AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.725

Misständer på cylinder 6 (BMW 320i E46)

Sida 1 av 3
Fr
13
Fredrikandersson
Bmw 320i E46 -00
Tjena är ganska dålig på bilar men försöker besriva så bra jag kan!

Det är så att jag har en Bmw 320i E46 som fick en felkod att luftmassemätaren var urfunktion. Beställde en ny sådan och bytte den samt tändstift och nu varnar bilen för "Misständning på cylinder 6" samt att den får för mycket luft.

Kan också meddela att det pyser när man gasar med bilen.

Vad kan felet bero på?

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Av ren nyfikenhet, kommer du ihåg vilken felkod som du hade för luftmassamätaren?

Har du exakt felkod för "att den får för mycket luft" och gärna också "misständning på cylinder 6"?

Misständningen kan bero på alltifrån enkla saker till mer komplicerade saker. Exempel kan vara felaktiga eller slitna/trasiga tändstift, överslag pga olja i tändstiftsbrunnen. Kan även vara defekt tändspole eller som i en annan tråd som pågår just nu där det misstänks vara lyftarna som ställer till problem.

Om du har tid, möjlighet, verktyg, kunskap och intresse kan du göra lite enklare tester för att se om det är något "enkelt"
- kolla vilka tändstift som sitter där och skicket på dessa
- kolla samtidigt om tändstiftsbrunnarna är torra (inget vatten eller olja)

Radera felkoderna (efter att du skrivit av / lagrat all info) och se om felkoden konsekvent hamnar på cylinder #6. Du behöver inte vänta på att motorlampan tänds, felkoden kan ligga i minnet tidigare än så.
Om du konskvent får misständning på cylinder #6, prova att byta tändspole från en annan cylinder som du vet är ok.
Fortsätt att läsa av felkod, radera, läsa av och se om felkoden konsekvent bytt cylinder.

För felbeskrivningen "att den får för mycket luft" behöver vi vilka felkoder du har fått kring detta.

@Fredrikandersson : Vilket program/verktyg använder du för att läsa ut felkoder?

EDIT : Doh! Läste igen och du har ju precis bytt tändstift.
Vilka tändstift monterade du och hur var skicket i tändstiftsbrunnarna?
Hur såg de gamla tändstiften ut, vad kunde du läsa ut från dessa?
Har du bilder på dessa gamla tändstift?
Fr
13
Fredrikandersson
Bmw 320i E46 -00
Tackar!
@bmw-slangen : Länk är tädnsfiften jag köpte.

Jag använder Torque för att felsöka och felkoderna jag fick var P0306 P0101.

Har inte kollar tändstiftsbrunnarna kan kolla det ikväll!

Tack för välkommandet!

Fr
13
Fredrikandersson
Bmw 320i E46 -00
Länk

Nummer 5 på denna bild så är det en spricka i anslutningen till lilla slangen som är sammankopplad. Kan det var den stora boven till allt?

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, använder själv Torque för lite enklare felsökning!

Tänk på att Torque bara ger de väldigt generella OBD II felkoderna som biltillverkarna enligt lag måste sätta (internt har biltillverkarna mycket mer detaljerade felkoder).

P0101 har officiellt texten "Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance".
P0306 har officiellt texten "Cylinder 6 Misfire Detected"

Var det P0101 du hade innan du bytte MAF-sensor? Eller var det denna som dök upp en tid efter du bytte MAF-sensor?

Yes, sprickor i #5 kommer definitivt att orsaka tjuvluft. Det är troligtvis inte orsaken till P0101-felkoden men du ska ändåså ersätta den. Alla sprickor och läckor EFTER MAF-sensorn kommer att orsaka tjuvluft.

Kan du beskriva steg för steg vad som hänt? Tex i stil med detta
#1 : Felkod P0XYZ fanns lagrad
#2 : MAF-sensor och tändstift byttes
#4 : Felkoder raderade
#5 : Efter 50 mil tändes Check Engine lampan och felkoderna P0XYZ och P0XYZ fanns lagrade
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
1. Det är inte rätt stift: du skall ha Bosch FGR7DQP eller NGK BKR6EQUP, vilka båda är fyrelektrods platinastift.
Kanske inte påverkar tändningen just nu när stiften är nya, men du bör byta till rätt sort så fort som möjligt och då kan du lika gärna göra det innan fortsatt felsökning.

2. Läckan i insugsbälgen du beskriver är ett vanligt fel men ger som sagt tjuvluft. Byt bälgen innan vidare felsökning, med det läckaget är felsökning i princip bortkastad tid/pengar. Själva delen är billig hos BMW (är i förstärkt utförande om du köper den där - dvs. bör inte gå sönder igen under överskådlig tid) men bytet är lite knepigt (har själv bytt på min gamla E46:a) då det är trångt, men underlättas avsevärt om du tar bort plastlocket som sitter över/bakom vänstra fjäderbenstornet under listen mot motorhuven - det är bajonettlåsning på det locket och man drar det bara rakt upp - därefter får man mycket mer plats för armar/händer när man skall byta bälgen. Detta upptäckte jag när jag nästan var klvar med mitt byte...hade jag vetat/listat ut detta innan jag började hade bytet gått på halva tiden, knogarna hade inte börjat blöda och garaget hade inte fått en sotfläck i taket efter alla svavelosande svordomar... :(

3. När man köper LMM bör man köpa BMW original eller åtminstone OEM-kvalitet från t ex. Bosch eller Siemens. Allt annat är lotteri och i synnerhet bland de billiga LMM är nitlotterna väldigt många - det finns gott om exempel här på forumet där personer bytt LMM och bilen gått sämre med ny LMM än med den gamla dåliga...ställer till det vid felsökning då de flesta utgår från att en ny LMM måste vara frisk!

Så som jag ser det har du lite att göra innan du börjar felsöka - kanske det är någon/några av dessa tre punkter som ger dig felkoderna!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...tillägg:

Dålig/trasig LMM sätter inte alltid felkod som är relaterat direkt till LMM men kan ge följdfel som ger felkod!
(lite lurigt!)

Mvh
Johan B

Fr
13
Fredrikandersson
Bmw 320i E46 -00
Nej P0101 kom upp efter jag bytte MAF-Sensorn, felkoden innan jag byte var för just MAF-Sensorn att den skulle bytas.

BÅda felkoderna kom efter tändstiftsbytet samt MAF-Sensor bytet.

#1 Motorlampan började lysa fick felkod MAF-Sensor behöves bytas.
#2 Bytte MAF-Sensorn och tändstift då man ändå höll på.
#3 Startade bilen såg att motorlampan fortfarande (tänkte att den ska släckas bara) Körde ut bilen och den gick fint, sen efter ett tag gick tomgången oroligt och när jag gasade lite med bilen skakade hela bilen och märkte att någon var fel.
#4 Koppla upp bilen och då visades P0306 och P0101, började kolla och hittade då spricka i slangen på #5 på bilen jag skickade.
#5 Här är jag nu och forskar om vad felet är.

Fr
13
Fredrikandersson
Bmw 320i E46 -00
@Johan B ska göra det! Tack för tipsen!

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, då har vi koll läget. Kombinerat från mig och Johan B så finns det som sagt en del saker och kolla upp innan man gör några avancerade felsökningar.

@Fredrikandersson : Kommer du ihåg vilken felkod du fick som sa "man ska byta MAF-sensorn"?

En felkod säger aldrig vad man ska byta. En felkod är endast en indikation på var man ska börja felsöka. Det är ett misstag många gör.

Ett exempel kan vara att man får en felkod som säger att det inte kommer någon signal från MAF-sensorn. Det kan bero såklart på att MAF-sensorn är trasig, men kan lika gärna bero på att en kabel/kontakt är trasig eller att ett relä/säkring är trasig.

Med tanke på den felkod du fick så är jag inte så säker på att det var något som var fel med ding MAF-sensor. Felkod P0101 kan tex uppkomma om signalledningen av misstag ligger an mot jord, tex om kabeln ligger och skaver mot en skarp karosskant.

@Fredrikandersson : Vilken MAF-sensor köpte du?
Fr
13
Fredrikandersson
Bmw 320i E46 -00
Första felsökning där MAF-Sensorn indikerade så använde jag programmet (Inpa) Vilket inte gav en felkod utan det stod Luftmassemätare saknar signal.
När jag tog bort gammla MAF-Sensorn såg jag att ett stift där i var av så därför beställde jag en ny.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med risk för att vi verkar tjatiga:

Och exakt vilket fabrikat var det på LMM (MAF-sensor)?

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, INPA!

Jo, det ska sätta en felkod.

Så när du gick in på "Engine" och sen "M54" och sen "<F4> Error Memory" och sen "<F1> Read Error Memory" så fick du alltså inga felkoder?

I vilken meny eller del av program var det som det stod att den inte fick en signal från MAF-sensorn?

Saknades ett stift i MAF-sensorn? Är du säker på att det verkligen saknades ett och att det inte var avsiktligt? Beroende på typ av MAF-sensor så används olika många stift.

EDIT: Tog en snabb titt och det verkar sitta de enklare MAF-sensorerna i denna motor. Så fanns det tre stift så är allt som det ska, om det fanns färre så var det precis som du sa något fel. Har dock aldrig hört talas om någon som lyckats bryta av ett av dessa stift :-)
Fr
13
Fredrikandersson
Bmw 320i E46 -00
Länk är MAF-Sensorn (Billig men trodde det inte spelade stor roll)

Jag såg att stiftet i MAF-Sensorn var av. Fanns bara en tråd och den andra såg "bränd" ut.

Programmet gjorde en kompis åt mig, så vet inte riktigt hur han gick för att läsa felkoderna.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, som med allt i världen så finns det alltid en anledning varför saker är billiga.

Beroende på personliga preferenser och vad produkten ska användas till spelar dessa anledningar mindre eller större roll.

När det gäller precisa sensorer i motorstyrsystem så spelar det mycket stor roll. Johan B's jämförelse med "lotteri" är klockrent - det är exakt vad det är.

Men menar du alltså att ett av de tre stiften du ser på bilden var helt av? Och att det var bränt kring en annan?
Länk

Det leder ju tankarna till att någon gått riktigt illa där, ärgning som leder till kortslutning. Förhoppningsvis har inte kontakten/kablaget eller DME tagit skada.
Fr
13
Fredrikandersson
Bmw 320i E46 -00
Nu har jag förklarat helt fel här, jag menar självklartrr trådarna på MAF-Senorn jag menar inte själv stiften, ursäkta för dåligt förklaring!
Fr
13
Fredrikandersson
Bmw 320i E46 -00
Har iallefall beställt insugsbäljen och ska byta den direkt och se om det gör någon skillnad som ni säger. Annars fortsätter jag med vidare felsökning.
Tack för att ni tar er tid och hjälper mig, uppskattas verkligen!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köpt LMM kan fungera men den kan likaväl vara dåligt/icke fungerande...

Så uteslut inte LMM som trolig felkälla i fortsättningen!
Och reklamera LMM om den fortfarande är defekt/dåligt fungerande.
Vid ev. reklamation är det bättre att lägga till pengar och köpa en "märkesprodukt".

En bild på det havererade stiftet är intressant att se.
Det KAN ju vara resultatet av kortis i kablaget någonstans t ex.

Mvh
Johan B

Fr
13
Fredrikandersson
Bmw 320i E46 -00
Tjena, förlåt om jag varit frånvarande men haft jobb samt haft den inne på verkstad.
Det var då min BMW som misständer på 6:ans cylinder och vi diskuterade om luftmassemätaren samt insugbaljen, har nu haft den inne på verkstad och dom har kollat igenom den och bytt följande:
* Vevhusventilationen (Då det var spruckna slangar)
* Tändstift till BMW orginal
* Luftmassemätare (Orginal BMW)
* Lambdasond främre då dom fick felkod på denna
* Ny servad med olja och filter

Men den får ändå felkoder på bilen.
* 208 RPM Monitoring Inconsistent
* 243 Misfire Cylinder 6

Kan även meddela att bilen går fint när jag kör den men direkt på tomgången vill den gå på 5 cylindrar igen, men om jag håller lite gas när jag står still så går den fortfarande på alla.
Väldigt klurigt problem, men enligt en kompis till mig så säger han att jag har ett litet grenrörsläckage kan det vara problemet?

Mvh Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Märkligt! Men finns ju viss ledtråd i att den alltid verkar rapportera misständning på cylinder #6. Det get en viss riktning i en felsökning.

Felkod 208 har jag inte så stor erfarenhet. Men det finns dock en koppling mellan avläsning av varvtal och misständning, det är ofta samma givare som används till detta. Hade det inte alltid blivit misständning på just cylinder 6 så hade jag börjat misstänka givaren.

@Fredrikandersson : Men har ni felsökt kring just cylinder #6? Spridare, spole, kablage, signalintegritet? Jag såg inget om detta i tråden.

@Fredrikandersson : Nej, ett grenrörsläckage är inte orsaken till ditt problem.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt - koncentrera dig på sexans cylinder!

Komp-prov kan vara ett alternativ för att utesluta dålig kompression/läckande ventiler etc. på sexans cylinder.

Prova att skifta tändspole från sexans cylinder med t ex. femmans, följer felet med spolen = dålig spole (rätt vanligt)
Samma sak med spridare...

Hittar du inget då, börja felsöka kablaget etc.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.