|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Fredrikandersson : Vad gjorde verkstaden för felsökning för just felkoden "243 Misfire Cylinder 6"? För de lämnade väl inte bara tillbaka bilen sådär? |
| @bmw-slangen @Johan B vi har kollat spolarna genom att bytt plats på dom och kollat kablaget, funderar på att köpa en akut spridar rengörning om det kanske är något med dom? Men ska kolla om jag kan få ta på utrustning för att mäta kompressionen! | |
|
@bmw-slangen Det var efter verkstaden som jag åkte till en kompis och felsökte igen. Dom på verkstaden sa att det kommer gå till sig och att det inte är något fel. Så ville kolla lite på egen hand då det blev för mycket pengar. |
|
| Glömde skriva att när jag har bilen på tomgången och släcker felkoderna när den är igång då går den på 6 cylindrar i drygt 1 minut sedan på 5 igen. | |
|
Det kan vara en eller flera ventiltryckare som är dålig/dåliga och inte orkar hålla trycket vid lägre varv. I så fall kan du testa med t ex. Wynns hydraulic valve lifter concentrate för att försöka rengöra oljekanalerna i tryckaren. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Peter heter jag och jag har varit med och felsökt på denna bil, Vi har bytt plats på tändspolen och felet kvarstår, misständningar på cyl 6. om vi har motorn på tomgång och den går på fem cyl så går den till sig på 6 cyl när man raderar felkoderna, och efter en minut går den på 5 igen, så det känns inte som att det ska vara något fel på kompressionen, |
|
|
om det är tryckare eller kompressionen som det fel på varför rättar den då till sig varje gång man raderar felkoderna, bara en tanke, |
|
Tackar, tackar! Nu hänger jag med igen! Nu låter det rimligt :-) Märkligt att den rättar till sig vid radering av felkod. Enda jag kan tänka mig är att eftersom motorstyrsystemet ser att den felkoden är satt så stänger den av den cylindern (och således går den bara på fem cylindrar). Det är inte helt omöjligt att motorstyrsystemet ansåg att misständningen var så kraftig och konstant att det fanns risk för att det skulle sköljas ut oförbränt bränsle och därmed så stryper den bränsle (och eventuellt gnista) till just den cylindern. Enkelt att verifiera! Steg 1 : När felet är närvarande och ni vet att ni har en felkod, mät/observera både injektorpulsen (backproba till oscilloscop eller testpenna eller bara lyssna med stetoskop/skruvmejsel mot örat) och tändningspulsen (backproba till oscilloscop eller testpenna). Skulle både gnista/tändningspulser vara närvarande behöver nu inte gå till steg 2 - men skulle något av dessa saknas (rimligtvis är det spridaren som stängs av) så gå vidare till steg 2. Steg 2: Radera sedan felkoder och starta direkt - enligt beskrivning bör den då gå korrekt. Gör då om ovanstående mätningar. För om ovanstående kan bekräftas så lutar det mer isåfall åt en lyftare som Johan B nämner. |
|
Första gången vi gick vidare för att kolla nu tids data då såg vi att lambda 1 bank 2 slutade att reglera och i samband med det så började bilen gå på 5 cyl. vi raderade felkoden och bilen gick som den skulle tills den slutade att reglera och då gick bilen på 5 cyl igen, vi flyttade den lambdan till bank 1 och flyttade även felet, men den satte fortfarande felkod på misständningar på cyl 6, lambdan är bytt nu så den reglerar, kan det ha något med styrboxen och att man måste nolla adaptionerna på bilen, med tanke på alla fel den har haft |
|
Som du nämner så är det två helt separata fel du hade (och nu verkar det bara vara ett kvar). Nej, motorstyrsystemet är relativt snabb på att adaptera sig. Men vill du av ren nyfikenhet veta hur det ligger till så kolla i realtid på de så kallade fuel trim parametrarna (STFT och LTFT för både Bank 1 och Bank 2 - dvs fyra PID's totalt). LTFT ska ligga stabilt runt noll. STFT ska variera, eftersom refresh raten är ofta extremt låg så kommer du inte se några detaljer, det räcker att du ser att den ibland är positiv, ibland negativ. Den ska röra på sig runt nollan iallafall. Rör sig STFT vet vi också att den arbetar i closed loop mode (använder syresensorerna som input för att justera mängden bränsle). Fast detta har verkstaden redan undersökt, så det är egentligen inte meningsfullt att göra detta för att felsöka ditt nuvarande problem. Spridaren kan även vara dålig, ett spridarbalanstest kan göras för att få en grov uppfattning på att den fungerar som den ska. Hur såg tändstiftet på 6:ans cylinder ut? Tror aldrig den frågan blev besvarad i tråden. |
|
Tändstiftet på cyl 6 var tort vitt. så det var tydligt att den inte fått någon soppa. ska prova att flytta spridaren och se vad som händer. Ska även kolla så spridaren fungerar Jag brukar kolla med ett 9V batteri bara för att se så den öppnar, förstår vad du menar med stetoskop/skruvmejsel mot örat, Är jätte tacksam för hjälp och förslag, Det är sonens bil nämligen, |
|
Att det var torrt vitt kan ju ha berott på min "teori" om att motorstyrsystemet slutade pulsa spridaren (dvs tillsätta bränsle) när felkoden om misständning på cylinder #6 var satt. Det är som sagt enkelt att testa om så är fallet! Skulle rekommendera att göra det innan man går vidare - för att bekräfta hur motorstyrsystemet beter sig (så man inte jagar spöken). Att 6:ans spridare klickar hör du enkelt när motorn är igång - såvida inte motorstyrsystemet går in och stoppar vilket är varför ovan nämnda procedur är viktigt att göra från ett felsökningsperspektiv. Ett 9V-batteri kommer tyvärr inte att tillföra mer än du vet genom att lyssna på spridaren när motorn är igång (förutom att det är lite lättare att avgöra vilken spridare som klickar om man själv tillför spänningen). Med spridarbalanstest menar jag att man kopplar in en bränsletrycksmätare och bygger upp systemtryck. Därefter kopplar man in ett pulsverktyg på en spridare som skickar realistiska pulser (tex 50 pulser på 10 ms vardera) och noterar hur mycket systemtrycker sjunker. Därefter bygger du upp systemtryck igen och gör om samma procedur på nästa spridare och så vidare... EDIT : Flytta spridare är dock ingen dum ide, men vill minnas det är lite bökigt. Jag tror ändåså att lyftarna är de mest misstänkta just nu trots allt. Ett spridarbalanstest är ganska enkelt att göra, om inte det visar någor onormalt så skulle jag nog flyttat ned spridarna längre ned på listan över misstänkta och fokuserat på lyftarna. Ett komptest är ju ännu enklare - har inte detta gjorts ännu förresten? |
|
Nej ett komp test är inte gjort då vi inte tyckte det var relevant när vi raderade felkoden och motorn gick bra sen, men det är en ide om inte bara för att utesluta, funderar på om han haft i fel olja vid olje bytet. tänkte om det är det som gör att tryckarna kärvar. ska kolla med honom vad det är för olja han har haft i. har haft bilar inne som har verkat tot komplös men efter man gnuggat på starten ett tag så har tryckarna lossnat. |
|
|
Det som förbryllar mig lite är som sagt att den går bra direkt när vi nollar felkoderna, kan det vara så att den försöker kompensera det eventuella kompressions bort fallet under en viss tid och när det inte fungerar stänger av bränslet på just den cylindern? eller är jag helt ute och cycklar |
|
Håller med, kompet bör ju rimligtvis inte ändras bara för att man raderar en felkod så det är troligtvis inte något fel med kompet. Men eftersom det är så enkelt att göra så kan det ändå vara värt det. Skulle det mot förmodan visa dåligt komp så kan man ju hiva iväg allt vad det elektroniska heter och fokusera på kompet som första steg :-) @Bmwklippan : Se min "teori" i tidigare inlägg angående nollning av felkoder och att den går bra en minut eller så därefter. Jag säger inte att det är så, men det är inte omöjligt. Det är just därför jag trycker extra hårt på att ni ska verifera om motorstyrsystemet har detta beteende (se förslag på metod i två av mina tidigare inlägg). Gissa tillhör inte felsökning, hela konceptet med felsökning går ju ut på att verifiera olika antaganden/teorier. |
|
absolut jag håller med att man inte ska gissa sig fram, själ tycker jag det är ett bra sätt som nu att föra fram en diskussion och bolla lite idéer, och med det får en liten handlings plan. har fått mycket hjälp av dig, alltid svårt att veta vart man ska börja, |
|
Håller med, är mycket bra att bolla ideér! Sen kommer ju tyvärr verkligheten och vad som låter enkelt på text är ibland inte lika enkelt på motorn man håller på med. Så även om man har en prioritetsordning på vad man VILL göra så får man ofta göra det i den ordning man har verktyg och framförallt hur lätt det är att göra olika saker på en motor (varierar ju enormt mellan olika motorer). Till exempel om en motor har en Schrader-ventil så tar det ca 5 sekunder att koppla in en bränsletrycksmätare. Jämfört med om man kanske måste riva loss insuget för att komma åt lämplig bränsleslang/rör. Jag har "skällt" på BMW ett tag att de inte har Schrader-ventiler, men såg nyligen på en M5x-motor (kommer inte ihåg exakt vad det var) och när jag lyfte på lite plastskräp så satt där en Schrader-ventil där på fuel-railen! Har jag missat helt. En fråga, det är väl M52-motorn i denna bil? Var väl -01 som M54-motorn kom? |
|
det sitter en M52 och det sitter en ventil på fuel-railen i framkant. tror mellan ettans och tvåans cylinder Länk |
|
Jupps, det där är Schrader-ventilen. Smidigt som tusan! Det där måste ha införts på M52-motorn och framåt, kan svära på att jag inte såg det på M50-motorn. |
|
vad rekomenderar du för olja till den här motorn han har castrol magnatec C3 helsyntetv 5w-40 nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.