AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.521

Hur långt kan man köra med helsyntetisk olja? För evigt?

Sida 2 av 2
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66

Behövs inte oljebyten så ofta som det görs, såvida inte motorn är felkonstruerad från början. Tex BMW 318, den motorn som ersatte M10an.

Oljebytesintervallen finns för att oljetillverkarna har ett samarbete med biltillverkarna där det är ett ekonomiskt win win för båda att få oljan bytt.
em
906
em3
M3 cab -03
Generellt, inte så mycket vad gäller byte av olja i automatväxel-lådor. Där verkar tillverkarna tävla om att byte inte är nödvändigt, men de flesta är överens om att det är väldigt viktigt i automatlådor!!! Jag vet inte exakt vad olika tillverkare har med i sina service-intervall, men är väldigt kritisk mot Volvo's rekommendationer, att inga byten behövs!!!! Pratar nu om Toyota-lådan ( Aisin?), många har fått obehagliga överraskningar där, är det samma med BMW, med den europeiska lådan???

Så, kanske många byten av motorolja, men vart tog de nödvändiga intervallen med växellåds-olja vägen, främst då automater???

em3
Hur långt kan man köra i streck, låt os säga 2000km utan att bilen stängs av. blir oljan dålig? Är det något att ta hänsyn till?
Varför skulle bilen stängas av?
menade att oljan lär bli så varm att den tappar sin förmåga efter en strecka på 2000-3000km?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Oljan är lika varm efter 100km som 1000 km?
Utan att vara oljeingenjör så skulle jag säga att det inte är några problem alls för motorn med 2-3000 mil om man har koll på nivån.

Jag brukar dock byta vid 1000-1500 mil pga tid (24 månader)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Lånar delorians uttryck: Utan att vara oljeingenjör så vet de
flesta att oljan blir skitigare ju längre tid du kör med samma olja.
Det innebär även att vevhusgaserna blir skitigare och de förbränns
av motorn som får lite taskigare utsläpp (läs: svårare att besiktiga)
Då i en diesel som förbränner den sämre oljedimman i vevhusventen,
belastar då bara partikelfiltret ist. Så för mig är det bättre att
byta oljan oftare då jag gör detta själv (även på den nya mellan de ordinarie)
än att köra ihop partikelfiltret i förtid. Oavsett är i mitt tycke olja billigt
och motorer hemskt dyra. Alla har vi våra ackilleshälar.

Mvh Jonas B
Ska ändra mitt inlägg lite, det är nog en skillnad på en olja som gått 2 tusen respektive 3 tusen mil, man behöver ju inte dock överdriva och byta olja vid under 1000 det är lite miljö och kapitalförstöring.

Att byta olja är billigt om man gör det själv eller lämnar till någon annan än märkesverstaden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.