|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har precis köpt min första BMW men har lite funderingar över vad som kan vara fel. När jag startar motorn så börjar det ticka efter ca 20 sekunder. Bilen har max gått 100 mil sen oljebyte men har enbart gått 11 mil sedan början av april. Kan det vara så att jag måste byta oljan eller är det något annat som är galet? Väldigt tacksam för alla svar. Micke | |
| Har du kollat så det är rätt oljemängd i efter.... Är det för lite så kan det ticka! | |
| Ja där är rätt mängd motorolja. Den lät så innan oljebytet också. | |
| Hydraulisk lyftare? | |
|
Rätt olja islagen ??? Viskositet etc ? |
|
|
Försök lokalisera varifrån ljudet kommer - en lång skruvmejsel är bra hjälpmedel; sätt skaftet mot kindbenet precis framför örat och sätt sedan spetsen på bladet mot olika punkter på motorn, då hör du när ljudet blir starkare eller svagare och då blir det lättare att ringa in varifrån ljudet kommer. Tänk bara på att hålla lite avstånd till rörliga delar och elektriska kontakter mm! Försök även spela in ljudet och lägg upp det på någon lämplig hemsida som du länkar till - det underlättar väsentligt för de som skall ge råd! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tar förgivet att det är rätt viskositet med tanke på att det var en firma som gjorde det, vet bara att det är edge. Fick ett tips av min kompis att vi ska kolla vevhusventilationen. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tickande ljud har inget med vevhusvent att göra. Gör som Johan säger, lyssna och lokalisera. Förvinner ljudet när motorn är varm? Kamkedjesträckaren? Har du gamla varianten? Byt till den uppgraderade. Lätt gjort själv. |
| Just den med kädjespännaren har jag funderat på. Hur ser jag skillnad på nya och gamla? | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Genom att titta på min bild här som visar gamla resp. nya bredvid varann. ---> Länk |
| Finns det något enkelt sett att kolla det utan att plocka av den? | |
|
Utan att ha sett just denna i verkligheten, så framgår det ju av bilden som Storabjörnen la upp, att skruvskallens höjd skiljer sig rätt markant. Den borde du kunna se/mäta höjden på utan att skruva ur den. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Men vilken är vilken på bilden? Är den nya till höger eller vänster? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Den nya är den till vänster, den har mig veterligen "längre slaglängd" och/eller kraftigare fjäder. Har själv fått min utbytt på min N46B20-motor. |
| Okej. Tack för infon 😊. Finns det någon som kan tänkas ta ett foto och ringa in vart den sitter på motorn? | |
| Höger framkant på motorn, Länk | |
Ja precis det är som Slangen säger. Här kan du se en bättre bild från mitt faktiska byte inkl produktnummer. Länk Du ser längd/skalle. De är placerade exakt bredvid varann i längd så att säga så man ser skillnad. Det behövs ingen verkstad, det där byter du själv med en trasa och (ledad) fast nyckel eller spärrskaft. Minns inte dim på skallen tyvärr. Någon normal size. Anders |
| Underbart! Ska kolla det snarast och i så fall beställa en ny. Är det någon fara att köra med bilen om det är den som måste bytas? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det kan finnas fler fel, men fel kring kamkedjan brukar ha ett mer klapprande/rasslande ljud än tickande. Den hydrauliska kamkedjespännaren är bara en komponent i kamkedjesystemet - men är ändåså en billig uppgradering för att reducera risken för problem med kamkedjan. Nu är N46-motorn relativt förskonad mot kamkedjehaverier, men det finns iallafall runt två bekräftade fall här på forumet där kamkedjan sträckts ut för mycket och/eller de ömtåliga kamkedjestyrskenorna i plast gått sönder på en N46-motor. Men som sagt, du har ett tickande ljud (kamkedjeproblem brukar ha ett mer klapprande/rasslande ljud) så det är troligtvis något annat. Men att byta spännaren är ändåså något som du definitivt ska göra. Nästa steg är precis som Johan B beskrivit - lyssna och identifiera var ljudet kommer ifrån. |
| Tycker att ju mer jag lyssnar så är det mer ett rasslade ljud än tickande. Har bara inte riktigt kunnat beskriva med ord hur det låter tidigare | |
Det är en ganska okomplicerad historia (även för en lekman som du o jag t ex) att lyfta av ventilkåpan för att besiktiga styrningen i plast och se hur den ser ut, och gör sitt jobb. I mitt fall var den helt ok. Som Slangen säger, sträckaren är bara en av delarna. Fördelen med att lossa o besiktiga är att man samtidigt byter ventilkåpspackningen, något som garanterat ändå kommer behövas göras inom snar framtid. Har gjort det på både min 330 och min 316. Här har du en bild hur det ser ut framifrån: Länk Anders |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.