AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
11.630

Växellådshaveri M135i-14, ingen garanti eller goodwill

Sida 1 av 3
M1
14
M135i
Bmw M135i -14
Varken garanti eller goodwill, GARANTIN GICK UT FÖR FÖR 2 VECKOR SEDAN.

Bakgrund
Köpte en M135i i somras, en manuell.
Bilen har en svensk ägare innan mig.
Bilen hade gått 2200 mil, idag 2700 mil.
Årsmodell 2014, första registrering 2013-08-24
Garantitiden gick ut 2015-08-24

I början på September ringer jag in till BMW då jag tycker den raspar i lådan när man växlar i höga varv på låga växlar.
Theanders trodde det vart kopplingen.
Bokar tid för att riva den och se vad det är. Ingen fara det är 8 dagar kvar på garantin säger dem.
När man väl lämnar in den får man reda på att garantin löpt ut en vecka tidigare än vad som var sagt från början.
Det visar sig inte vara kopplingen utan att det är lådan som är kass.
Theanders trodde att detta tog BMW helt och hållet. Efter att ha pratat med generalagenten tar dem inte på sig nånting. De lämnar inte ens någon goodwill.
T.o.m verkmästaren på Theanders tyckte att dem skulle stått för lådan i alla fall.

Notan ca 100000 med en ny koppling.

Inte riktigt schysst.

Bedrövlig bil och bedrövlig service från högra håll.

MU
940
MUC
M340i - 2025
Låter väldigt konstigt att de inte tar detta på goodwill, finns det någon motivering till detta? Trimmad eller övervarvad kanske?
Du bör väl dock få detta ersatt via försäkringen?
M1
14
M135i
Bmw M135i -14
Helt original, "normalt" körd för en M135.

Jo det är ett försäkringsärende men detta lär ta tid....
Hade hoppats på att ha ihop den i slutet på veckan.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur vet du hur tidigare ägare kört den? Bekant till dig? Köpte du av en privatperson?
M1
14
M135i
Bmw M135i -14
Fungerade fint när jag köpte den. Mer än så kan jag inte säga.
Man såg inget på kopplingen om den varit ovanligt piskad enligt verkstan.
Lådan ska ändå hålla för lite tuffare tag kan man ju tycka.
I värsta fall får du kontakta media så får BMW säga att en växellåda håller bara 2700mil och lite drygt 2år allt över det är bonus. Då tror jag de faller till föga om inte innan dess.

Lycka till och ge dig inte, så dåligt som du har haft får det inte vara.

Mvh Stephan
M1
14
M135i
Bmw M135i -14
Snackar med Teknikens Värld till att börja med.
En rolig pendlarbil med lite M i. Så kul vart det....
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Går detta på vagnskadedelen på försäkringen (med självrisk) eller på motorgarantidelen (med en annan självrisk)?
M1
14
M135i
Bmw M135i -14
Motorskadegarantin då det inte är någon olycka som inträffat.
Reducerad självrisk då bilen har gått så lite och för att den är så pass ny.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ok, får man fråga vad självrisken landar på?
M1
14
M135i
Bmw M135i -14
1800kr.
M1
14
M135i
Bmw M135i -14
Förutsatt försäkringsbolaget tar det...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja det är väl klart att försäkringsbolaget tar det? Varför skulle de inte göra det?
M1
14
M135i
Bmw M135i -14
De kommer nog att försöka slingra sig.
Det återstår att se.
Ska bara invänta ett utlåtande från deras expert.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad ska de försöka slingra sig om? Maskinskademomentet gäller i 8 år ellr 10.000 mil. Vad ska de slingra sig om?
M1
14
M135i
Bmw M135i -14
Om de anser att man varit vållande till skadan.
Men men vi får se. Enligt Theanders är så inte fallet.
Man får väl slänga upp de där 1800kr i självrisk.
I vilket fall som helst så är det sämre för BMW som kommer
med sådana besked.
Tur att man har en försäkring som ska täcka det i alla fall.
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Hej Emil (M135i)!
Jag tror att det är min gamla bil som du skriver om då allt verkar stämma med dina uppgifter om försäljningsdatum och miltal etc. Grymt tråkigt att höra vad du varit med om och jag hoppas och tror att det borde lösa sig med maskinskadegarantin och den förhållandevis överkomliga självrisken, men skandal att BMW inte tar något som helst ansvar för detta.

Jag kan garantera att det är svårt att hitta en lugnare körd M135i (i alla fall under min ägotid ;-) då jag lekt av mig i min ungdom och numera är för rädd både om livet och om körkortet. Som bevis på det så kan jag intyga att sommardäcken som satt på vid försäljningen i somras hade riktigt bra mönster kvar och att det var svårt att märka någon skillnad i slitage mellan fram- och bakdäck.

Dubbdäcken som hade rullat två vintrar behöll jag för de passar på fruns nya bil. Häromdagen så var jag hos min däckhandlare för att få dem pålagda på fälgarna och han bara skrattar åt mig för att det inte gick att skilja genom slitaget på om däcken suttit fram eller bak. Varför hade du en M-bil sade han och skakade på huvudet...;-D.

Nåväl, hoppas att det löser sig för dig på ett smidigt sätt och säg till om jag kan hjälpa dig med någonting gällande detta.

/Arvid
M1
14
M135i
Bmw M135i -14
Tjena Arvid,
Absolut det stämmer.
Jo jag vet att den varit lugnt körd men svårt att bevisa, men som jag skrev innan så tycker man ändå att den ska klara något mera.
Frågade om lådan inte är anpassad till motorn men den sitter i samtliga x35 modeller.
Enligt verkmästaren hade.dem inte varit med om det tidigare.

Man kunde låtit det varit som det var men sjukt irriterande och frågan är hur mycket längre den hade hållit.
Sämre utgångsläge att komma in med totalhavererad låda om 3 år.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Den växellådan du pratar om sitter väl i alla modeller från 1- till 7-serien av alla motorstorlekar, förutom M-bilarna så den lär ju ha varit väl anpassad till bilen. Dock finns det ju måndagsexemplar av alla komponenter.

Hur skulle försäkringsbolaget kunna anse att du varit vållande, bara för att du kör en körglad bil? "Jo, du har varit vållande för. Du körde ju med bilen när den havererade så därför får du ingen ersättning".

Utan att veta vad som hänt i detalj så kan jag nästan garantera dig att det inte blir något problem med försäkringsbolaget.

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Vart köpte du bilen, privat hos BMW eller annan firma, fanns ingen MRF-garanti på 6 månader. är bilen privatimporterad.

Skulle vara bra att få reda på detta om det inträffar igen.

Hälsn Peter
da
280
damaen
M135i xDrive
En fråga jag inte kunde förstå är hur garantin kunde löpa ut en vecka tidigare än vad som var sagt från början?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.