AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
11.631

Växellådshaveri M135i-14, ingen garanti eller goodwill

Sida 3 av 3
Verdi
Tråkigt med problem men du klarar dig rätt billigt undan ändå Emil. Ser att du tänker sälja bilen också. På grund av detta?

AlexanderK,
Jag har i alla fall utnyttjat nybilsgarantin för ett par småsaker på min Englandsbil.

Stephan735i,
3-årig vagnskadegaranti gäller väl inte för importer dock?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
30000 plus arbete för kopplingen i offerten du fick!!?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
marin849
Inkl arbete har han skrivit i offerten på växellådan däremot saknas arbetskostnad på växellådan. Räknar man ihop beloppen ser man att dem vill ha ca 20000 för jobbet att byta låda. Det är ju ett helt fantastiskt pris om tänker på att dom även tar betalt för arbetet att byta koppling.
Nu har jag aldrig bytt varken koppling eller låda på en M135 men nog borde man vara tvungen att ta ner lådan för att komma åt kopplingen?
ma
7.450
marin849
Byte av koppling svänghjul o låda är mindre än 1 dags jobb på en vanlig manuell.

/Martin
M1
14
M135i
Bmw M135i -14
Jo så är det säkert men det var det ungefärliga pris jag fick av BMW.
Jo bilen är till salu men inte pga av det här. Nya leksaker på gång.
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Mindre än en dags arbete och dubbeldebitering på arbetet. Slutpris för kunden? Ja vi säger väl 100k jämnt! Som sagt, fantastiskt!
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Jag fick 65k plus moms totalkostnad för byte av 8-stegs automatlåda i Stockholm. Lådan var typ 15-20k plus moms, resten arbetskostnader :-)
Om de "dubbel debiterar" genom att ta betalt fullt för både kopplingsbytet och växellådsbytet så skulle jag kräva att få kika på bilen när första arbetet (låt säg kopplingsbytet) är klart, kontrollera att allt är korrekt ihopsatt o be att få se den gamla kopplingen o även kollat så der är den gamla låda som sitter i bilen... Sedan är det bara lyfta upp bilen igen o börja om. Tippar på att ett växellådsbyte är ca 7 timmars debiterbar tid enligt TIS, om ens det, kopplingsbyte säg max 2 timmar längre. Så om man antar att min gissningar är korrekta så skall de debitera max 9 timmar, inte 16....
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Ja jag gissar att de lever gott på sådana reparationer. Och det är ju försäkringsbolagets dvs våra pengar de slösar med.
En sådan reparation är verkligen ingen match för en verkstad. Max en dag skulle jag säga. Speciellt på en så pass ny bil där inte allt hunnit rosta fast.
Bättre de säljer bilen till mig med 100k avdraget så kan man byta låda själv...
ma
7.450
marin849
Jag bytte koppling och svänghjul för länge sen, det var 4-6 h arbete debiterat, minns ej exakt men jag vet att jag tyckte det var ganska lite mtp att avgassytem och växellåda plockas ner, bort med koppling o svänghjul och sedan tillbaka.Svänghjul 6480kr, koppling kpl knappt 3000kr, med arbete 12800kr dvs inte mkt arbete... Detta var dock 2010.

Debiteringssstemet slår väl ihop tiden automatiskt?
Jag bytte t.ex. olja i växlellåda och diff samtidigt som bromsvätskebyte, prisskillnaden på arbetet var jättelite eftersom de byte oljorna medan maskinen körde ut ny bromsvätska.

/Martin
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Ja det borde ju vara så. När de lämnar offert kanske de bara summerar ihop timmarna för jobbet som det står i datorn. Sedan när det utförs skriver meken ner verkliga tidsåtgången? Men när försäkringsbolag står för fiolerna kanske de testar och skriver dubbelt?
Snarare så att FB får bättre pris än gemene man...När jag bad om en offert för byte av samtliga bussningar/leder/lager i bakagnen på min ena E36 så räknade BMW Danderyd enligt TIS, dvs tidsåtgången att byta "varje bussning för sig" o inte som man borde räknat, dvs ta ner hela bakvagnen o byta allt på en gång o sedan skruva tillbaka...Minns jag rätt landade offerten på över 30' i arbetskostnad. Nu blev det en annan verkstad som fick göra jobbet inkl blästring+lackering av bakvagnen med tillägg för justering/ihopsvetsning av Eisenmann systemet samt byte av oljor i diff + låda, offert på 20' som slutade på 34'. Vilket inte gillades alls då de lagt till alldeles för mycket för sånt jag ansåg borde ingått (dvs mindre komplikationer) samt att justeringen av avgassystemet för 2500 kr var galet dyrt med tanke på arbetets omfattning. Skall tillägga att det även ingick hämtning + lämning av bilen på transportbil i priset, så i slutändan var jag bara glad att ha fått det gjort...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.