AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.552

Köpa en M3:a eller annan rolig bil

Sida 1 av 3
co
1.144
coldhex
BMW M135i
När det gäller bilar har jag länge haft två mål i livet. Att äga en V8 eller en M3:a.

Köpte precis en 320d Touring 2012:a. Behövde bil akut och vågade inte riktigt fläska på då vi länge bara haft en bil i familjen och jag visste inte riktigt vad ekonomin tålde. Nu märker jag att det finns mer utrymme ekonomiskt. Framför allt känns bränsleekonomin mindre viktig eftersom jag kör under 1000 mil per år. Dessutom har jag tänkt om vad gäller det där med kombi. Måste man ha kombi för att man har barn? Det funkar väl att hämta och lämna med en coupé också? Praktisk behöver den ju inte vara då vi redan har en Volvo.

Vågar jag köpa en M3:a? När kommer dyra servicar och vad kostar dom? Kan jag ha den stående ute utanför radhuset? Bor i ett lugnt område. Är det en lämplig bruksbil? Behöver bil varje dag så även på vintern. Vilken M3:a är att föredra? En E46:a tex lär ju inte minska jättemycket mer i pris (synd att jag kör vinter då?). Kan man förvänta sig ungefär samma driftkostnader som för en E92? Den är ju också gammal. Om driften är ungefär samma är ju E46 att föredra då värdeminskningen är lägre så totalkostnaden borde ju då bli lägre.

Har kikat lite efter 335:or, men jag tycker dom är allmänt generellt ovårdade och moddade (M3 ägare verkar ha en annan respekt för bilen) och utbudet är dåligt om man vill köpa på bilfirma med garantier. Nästa steg neråt är 325i Coupé, men då uppfyller jag inga drömmar och kommer kanske att tröttna?

Detta var ett splittrat inlägg, ville lufta ur mig lite tankar. Någon annan som går i samma tankar eller har lite råd?

Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Klart man kan ha en rolig bil även om man har familj! Speciellt om man dessutom har en Volvo.
Och visst vågar du köpa en M3a, oavsett generation. Dock måste man ge det tid och vara noggrann och försiktig. Det finns nog tyvärr fler sämre än bättre objekt.
Om vi säger att man får tag i en E46 vs E9X i likvärdigt skick blir E46an billigare, med tanke på inköpspriset, troligvis billigare reservdelar samt mindre soppaförbrukning. Ävan fast det spelar mindre roll i sammanhanget.
Båda fungerar utmärkt på vintern om man har bra däck.
E90 behöver ju inte vara coupe heller, så man behöver inte göra avkall på så mycket utrymme.
Dock rätt stor skillnad på prestanda. Samtidigt är E46ans gocart känsla fantastisk.
Men försäkring är dyrt för båda objekten och parkering på gata är vanskligt med alla sorts sådana bilar tyvärr.
Eller så gör du som jag och skaffar en E60 550. Absolut inte en M3, men än dock en V8 med fin prestanda och komfort. Och i mitt fall eftersom jag fick tag i en sällsynt manuellt växlad väldigt rolig att köra.

Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Du vill ju äga en m3a och en v8. Köp en m3 e9x. Då får du en m3a med v8 motor.

Min m3as service kostnader landade på ca 3300 kr för hela sommarhalvåret, utförd hos BMW verkstad. Behövde endast en oljebyte. Nästa år väntar olje service, tändstift, bakaxel olja o massa filtrar. Det kommer landa på ca 10-12 tkr. Allt på Bmw verkstad.

Köper du en m3 e90 så är den lika lättkört och smidig som vilken bmw som helst.
Går att använda året runt så länge du har rätt däck på och är försiktig under vinterhalvåret.

Det blir bara dyrt när nånting går sönder. Behövde tex byta ut 2 trasiga givare till bromsarna och det kostade ca 3500kr. Annars har allt funkat fint under dem 1200 mil jag körde under sommaren.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har varit lite nyfiken på den nya 328:an också. Verkar vara en riktigt fin bil och den nya 3-serien är ju helt fantastiskt snygg! Ingen rak sexa, men har kollat på lite youtube och det verkar vara väldigt rivig karaktär i den lilla motorn trots allt. Kanske kan man leva med vetskapen om att man kör en bensin-fyra när designen är helt outstanding?

M3 E46 har alltid varit min drömbil. Har drömt om denna i säkert tio år nu, men den börjar bli gammal. Frågan är ju hur känslan blir att sitta i den när jag är van vid e90, e60 etc, vilket är de senare bilar jag ägt, det var länge sen jag ägde min e46 330i nu. Dock är prisbilden attraktiv i kombination med att priserna säkert börjar plana ut. Ska man tänka lite ekonomiskt och se det som en "investering" av entusiastbil i kombination med att bruka den? kör ju ändå mycket lite och bilen mår ju knappast bra av att stå helt still.

För min del är garantier viktiga. Vad finns att tänka på där? Dessa bilar säljs väl mest med tredjeparts garantier misstänker jag. Mitt mål är att ha ett bilägande där jag som värst riskerar dyra servicar. Inte så realistiskt jag vet, men jag tänker så här: om bilen rasar efter nån månad vill jag ha en garanti som går in. Jag inbillar mig att om bilen går klanderfritt första månaderna så är risken för katastrof mindre eftersom jag är noga med mina bilar. Motorgaranti på försäkringen är viktig här.

Impnaz:
vilka däck och fälgar kör man bäst på med M3:a under vintern? Funkar beggade 17" alufälgar från en standard 3-serie (även om jag förstår att det kommer att se knäppt ut)?
550 måste vara en väldigt trevlig bil, men kanske för stor, är ute efter lite gocart utan att offra säkerheten helt (dvs inte för liten bil).
Finns säkert många trådar om detta, men finns det något hyfsat enkelt sätt att snabbt avfärda en M3:a dvs något typ av fel som är vanligt eller lätt att upptäcka? Carfax och antal ägare är ju givet att man kollar upp direkt.

Malleru:
Om en normalservice bara är runt 3000 är jag inte orolig. Inte heller om en stor service kostar över 10 papp. Det är en planeringsfråga. Min största skräck är motorras och liknande.
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
minsta hjulen du kan ha på m3 e9x är 18" fälgar och 245mm bredd på däck.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
bra att slå till med ett köp mitt i kallaste vintern då. Inbillar mig att bilarna kanske står med vinterostarna redan monterade i bilhallarna då.

Någon mer här som har erfarenhet av M3:a som bruksbil?
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Som sagts i tråden är det minst 18" som gäller. Brukar inte vara svårt att hitta uppsättningar på blocket som passar om du nu inte skulle få några med vid ev. köp.
Jag har kört E46 M3 med friktionsdäck på vintern och det var inga större problem. Dock för att vara helt säker skulle jag välja dubbat. Då går det galant vid alla tillfällen.
En god vän kör M3 E90 och den funkar hur bra som helst året runt.
Han är för övrigt på väg att sälja troligtvis, så hojta om det är intressant.
Jag funderar faktiskt på att själv på att byta bil så om du ändå vill kolla in en 550/6 så är du välkommen.
Vad gäller att kolla upp objekten är det inte lätt alla gånger. Carfax är en bra start. Även detta forum kan visa sig ovärdeligt. Sök på reg nummer osv.
Släng ut en fråga här när du hittat nåt så får du nog lite åsikter. Samt titta runt på nätet om ev fel o brister på modellen i fråga.
Vad gäller garantier så är det säkraste sättet helt enkelt att försöka hitta en försäkring som fortfarande täcker med motorskada, typ 8-10 år/10-15k mil.
Vissa firmor har ju egna garantier men dom är inte alltid att lita på.
Till slut, hittar du en fin M3E46 så kan du inte jämföra med en nyare E90. Det är en helt annan karaktär och om du gillar den karaktären så kommer du gilla den bättre än en E90.
em
906
em3
M3 cab -03
Coldhex, om det är till någon hjälp.....jag tittade brett i två år, och slog till slut till på en M3, e46, CAB!!! Jag hade flera skäl:

- en cab är sällan lika buskörd som en coupe, som regel, för den väger en 150-200 kg mer än coupe'n, och har ändå inte samma styvhet i karossen.

-en cab körs, för det mesta, inte på vintern, och karossen är då oftast mindre rostiga, ofta inte någon rost.

-en cab, ville jag ha, och en sportbil, samtidigt! Det är ingen bra kombi, alls, men om man är nöjd med att trycka på ibland, och höra sången, mellan glidar-passen, så var det en kombo jag är helnöjd med!

Det kokar ihop till vad man är ute efter, min -03 och 10' mil, med svensk bra historia, känns som ganska ny, med lite stenskott och någon repa, men annars helt tight i drivlina och blanka papper i besiktningen, såklart!

Min drive, en entusiast-bil, med en fantastisk MASKIN, den raka 6:an, blev jag helnöjd med!!! Rullar en 3-500 mil per år.

Ställer snart av, den står alltid i garage och ser knappt regn....

em3
em
906
em3
M3 cab -03
Coldhex, ett tillägg, M-bil som bruksbil, ja, men undvik december-mars, skulle jag säga,om du väljer e46, oavsett coupe eller cab.....om du är mån om värde-beständighet och kanske diverse kostnader, som tyvärr tendera att kommer med vinterbruk....

em3
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Tycker absolut man kan köra sinM-bil året runt utan att oroa sig för mycket. Vintern sliter extra, men om man vårdar bilen väl så är det lugnt. En grundlig tvätt varje vecka bara. Gör ingen skillnad på värdebeständighet heller direkt. En välvårdad bil är en välvårdad bil oavsett.
Men ok, har man hittat ett lågmilat objekt i superskick så skulle det kännas fel att dra ut den i snö och slask. Men oddsen är att i dom flesta fall har en bil körts på vintern nån gång under åren så då spelar det egentligen ingen roll.
em
906
em3
M3 cab -03
Impnaz, kan ju hålla med dig, men eftersom e46 inte visat sig så bra i rostskydd, måste jag nog avråda från vinterbruk, speciellt av dom ädlaste modellerna, med tanke på värdet.

Jag har 3 Volvo's, mellan -98 och -04, dom klarar utan vidare elakt vinterklimat, utan att rosta, men BMW's var inte där då......så enligt mig, vill du hålla en e46 i längden (5-20+ år), kör den inte under vintern, tyvärr....

Annars håller jag med, i princip, använd bilen hela året!!!! Är den nyare generationen BMW, från -06 bättre, någon som vet????

em3
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Nu minns jag. Rost var ju ett elände på min 330i e46. BMW tog allt på goodwill, men det var omfattande, nästa samtliga dörrar byttes. Nu blev jag mindre sugen. Vart ska jag leta då. M3 e9x är ju dyr och samtidigt även denna till åren, kanske en 09 och framåt är en bra balans. Vad tror ni om nyare 328? Har man förlorat sig själv helt om man börjar köra bensin-fyror? Ljudet är det ju inget fel på. 130 och 135i är ju också heta, men är dessa bilar säkra. Jag tycker de är lite för små för att jag ska känna mig bekväm med att köra barnen i dom.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Lite krasst tänkt, men du har ju perfekt utgångsläge att fixa en billig M3 E9X. :)
Orsak: Du tänker bruksa den året om, låta den stå ute på gatan och köra barn i den. Du borde alltså köpa den kaross- och inredningsmässigt risigaste på blocket för med ditt planerade nyttjande kommer bilen sluta där ändå. (?)
Se bara till att bilen har en bra servicehistoria.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Ja det lät väldigt krasst. Även om jag har barn har jag ändå vissa regler. Parkerar sällan bredvid andra bilar, tar hellre en böter. Tvättar och servar som sig bör och tar allmänt väl hand om mina bilar. Men köper sällan bilar som är i mint condition, det lönar sig inte om man inte har en lada att ställa av bilen i. Köper ej hellre risiga bilar. Normalt slitage är ok för mig. Hatar dock dörruppslag och stenskott.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Sen ska den inte stå på gatan. Vi bor i radhus och bilen står på egna trädgården. Dock ute året om som jag nämde tidigare.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Vill du ha en M med "m-känsla" köp en E46. Vill du ha en bil med prestanda - köp en E9X.
Det är helt två olika bilar. Även om E9X är prestandamässigt snabbare är E46 så känns det mer i en E46.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Nu skriver jag i två trådar, men jag är en dubbelnatur så det passar väl bra. Pendlar mellan förnuft och känsla.

Vad tror ni om denna? Kan den vara värt att kika närmare på? Får man in en bakåtvänd barnstol där bak om man trycker fram passagerarstolen tills framrutan ryker?

Länk
Ba
328
Basilika
E39 530im
Vad är en "rolig bil" för dig?
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Mitt tips vad gäller 335 är att provköra både en sådan och en M3. 335 är en kul bil på pappret, och mycket mer förnuftig, men inte riktig lika raffinerad som en M-bil. T ex avsaknade av diffbroms är i mina ögon viktig. Hade själv en 335i -09 Coupe DKG efter min senaste M5 E39 och det slutade med att jag sålde 335:an efter ett halvår och köpte en M5 igen... :)
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har snöat in lite på 328i på sistone, känns svårt att hitta vettiga 335:or. Känns som man gör ett bättre köp med en F30 335i i så fall även om det är lite lyxfällevarning för mig i det läget.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har lite diskussioner med en säljare av en F30 335i sportline. Den har väldigt mycket utrustning men saknar adaptivt chassi eller M chassie verkar det som enligt bmwvin.

Är det någon här som vet hur det skiljer med och utan. Kan det rent av vara mer konfortabelt utan m chassiet. Kör ju mest i stan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.