|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
Buspelle |
Visst går det utmärkt att köra bil utan x-drive. Har själv senast kört en 528a, ett par M5or och senast en 335a med rwd, men så köpte jag för ett par år sedan en X1a som andrabil och blev helt såld, min första bil med fyrhjulsdrift, och även om jag inte behöver fyrhjulsdriften så ofta så är den helt galet bra när den behövs. Kör nu F31 med x-drive och jag hade inte valt en bil utan x-drive som daylydriver. |
| Jag skulle absolut ta x-drive. Det behövs ytterst sällan men jädra skönt när det väl behövs, ungefär som ABS ;) Skämt åsido, jag uppskattar något enormt att inte behöva fundera på om bilen kommer iväg uppför en backe eller om jag har för mycket snö (och en snövall) på uppfarten. Brum brum bara. YMMV. | |
| I valet mellan 330 och 320d hade jag tagit 330. Jag har haft både en 328 2012 som jag köpte ny och nu en 320d 2013 som jag köpte beg. Dieseln drar ganska precis 2 dl mindre per mil med min körcykel. Men diselfyran är inte särskilt rolig. Bensinaren däremot, den går riktigt fint. Klart körglad om än utan sexans sång. | |
|
Satte beställningen idag på en 330i utan xdrive. Leverans i vår när snö och förhoppningsvis slask är borta. Tackar för kommentarer och synpunkter. /Daagis |
|
|
Bilen går till produktion vecka 5 och jag funderar på ett sista kryss i tillbehörslistan för adaptivt m-chassi. Har läst en del här i forumet men är lite osäker. Ni som har detta är det något ni använder eller glöms det bort helt enkelt? /Daagis |
|
Verdi |
Välj det! Är otroligt skönt att kunna växla mellan mjukt och hårt. |
|
Tänkte faktiskt prova annars får man aldrig veta. Läget är ju så att jag har omkring 10k kvar i budgeten att lägga på något "onödigt" och då tycker jag chassit är mest intressant. Ljudanläggningar och diverse körassistenter tycker jag inte är så spännande. /Daag |
|
|
Jag växlar ofta mellan sport- och komfortläget, men det är naturligtvis en individuell sak hur ofta man gör det. Även den som bara kör i komfortläget tror jag har fördel av det adaptiva chassit. Nu har jag inte kört en F3X med standardfjädring på några år, men jag minns det som att det adaptiva chassit i komfortläge är bekvämare än standardchassit. Det är inte orimligt att så skulle vara fallet, eftersom man med aktiva dämpare kan ha en väldigt mjuk dämpning som grundläge och när sensorerna indikerar behov av kraftigare dämpning så ställs dämparna omedelbart om. Med standardfjädring eller det normala M-sportchassit måste bilen ändå kunna klara svåra situationer med en enda inställning. När jag körde på autobahn så märktes det att chassit stramades upp i höga farter, även då jag hade valt komfortläget. |
|
|
Tackar, jag förstod inte från början att chassit jobbar hela tiden. Trodde att det endast var valbara statiska lägen. Den åker in i bygget! Sista funderingen jag har är färgen. Nu har jag mineralgrå men jag är lite sugen på platinasilver. Den ser riktigt bra ut på bmw's bilder men jag är väl lite rädd för att den se smuts/nikotingulaktig ut. Färgen är väl ny så det är väl ingen som har provat den ännu? Vågar man gå för den? /Daagis |
|
|
Har man adaptivt chassi så sitter det givare på olika ställen i bilen som känner av karossrörelser och jag antar att informationen från dessa kombineras med annan information, som t ex rattvinkel, hastighet, bromskraft och liknande som bilens andra aktiva system (DSC, ABS) använder, för att beräkna lämpliga dämpvärden. Min bil fick fel på en givare (enda felet på bilen under de tre år och fyra månade jag haft den). Bilen ställde ibland om sig i hårdaste läget och blev okomfortabel även på motorväg. Tydligen är det så att när givare ger orimliga värden så går systemet in i en defaultmode med hård inställning. Sedan givaren byttes har problemet inte dykt upp mer. |
|
|
Sedan ska det tilläggas att den fina komforten med adaptivt chassi är lätt att sabotera med eltejpshöga däckprofiler och stenhårt pumpade däck. Jag har faktiskt två uppsättningar sommardäck, dels Michelin Pilot Super Sport 225/45-18 fram och 245/40-18 bak och dels 225/50-17 Goodyear Efficient grip runt om. Använder jag däcktryck som ligger nära de av BMW rekommenderade (jag kör ofta kring 2,3 kilobar) blir rullkomforten mycket bra med båda däcksuppsättningarna, men allra bäst med Goodyear. Att jag har två uppsättningar sommardäck beror mest på att Michelin-däcken bullrar mer vid lägre yttertemperaturer. Vid temperaturer kring 20 grader eller högre är skilnaden liten och det är främst under den tiden på året som jag har tid att ägna mig åt den sorts körning som Michelin PSS är lämpade för. |
|
| Jag klarat mig fint utan x-drive. För samma pengar tar jag heller individual utökat läder eller individual lack. | |
|
Tack för all input. Idag stängde ändringsfönstret och det blev ganska stora sista minuten ändringar. Tog in M-sport med adaptivt chassi och kör mineralgrå lack. Kommer bli kul att hämta ut i vår. /Daagis |
|
| Det blir en kanonbil. Återkom gärna med dina intryck när du fått den. Jag tror vi är flera som är nyfikna på 330i - motorn. | |
| Det ryktas om att motorn är starkare än på papperet. Grattis till fina bilen. | |
Verdi |
Det ryktet går väl om alla motorer. Önskedrömmar... :) |
| Hämtar bilen i eftermiddag, klassisk julafton-känsla i kroppen :) | |
|
Grattis! Få saker som slår att att hämta ut en splitterny bil. Återkom gärna med dina intryck av bilen. |
|
| Grattis! Det var en snabb leverans må jag säga,min tar tre månader att få:) | |
|
Jag får lägga några kommentarer när jag klippt några mil. Ska bli kul efter 3 st 2.0-dieslar att köra bensin. atmos, leveransen var faktiskt inte så snabb. Jag bokade bilen någon vecka innan jul och den gick till produktion v5, ungefär som din.(3 månader) Å andra sidan ville jag ha den till våren så jag slipper lägga på vinterdäcken direkt. Men väntan är ju tuff och känns olidligt lång |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.