilla röret från sidan, oljereturen? Isolationen på vevhusventslangar kan man visserligen säga att de är värmeisolerade, eller isolerade i alla fall. Det huvudsakliga syftet med det är ju dock det motsatta - att de ska bli mindre känsliga för _kyla_. Nummer 2 på bilden "heter" 11611432559. Du kan Googla det produktnumret eller söka det på resevdels-sajter. Alt. som jag gjorde, stegade in på BMW och beställde det. Ligger väl i 200-300 kronorsklassen som de flesta av slangarna. Att fästa den slangen går bra upptill, nedtill fäster den i cyklonen och om jag inte minns fel så är det lite av "skruv" eller bajonettfattning, så det kommer du inte åt ovanifrån. /a |
|
Problemet är som sagt att du måste demontera oljestickans rör och inspektera hur det ser ut på utsidan av röret där stickan löper men innanför ytterröret - det är ett mellanrum mellan stickans rör och där oljan från cyklonen skall dräneras ner i tråget. Tror att det är näst intill omöjligt att byta röret som ansluter i framkant av ventilkåpan, utan att demontera ett gäng prylar (luftburken och ev. generatorn med), i ovankant är det lätt att lossa röret men anslutningen till cyklonen kommer du inte åt annars... Den isolerade versionen av rör/cyklon gör tyvärr ingen jätteskillnad, men visst - lite bättre blir det....men den fryser ändå om man har ogynnsam körprofil! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok tack som fan. Ta av oljestickans rör är det svårt? Sitter den klurigt fast i motorn? | |
|
Nej, en skruv och dra rakt upp. Sitter en liten o-ring mellan rör och tråg, kolla så den inte fastnar i tråget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| har mkt kondens kladd i röret i fram där. Har bytt ventilkåpspackningen samt servat nu e nästa steg vevhuset då. Men fan alldeles för svårt! Man måste ta bort generatorn osv.. Går det inte bara dammsuga ur kortet ? Som en gjorde på internet? Sen känner inga hål osv någonstans men kan säkert vara ett pyttelitet? | |
|
Jag dammsög. Men bytte sedan alltihop i förebyggande syfte. Dammsuga är ju bra sätt att kolla att det inte är stopp ner till tråget. Trä på isolering på oljestickans rör, det fryser ju lätt där om man har gamla utförande med trång passage. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Vad hade du för damsugare? Samt vad hade du för slang? Om man sen dammsuger i det tråget vad e det dom ska vara där i egentligen, bara luft eller vad? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.