AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.161

Bil för 6 personer ( en massa barnstolar)

Sida 1 av 2
Hej. Skulle vilja ha lite tips på vad för bil jag kan köpa. Vet att utbudet inte är så stort med tanke på vilken situation jag kommer hamna i.

Var på väg att handla en e61 för vårt 3e barn kommer i februari men på ultraljudet var det då 2 små krabater så vi måste ha en större. :S .. Vi kommer att ha 3 bakåtvända stolar och en framåtvänd. (helt sjukt jag vet men men) + en tvillingvagn.

Dom bilar jag kommer på är vw sharan -12 eller nyare. Och S-max. Tror väl sharanen kan vara lite större och kännas lite mer premium.

Så jag skulle vilja ha råd och tips om vad man kan ha för bil/buss. Vill helst inte ha en renault traffic eller vw transporter :(
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Sharan alla gånger i veckan. Vi hade vår i 4,5 år, nu till salu hos flinksbilar.se. Ett välutrustat felfritt ex. Rekommenderas!
/M

Mina bilar: Länk
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Mercedes GL
VW T5 är hur trevlig som helst även utan Porschemotor. Den hade jag valt eller om du vill fortsätta med BMW: X5 Länk
GL har väl precis som X5 och XC90 problemet med att baksätet måste skjutas framåt/uppåt för att man skall nå den tredje raden? Sitter det två bakåtvända stolar där bak blir det till att vara Houdini för att ta sig in eller ut därifrån :-)

Tror bästa lösningen är Sharan eller Galaxy/S-Max, alt Voyager som en kompis med 4 barn är väldigt nöjd med trots plastig kvalitetskänsla.

Finns även nedlagda MB R-klass som alternativ.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
EN BMW 2-serie Active Tourer, den sjusitsiga varianten? Kom inte och gnäll om att den är framhjulsdriven, för det är alla andra alternativ också. I 225d-utförande, med xDrive kanske?

Hyfsat mångsidigt alternativ, som funkar i många år och inte är alltför dyr heller? Med fyra ungar lär det ju finnas andra utgifter än en BMW X5? Dessutom blir en Active Tourer enklare att kombinera med en annan mindre bil, en 1-serie eller 3-serie t.ex?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Alexander, om du suttit i 2-serie AT och dessutom sett tre bakåtvända barnstolar kan du väl inte på fullaste allvar föreslå detta som ett seriöst alternativ? Eller skojade du?
Vi var också inne på en AT men tyvärr är den för liten för vår familj med 3 barn. Den är ungefär som förra generationens Touran och med 3 bakvända stolar blir det samma problem som med SUVarna och deras insteg.
Med båda stolarna uppe bak i ek AT blir det till att ha takbox eller en extra bil om barnvagn eller annan packning skall med. Då är det bättre att gå på en riktigt stor bil från början.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Fast det finns ju en sjusitsig Active Tourer, det är den jag menar. Den heter visst Gran Tourer? Varför skulle det vara så svårt att få in en familj med fyra barn varav tre bakåtvända stolar i en bil med sju sittplatser? Jag kan nog lova att BMW har ett hyfsat brett tillbehörsprogram med barnstolar som passar på milimetern.

Jag har en kompis som har en VW (tror det är en Transporter) som har fyra ungar och jag vet att jag är sjukt nöjd med den. Den lastar ju rätt bra även när han har alla ungar i den.

Edit: Det var visst en Multivan.
Alexander: No offense men du kan knappast ha några som helst erfarenheter av egna barn som du resonerar. Visst är Gran Tourer 7-sitsig men problemet är att man med 4 barn blir tvungen att ha regelbunden tillgång till tredje raden för att få plats. Skall man dessutom ha 3 bakåtvända stolar som TS behöver så blir det lögn i helvete att använda tredje raden. Som spiken i kistan är bagageutrymmet obefintligt i Gran Tourer med båda stolarna uppe längst bak.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Instämmer i kören vad gäller bilstorlek. De lite mindre 7-sitsiga familjebilarna funkar _inte_ under åren som man behöver bakåtvända barnstolar. De funkar däremot alldeles utmärkt så fort barnen blivit stora nog att sitta framåt (4+ år). Jag har haft en Touran (som är större än 2-serien) och det funkar inte med bakåtvända stolar i den alls, bilen är för kort helt enkelt. Ska du ha inte flera rader med bakåtvända stolar då är den en storlek större som gäller, S-max, Sharan eller liknande.

Det finns 2 stora fördelar med S-max jämfört med Sharan för övrigt. 1) Bilen tappar inte lacken av sig själv. 2) Den är kul att köra!

Sen finns det en nackdel också och det är att inredningskvaliteten är något sämre men det är det (enligt min mening) värt jämfört med Sharan.

-------
//Lövet
Mazda cx-9 är ett kanonalternativ. Du får en sprillans för 350k med V6 aut och en massa annat.
Bästa köpet i klassen!

EB
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Största fördelen med Sharan jämfört med andra liknande bilar är skjutdörrarna. Och att inredningen är snygg (i GT-versionen).

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Vill du hålla nere priset, så funkar Chrysler Voyager. Min dotter har 4 barn, och de köpte en sån i våras, och går att få för billig penning.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Vill du hålla nere priset, så funkar Chrysler Voyager. Min dotter har 4 barn, och de köpte en sån i våras, och går att få för billig penning.

BMW CS #5206
Tackar för alla svar!! Har både klämt och känt på smax och Sharanen. Sharanen känns lite större än smaxen. Dom bakre stolarna känns bättre också. Dock ser smaxen bättre ut. Spelar iofs ingen roll. Att ha en "snygg" bil känns inte så prioriterat längre haha.
Sharanen med GT paket känns närmast till hands isåfall.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Provkör båda innan du bestämmer dig. Vill du ha någorlunda kul bakom ratten finns en tydlig vinnare.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Har inte provkört S-max, men Sharanen är faktiskt både trevlig att köra och åka i. Värmare skulle jag vilja ha, finns det i S-max?

MVH Christofer
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det är väl förresten Galaxy som är mest jämförbar med Sharan...

Och nej, värmare verkar inte gå att få till Varken S-max eller Galaxy...

Kan även tillägga att "kul" har jag svårt att tro att något alternativ i bilklassen är. Möjligen trevliga och komfortabla som sagt...

Multivan är ett bra val, men kostar därefter...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
S-max är märkbart roligare än Sharan att köra. Den känns precis likadan som Mondeo, ingen "busskänsla" alls. Sharan har fördelen med en trevligare inredningskvalitet dock.

Dieselvärmare går alldeles utmärkt att få i S-max. Sharan också. Finns gott om exemplar utrustade med detta. Förstår inte var ni får era påståenden ifrån?

-------
//Lövet
Citroën Grand C4 Picasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.