|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har en bmw 525i - 02 som för ca en vecka sedan stannade för mig mitt på vägen. Motorlampan tändes och den gick riktigt dåligt. Kom just från en korsning och hade ingen fart. Kom bara ca 100m sen stannade den. Kom in till kanten och kunde med hjälp av startmotorn backa upp den en bit från vägen. Bogserade sedan hem den. Efter en hel del letande o krånglande kunde jag i princip utesluta bränslepumpen. Där kommer soppa fram Dock vet jag inte vid vilket tryck. Tog då lösning nr två och bytade vevaxelsensorn. Hade den typen som sitter bak mot växellådan till. Ganska enkel att komma åt. Dock ville den inte starta. Plockade då ur stiften vilka var sura och torkade dem. Sen tillbaka igen. Samma sak. Ut med dem igen, kolla gnista. De var återigen sura. Så körde motorn några varv utan stift. I med dem igen.. då var motorn komplös. Inget jag mätt upp heller.. Men helt annat ljud med startmotorn. Går utan motstånd nästan. Fick hjälp att bogsera runt bilen någon km utan säkringar till bränslepumpen. För att få tillbaka kompet. Men icke.. Har just kommit in från att ha varit ute och skrivat väck dem förbannade stiften igen ( vilka är nya sen i somras ) och hällt i några droppar olja i varje cylinder. Dock rätt osäker på hur mycket man vågar hälla på.. Märkte ingen skillnad alls. För säkerhets skull satte jag i säkringarna till pumpen efter att jag försökt utan några gånger. Men inget komp.. Känns hopplöst. Jag vet inte ens om jag löst första problemet ännu.. Men första steget måste vara att få tillbaka kompet. Några fler tips? Någon som vet hur mycket olja man vågar hälla på ? Fick ett gäng felkoder. P0300 bl.a. Plus ett för varje stift typ att där inte var någon bränsle. Men ryktet säger att datorn stänger av pumpen om den inte får signal från vevaxelgivaren. Behöver hjälp. Kommer ingen vart och är less på att skruva stiften i och ur. Mvh / Fredrik | |
|
Hej, Jag har sökt men hittar inget om detta just nu. Men tappad kompression är något som kan inträffa på vissa motorer ibland, har jag läst här i någon tråd. Som vanligt minns jag inte detaljer, men du som är motiverad kan säkert söka fram inlägg i ämnet här på forumet. /Lennart |
|
|
Hej igen, Den här tråden kan det ha varit: Länk /Lennart |
|
|
Det låter som om ventiltryckarna hängt sig. Ganska vanligt om man kör en kort stund (som du gjorde när den lade av). Koppla upp dig mot en annan bil, håll full gas och kör startmotorn länge så bör trycket komma igång. Det kan ta lång tid, för mig tog det nog en minut när det hände mig. Och sluta inte innan den varvar upp och går av sig själv!!! ___ Min bil: Länk |
|
|
Ja, som ni sett med så är det ett konstigt fel. Ringde verkstaden och de bekräftade att "de kan hända ibland. Det är ett fenomen. Ingen vet varför, finns lite olika teorier. Häll på lite olja i cylindrarna. Men inte för mycket då kan kolvarna gå av" Var svaret från verkstan.. Känns sådär. Men inte lätt att hitta ett givet svar på vad som händer iaf. Jag har nött mycket på startmotorn. Dock inte så länge som en minut. 25 - 30 sen har jag släppt startmotorn. Har pratat med några andra mekaniker med. En sa att det inte hjälpte att bogsera runt för att få snurr på motorn. Att den rent kunde ta skada av det. Han skulle komma hit på måndag med komptestare. Vet inte vad det ska ge egentligen. Dåligt med komp är det utan tvivel. Vore skönt o testa bränsle trycket så man kunde utesluta det helt. Men det har å andra sidan ingen betydelse innan jag får upp kompet. Det vanligaste man hittar är att "kör länge på startmotorn så rätt som det är går den igång" MEN, jag vet ju inte ens om min bil funkar.. Var det vevaxelsensorn el inte typ.. Det får jag först reda på när och om motorn startar. Ett par frågor som kanske går o få svar på här här. Finns det ett felmedelande ( kod ) för vevaxelgivaren? Har för mig att det inte gör det och jag fick ingen. En annan mekaniker lutade åt att VANOS hade hängt sig.. är det en möjlihget? Det är den enda källan jag hört detta ifrån. Bara för att förtydliga så hade jag kom fram tills att jag skruvade ur tändstiften och körde utan dem i. Det var då det försvann.. hade komp hela tiden medans jag försökte innan detta. Hjälper det att ta stor släggan o drämma till o se om de släpper? ;) |
|
|
Höll du full gas hela tiden när du körde startmotorn? ___ Min bil: Länk |
|
|
Hej! Lite uppdatering. Nu är bilen igång! Efter många om och men. Hade en mekaniker här som hjälpte mig. Men trots det var det svårt att få igång den. Problemet med att starta den visade sig som många sagt här vara tändstiften. Trots nya. Dem tålde tydligen inte att bli sura. Inte mer än ett par minuter kunde räcka enligt mekanikern. Köpte nya, och efter en stunds tuggande på startmotorn så börja det bli liv i den. Till slut gick den igång. Innan de hade vi försökt värma tändstiften osv.. utan resultat. Tyvärr går den inte som den skall nu heller. Motor lampan lyser fortfarande och den har dåligt med ork, går dåligt och vibrerar hela motorn på tomgång. Så nästa steg blir till att byta kamaxelgivaren med. Jag hoppas o tror att det är den. Men kan vara LMM med. Men vi får se. Börjar springa iväg i många pengar nu. pbengtss: Ja, jag gorde lite både och. Provade många gånger. Både full gas utan bränsle pump och med.. t.ex. Den ville inte helt enkelt. Tändstiften va för dåliga. Hade gnista ute, men i loppet och med soppa så orkade dem väl inte. |
|
|
När en motor är tvärsur så gör man på följande viss... 1: Ryck säkringen för bränslepumpen (du vill inte ha in ännu mer bränsle i cylindrarna) 2: Bogsera bilen i ca 1 km i lagom fart typ 30 km/h, "kör" i 2 ans växel. 3: Sät tillbaka bränslepumpssäkringen o starta bilen Det man gör är att man "tokar" (luftar ur) cylindrarna på allt överskottsbränsle... |
|
|
Att hålla gasen i botten medan man kör på startmotorn tror jag är en allmänt vedertagen metod för att torka upp sura motorer med insprutning, databoxen fattar att den inte ska spruta in mer soppa. Funka fint på grannens v70 flexifuel som surat ner sig förra veckan. //Magnus |
|
|
Hej igen. Ny uppdate. Har nu bytat kamaxelsensor också. Blev ingen skillnad.. den bluddrar och går väldigt dåligt på tomgång. Varvar upp men jag hör att den inte går helt rent även på höga varv. Drog ut kontakten till luftmassemätaren, hör att den tvekar lite grand o sen går den tillbaka till samma som innan. Är det nästa att byta? Tänkte köpa startgas och spraya runt för o kolla efter vacuum läcka.. kan va det med? Har dock i somras bytat de flesta slangar vid insug osv En fråga som jag inte funnit svar på. Motor lampan lyser.. men när jag håller på med bilen o gasar o dylikt så blinkar den. Sen lyser den igen.. vad betyder det? Trött på att köpa del efter del.. Vad är fel på fanskapet?? Tips tack! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Lambdasonden? Tempgivare? På vissa motorer finns det 2 tempgivare som jag har förstått. En går till tempmätaren i instrumenthuset och en som går till DME. Om den som går till DME är felaktig syns det inte i instrumenthuset och bilen får för mycket bensin. En felaktig tempgivare kan göra så motorlampan börjar lysa. |
|
Hur är det med felkoder nu när du fått igång den? En defekt LMM, lambdasond, tempgivare, etc. ska absolut sätta en felkod. // Magnus |
|
|
Hej igen! Jag har felkods läsare, men den klarar tyvärr inte nolla koderna. Någon som vet något sätt att göra det ändå får gärna tala om det. Så dem ger mig inte mycket eftersom jag ryckt kablar o grejat lite här o där.. Pillade t.ex. på LMM igår och drog ut den när bilen var igång. Fick då ny kod på den som inte varit med innan. Bilen gick dessutom sämre då. Så min slutsats är att den är OK. Men, bara för att inte behöva skriva så mkt mer. Så har jag en uppdate till nu. Jag testade att rycka ut kontakten till tändspolarna en efter en med bilen igång. Vid 4 av 6 märktes en tydlig sänkning av rpm på motorn. 2 av 6 märktes ingen skillnad alls! Så där är definitivt ett problem.. Så då har jag iaf något nytt att testa. Verkar tyvärr inte gå att få tag på nya nu under helgen. Så det är väl bara fortsätta vänta.. För att svara på frågan så har jag felkod på tändning på alla cylindrar. Antagligen sen den surade eller vevaxelgivaren gav upp.. Så där fanns inget sätt att se detta via felkoder då jag inte kan få bort dem. |
|
|
Dåliga spolar är vanligt! Så jag skulle nog börja med att radera alla felkoder, göra en ny felkodsavläsning. Därefter kan du flytta spolarna på de cylindrar du får felkod på och se om felet följer med spolarna - i så fall: byt dem. Du kan iofs byta dem direkt om du vill chansa lite, för sannolikheten är stor att det är spolarna som är dåliga. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack Johan! Kan inte nolla, så skall ut nu och flytta runt tändspolarna, se om felet följer med dem. Isf bytar jag dem. Segt o behöva vänta hela helgen igen.. Har nog stått still en månad snart. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
När motorlampan blinkar betyder det att den indikerar för "allvarliga misständningar". Det är den allvarligaste misständningsdiagnosen som motorstyrenheten rapporterar. Den "mindre" allvarliga misständningsdiagnosen som motorstyrenheten rapporterar sätter felkod/felkoder och tänder endast lampan. @Awelon : Du har helt rätt, byta del efter del är fel approach (förutom att man blir trött på det så är det dessutom dyrt). Ofta kan det bli dyrare att byta del efter del själv än att bara lämna in den till en verkstad man litar på. Lösningen på ditt problem är att felsöka. Det kan vara fel i princip varsomhelst, och du kan även ha multipla fel. Därför måste du börja med att få någon typ av vägledning i vilken riktning du ska börja felsöka. Börja med att läsa av felkoder (rekommdenderat att kolla vilka felkoder du har nu och skriv ned dessa, nollställ sedan alla felkoder, kallstarta motorn och låt gå på tomgång några minuter och stäng sedan av och kolla om det redan nu satts några felkoder). Första lämpliga steget vid felsökning är att analysera fuel trim parametrarna för att se vad motorstyrenheten håller på med. Nu i början räckerr det med att fokusera endast på tomgång, detta för att reducera dina felsökningsrymd. @Awelon : Hur mycket erfarenhet har du av felsökning och diagnostisering av motorer? Hur mycket lämplig utrustning har du? Det avgör också till viss del vilka metoder och vilken väg man väljer. ### EDIT ### Nu har ni redan hunnit göra detta :-) Men det är helt rätt, vid misständning är en av de viktigaste stegen att identifiera om det är alla cylindrar som misständer slumpartat eller om det alltid samma cylinder/cylindrar som misständer. Och det enklaste sättet att göra detta är precis som Awelon gjorde att koppla ur en cylinder i taget och se om motorljudskaraktären ändras. Som Johan B säger så måste du verifiera vad du hittat genom att flytta spolarna. Det kan mycket väl vara så att just denna gången du startar så är det cylinder x och y som inte tänder riktigt. Ett par uppstarter senare kanske det är cylinder z och w som misständer. Råkar man ut för detta (något ovanliga) problem så har man halkat in på ett helt fel felsökningsspår och kan ta många dyra komponenter innan man kommer tillbaka igen. Så dubbelkolla och verifiera att felet faktiskt följer med spolen. Då kan du med 100% säkerhet säga att det är fel på tändspolen. Men det känns lite ovanligt att två tändspolar plötsligt dör mitt under körning, men märkligare saker har hänt! Därför är denna dubbelkoll (att felet följer med tändspolen) viktig, precis som Johan B säger. Så just nu är tändspolar definitivt högst på listan över misstänkta! |
|
Att flytta tändspolar och se om felet följer dem är ju iofs. en felsökning... Med tanke på att det inte blev någon skillnad vid deaktivering av två spolar i kombination med att det är ett vanligt fel, är sannolikheten stor att det är just dessa spolar som spökar. Mer information följer dock när spolarna har bytt plats. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för era svar vänner! bmw - slangen : Nu är det inte så att jag bara bytat del efter del.. Orginal felet var där inte så mycket att välja på. Bränslepump / filter och Vevaxelgivaren var dem felen som var högst troliga. Pumpen funkade bränsle kom fram. Då bytade jag vevaxelgivaren. Dock så utvecklades som synes nya problem. T.ex. tändstiften pajja för att dem blev sura. Att tändspolarna verkar trasiga kan mycket väl ha att göra med felsökningen. Det räcker inte med 10ggr som dem skruvats in och ut, någon gång legat utanför med stift i för o se om där kom gnista osv.. Så ibland är det denna vägen man får gå helt enkelt. Jag har väl inte jätte mycket erfarenhet, men har alltid skruvat och mekat och haft mig sen jag var liten. Börjar lära mig denna motorn ganska bra vid detta laget. Det är ju fördelen :) Felet följde helt klart med spolarna. Skall köpa mig ett par begagnade för säkerhets skull på måndag och prova. Funkar det då kan jag räkna med att köpa nya hela bunten. Så jag återkommer med reslutat när jag monterat i andra tändspolar.. *håll tummarna* Mina har ramlat av.. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, håller med - hitintills har du nog inte haft så mycket val än att byta de delar du nämnt. Missuppfattade din mening lite. Så det är bra att du inte bara slängt på delar lite slumpartat! På sätt och vis bra att felet följde med spolarna! Ska bli mycket intressant att se hur mycket bättre den går med nya spolar. Det är ju inte helt ovanligt att man har flera fel. När man väl löst ett fel blir man varse om ett nytt fel som till stora delar doldes av föregående fel. Men du gör helt rätt, beta av ett fel i taget på ett systematiskt sätt! Generellt brukar viljan att meka, undersöka och laga finnas där. Det är ofta rätt utrustning, tid/fritid eller lämpligt mekställe (eller en kombination av ovanstående) som sätter käppar i det hjulet. Men låt oss se vad läget är med de nya tändspolarna! Och därefter se vad som behöver felsökas och vilka verktyg vi har tillgång till för felsökning. Lite irriterande att du inte kan nollställa felkoder. Men du kan alltså läsa felkoder? @Awelon : Vilken felkodsläsare använder du? |
|
Hej igen! Är lite förtvivlad nu.. Var o köpte, begagnade förvisso men skulle vara kollade och 1 års garanti, 2 nya tändspolar idag. Monterade dem när jag kom hem. Så här gick det.. Bilen startade lätt.. gick rätt fint i ca 5 sek. Sen börja den bluddra / missa lite som innan.. Sen hände något. Verkar som den igen fick någon felsignal och stängde ner bilen. Den gick rätt snabbt sämre till den självdog. Startar jag den igen, men fullgas. Går den i ca 1 sek. Sen stänger den ner igen. Måste vara databoxen som talar om att den inte får gå.. eller ? Va tusan hände nu då? Det är kallt ute.. Har gjort rent tomgångsmotorn i somras. Jag använder biltemas felkodsläsare. Funkar läsa koder till de flesta bilar men inte nolla bmw's koder iaf. Är nog dags att dra iväg den till närmsta verkstad.. Erkänna sig slagen. Nu när den går så kort hinner jag ju inte kolla vad som händer.. kan inte felsöka mer. *besviken* |
|
|
Vilket fabrikat var det på vevaxelgivaren som du bytte till? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.