AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.270

330i eller 320d xDrive Touring

Sida 1 av 4
Tänkte fiska här efter lite info kring 330i touringen. Jag kommer att unna mig en tjänstebil framöver och det kommer garanterat bli en 3-serie touring. Idag har jag en 320d (e91) privat som får ge vika för den nya.
Var inne på Proauto i Linköping och kikade, surrade även med en säljare som naturligtvis tryckte på deras business modeller. Inget konstigt med det, är ju fördelaktiga erbjudanden. Min sten i skon är ju att jag vill ifrån allt vad diesel-fyror heter.
Så till frågorna då.
Är det några uppenbara nedsidor med att gå för en 330i?
Bättre att gå för 330d? finns ju som business erbjudande.
Sluta drömma och ta en 320d? mest ekonomiskt jag vet.

I dagsläget kör jag ca 1500 mil/år.

Tacksam för allt input på modellerna.

/Daagis

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hur mycket dyrare skulle en 330 bli då?
Inköpskostnaden är egentligen inte så intressant, jag får in båda i min budget.
Det som kan vara intressant är om förbrukningen är t ex specad till 0.7 men i verkligheten är 1.5, något överdrivet.
Det som intresserar mig mest är väl erfarenheter och tips helt enkelt.

/Daagis
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Du tänker så..
Har inte jätte mycket erfarenheter, men det man kan säga om förbrukningen dom i mellan är att det inte skiljer så pass mycket som många verkar tro ibland.
Ligger man på landsväg/motorväg skiljer det marginellt. Där i mot skiljer det lite i stadstrafik. Men några 1,5 är det absolut inte frågan om.

För dig som inte kör speciellt mycket handlar det inte om några större summor.
Eftersom 320:in ska ha x-drive skulle skillnaden bli ännu mindre.

"Min sten i skon är ju att jag vill ifrån allt vad diesel-fyror heter."
Har du inte svaret där redan? :-)

Sen lämnar jag över till andra med mer erfarenheter av "3,0:an".
Tack för synpunkter!
Och ja, jag har väl bestämt mig. Men om det skulle finnas något starkt argument för att avråda mig från modellen så skulle det beaktas.
Dessutom är det ju någon slags "diesel-yra" i bilbranschen.
Säljaren höll på att trilla omkull när jag sa att jag hellre ville ha en bensinare.

/Daagis
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Körde en 330iA xDrive sedan 2016 en längre sträcka med blandade hastigheter och kollade förbrukningen för respektive hastighet.

90 - 0,59
100 - 0,63
110 - 0,71

3-5mil per hastighet drygt och lagom kuperat (mellersta sverige), så inget vetenskapligt direkt.
e3
336
e39520it
520dT -14
330i är ju bara en 4'a det med, även om det är en bensinare.

Iaf tidigare 20i och 28i har inte fått samma skryt som BMW's 6'or, så kanske en 330d som du nämner skulle vara trevligare, och ge billigare förbrukning?

Iaf jag skulle nog prova bägge innan jag bestämde mej.
Visst är det så, leker med tanken hur jag ska undvika diesel-4an.
330i har jag inte hittat så mycket kommentarer kring så var mest nyfiken därför.
Men som du säger så är väl diesel-6an mer attraktiv.

/Daagis
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad har du för tjänstebilsbudget? Är det inte 7,5 basbelopp som gäller? Hur får du in en 330d i det med lite extrautrustning?
Det är mitt företag så jag ska väl förhandla med mig själv lite där kanske.
Angående extrautrustning så behöver jag inte så mycket. Automat,xdrive och sportstolar. Sen mår jag fint.

Ska provköra 330 denna eller nästa vecka. Så får vi se om det blir värt.
/Daagis

Verdi
Om jag vore dig skulle jag ta en 335d när du ändå håller på. Trevligare ljud och karaktär samt fler kusar såklart. Om du nu inte är allergisk mot xDrive.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
jag hade nog valt en 330d om valet stått mellan 335d och 330d, just för att jag tycker 330d:n har trevligare motorljud. Av de 330d/335d och 530d/535d som jag provat har det i alla fall varit så.
Verdi
Beror ju på vad man gillar. Tycker 335:an har lite aggressivare ljud och större register. Vad är det du gillar bättre hos 330?
Bra tips och synpunkter. Jag får väl provaköra hela motorfloran, kommer att bli kul.

/Daagis
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag antog att de va diesel du prata om oavsett modell..?
Verdi
När du ändå är i den prisklassen kanske 340i är bästa köpet med tanke på att du inte kör så mycket?
Har fått offerter på 330i xdrive och 320d xdrive. Vill ju helst ha 330'n men förmånsvärdet blir något högt kan jag tycka.
Om jag ska skulle ta bort xdrive på den gör det underverk på förmånsvärdet.

Har läst en del trådar på forumet kring xdrive vs rwd men dessa stökar ju ur ständigt till någon religös kamp.

Hur går era tankar kring xdrive?
Försök vara sakliga även om ni känner starkt för det ena eller andra

/Daagis

Verdi
xDrive är skönt att ha men absolut inte nödvändigt.

Varför ville du ha det från början?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag skulle inte tveka att gå på 330i, även utan X-drive. Betydligt mer körglädje i bensinaren. Och sen att bara att slippa dieselknattret är jättemycket värt!

X-drive har för många blivit ett "måste" vilket man egentligen kan ifrågasätta. Hur många gånger är det verkligen man behöver det?
Verdi
Jag _behöver_ aldrig xDrive. Jag behöver inte 286hk, H/K, Navi pro, skinn, backkamera osv heller. But it's nice to have...

Exakt hur nice? Svårt att säga. Det kan man nog bara svara på själv.
Verdi:
Bra fråga, jag har haft det på mina tidigare bilar och det uppfattas väl som "tryggt" antar jag.
Tittar man runt lite på marknaden har flertalet (känns det som) xdrive. Frågan är ju om man behöver xdrive som funktion eller vill man bara ha loggan på bilen...

Joofa:
Tror inte heller jag kommer flyga av vägen utan xdrive men naturligtvis kommer det finnas situationer (1 gång om året) där det hade varit fint.

Kommer antagligen hoppa över xdrive och ta bilen som jag vill ha :)

/daagis

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.