|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Nybliven ägare av en 325 e91 2009. Pendlar mest mellan Solna och Bromma i rusningstid. Medelhastighet ca 30km/h enligt färddatorn. Mest kökörning, har en sträcka där jag kommer upp i 90 i ca 2 minuter. Kärran har gått 11500 mil, Servad enligt bok. Kör 95 oktan. Automat. Har nollställt automatlådan. Nya pirelli 18 tum sommardäck. Bilen snittar 1.7l/milen. Och jag kör lungt. Vad är era erfarenheter? Skall bilen dra så mycket, även om det är stadskörning? Kan oljebyte hjälpa? Kan något hjälpa? Jag kan inte köra lugnare.. | |
|
Låter väldigt mycket med den bränsleförbrukningen. Kolla enkla saker först, ex ligger bromsarna på? Är det enligt färddatorn eller uppmätt vid tanktillfälle o tripmätaren?Gör felkodsavläsning. Kolla runt på forumet (vill minnas att någon Umeå bo här på AP hade trasig NOx sensor, efter bytet minskade bränsleförbrukningen 15%. Oljebyte är väl bra men du lär inte se någon större skillnad i bränsleförbrukningen. Liten jämförelse: Har likadan motor som din men: manuell, E90 kaross, orginal fälg, 98 oktan; körde Docksta-Sthlm bra förhållanden (inget regn eller motvind) 0.56l/mil snitt, När jag kör Sthlm förorter (2-3mil) ca 0.85 l/mil. |
|
|
Min färddator ger 8.8 l/10mil. Kör i sthlm, så det blir en del köande. |
|
|
Det var nog denna tråd jag mindes. Läs o jmf! Länk |
|
| Se till så du har rätt lufttryck gärna 200 bar mer än som ska vara i Jag hade liknande problem trodde först det var termostaten | |
|
Tack för tipsen. Gjorde en diagnostik på bilen när jag köpte den, inga felkoder. På landsväg drar den ca 0.8. Får kolla lufttrycket. Kör 3.0 bar. 18 / 225 / 40 profil. Får kanske bmw kolla nox ändå. Och gasa mer kanske, kör ju toklungt. Det är mätning enligt trippmätaren. |
|
| Om det är kallstart varje gång så är det nog inte omöjligt. Första milen kan en bensinare dra dubbelt vid kallstart. Mellan Solna-Bromma är väl en knapp mil. | |
| Om bilen redan är kollad map felkoder så känns det lite onödigt att kolla igen om inte du har märkt att bränsleförbrukningen ökat. Kanske är rimlig förbrukning iaf med hänsyn till den körcykeln. Kolla även att färddatorn visar rätt. Den går att justera mellan 700-1300 där 1000 är "normalt". Justeringen kan du göra i hidden menu. | |
|
Det är högt men inte orimligt. Under flera av de första kilometrarna så fetar bilen på med bensin och drar mängder. Automatlådeoljan tar också tid att värma upp. Cykelpendla istället? Det är fullt realistiskt att det kan gå fortare än bilen med det korta avståndet. ------- //Lövet |
|
|
Hej, Stämmer kör under milen varje gång, och det är kallstarter. Kan kanske bero på det. Bytte till Pirelli P7 som skall vara ett ekonomiskt däck, men efter det verkar förbrukningen ökat. Sliter på vinterdäcken i veckan, se om det gör skillnad. Åter igen, tack för alla tips och hjälp. |
|
|
Det du beskriver är bland det värsta körmönstret man kan ha på en bil... och ännu värre blir det vid vinterkörning. Motorn tar lång tid på sig att bli varm för att den går nästa obelastat hela tiden och är det en stor motor tillsammans med lång uppvärmningstid så kostar tomgångsskörning också hög förbrukning per mil. Rastar du inte bilen då och då (minst ett par gånger i veckan om du kör dagligen kortsträckor) med högre fart (typ motorvägsfart) och lite körtid (minst 1 timme) för att ånga ur all oförbränd bensin och vatten som samlar sig oljan vid ovanstående körning - så sliter du mer på motorn än vad taxikörning gör med typ 6-dubbla milantal. Avgassystem tar också mycket stryk vid kortkörning eftersom det kondenserar ned fukt från avgaserna i dämpullen (och kan frysa sönder dämparburkarna om dessa blir helt mättat med vatten) eftersom det aldrig blir någon värme i dessa och kokar ur vattnet med den korta körtiden, det är också orsak till varför icke rostfria avgassystem rostar sönder i förtid. - kör man 3-4 milsträckor och halva vägen motorvägsfart så kommer man aldrig ha några problem med avgasystemet under hela bilens livstid, medans kortkörning kan ta ihjäl det på några få år. Sedan kan man fortsätta med bromsar, batterier... och att prata om däck och rullmotstånd är nästan helt meningslöst eftersom du knappt kör något, bara rullar lite långsamt. Även om man byter olja ofta (för att bli av med en del inlöst bensin av kallkörningarna) så är det ändå risk att vevhusventilation etc. kladdar igen med oljemajonäs och sludge med tiden - just av anledningen att motorn aldrig hinner bli genomvarm... och genomvarm är minst dubbla tiden av vad det tar för kyltempmätaren att nå sin normala nivå, då det är oljan som skall bli genomvarm och det går inte så fort om motorn inte belastas... Kan man köra motorvärmare större delen av året så startar motorn i ett bättre utgångsläge med redan från början varmare block och når snabbare temperatur och mindre med vatten(ånga) och bensin hamnar i oljan. |
|
|
Tack xxargs för ditt svar. Mycket lärorikt inlägg av dig. Men nu vågar jag inte använda bilen alls! Och ingen annan i storstad heller om man skall ta väl hand om bilen. Får bli att ta en tur till Uppsala varje vecka och äta kebab så att bilen får sig lite smörjning. |
|
|
"Stadskörning" är ett mycket vitt begrepp som kan innefatta mängder av olika förutsättningar. Så det blir lite som att fråga: Hur långt är ett snöre? ;) Det finns bara ett sätt (för en lekman) att avgöra om förbrukningen är rimlig - nollställ färddatorn och trippmätaren vid tankning och kör en längre sträcka på ca 5 mil eller mer i någorlunda jämn fart. Kolla färddatorns värde med trippmätaren vid nästa tankning. Automatlåda och kallstarter gör att förbrukningen drar iväg en hel del! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sjölander Det xxargs säger är korrekt om än väldigt drastiskt. Tro inte att din bil inte klarar av långvarig stadskörning - för det gör den. Det var värre för 20 år sedan. Att den drar mycket soppa kommer ingen av oss undan när det kommer till din typ av körning. Det är lite att gilla läget. Har inte läst alls svar i tråden men räknar med att du kollat lambdasensorer osv? |
|
| 0,92 blandat drar min. Bor i sthlms innerstad. Automat, 14.000 mil på mätaren. Kör dock rätt gubbigt... | |
|
Tycker att 1,7 är väldigt mycket oavsett körcykel. När jag hade min e91 325 så drog den 1,0-1,1 som mest blandad körning. Bor i Sthlm och hade då sämsta möjliga förutsättningar. Vinter, 5 min till jobbet, 5 min hem. Ibland en sväng in till stan och tillbaka. Ibland en längre sväng såklart, men oftast bara korta stäckor. Så med tanke på att 550in jag har nu ligger på som mest 1,3 så verkar 1,7 helt orimligt. Det är ju vad som kan vara rimligt med en M3a kanske... |
|
|
Får nog lämna in min för felsökning. Jag verkar ha lite högre förbrukning än normen här. Tack för all input. Jag återkommer i ärendet |
|
|
Innan du lämnar in den skulle jag göra som Johan B säger. I konstant 90 km/h så ska den dra ca 0.6-0.75 på vakuum-nålen under hastighetsmätaren. 120 km/h ska den ligga på ca 0.8-0.9. Jag kör på 17" sommardäck f.t. Förra ägaren på min 325i körde den på 0.77 !!! Iofs rena pendlingsmil. En sak som jag märkt på N53-motorn är att man inte får gasa "för mycket halvgas" för då åker vakuum-nålen upp till 2:an bums! Kör med ett ägg under foten och håll koll på vakuum-nålen. Då ska du klara dig neråt litern. En bekant har också en 325i och kör 90% korta turer i stan, till och från jobbet (ca 4 km stadstrafik). Han ligger på strax under 1.1 i förbrukning (18" sommardäck). Jag tror inte det är fel på din bil, du behöver provköra lite landsväg med nollställd dator och kolla vakuum-nålen, samt köra försiktigt när du drar iväg från trafiklysena. |
|
|
Nu vet jag inte vad ovanstående vill uppnå med att mäta ytterligare. Om du redan mätt vid ett antal tankningar, tankat fullt, nollställt tripmätaren osv så vet du ju ditt snitt. Om du låg 0,2-3 över alla andra i tråden så kan det ju vara rimligt men nu snackar vi över 0,5. Jag hade absolut kollat upp det vidare. Den drar ju mer än min gamla RS6a för tusan. |
|
|
Jag har kollat lite nu och förbrukningen går upp över 1.0 vid tomgångskörning. Dvs får bilen rulla så går det bra. Men när jag står still så skjuter förbrukningen i taket. |
|
|
Givetvis gör den det - rent teoretiskt är förbrukningen oändligt hög per mil när bilen inte rullar... När det gäller TS - tanka fullt, nollställ trippmätaren och färddatorn och kör en långkörning i någorlunda jämn fart på minst tio mil (gärna mer), därefter kan du läsa av förbrukningen och trippmätaren samt tanka fullt och räkna ut förbrukningen manuellt. Först då kan du se om förbrukningen är rimlig! När det gäller stadskörning finns det tusen parametrar du inte kan kontrollera eller jämföra andras förbrukning mot och förbrukningen kan därför variera fruktansvärt mycket! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.