|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Det är väl ganska enkelt? De har väl bara läst fel i datorn? Det står ju tydligt i bilens garantibevis när vagnskadegarantin börjar gälla - alltså samma dag som bilen tas i trafik. | |
|
Nybilsgaranti, inte vagnskadegaranti :) (OT: vagnskade-"garanti" är f ö ett jävligt missvisande namn, det är ju en gratis försäkring med skyhög självrisk!) |
|
|
...och vad får dig att tro att den försäkringen är gratis, Weiman? ;) Den är givetvis inbakad i nybilspriset och betalas således vid köpet av bilen... Men skyhög självrisk håller jag med om att det brukar vara. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| M135i: Kontakta kvällstidningarna och se om dom är intresserade av ditt ärende, det borde få ett större genomslag än biltidningars lilla läsekrets. | |
|
Bilen är importerad, första regdatum I Sverige 2013-09-16, 2013-08-28 utomlands. Det vart det som skiljde. Jag köpte bilen av privatperson. Fick besked om att försäkringsbolaget tar hela skadan, ny låda och ny koppling. |
|
| Jag tycker BMW ska stå för detta. Varför ska försäkringstagarna betala för ett fel som troligtvis är BMWs? | |
|
Bra, BMW betalar säkert hellre till försäkringsbolaget än till dig. De försöker nog undvika goodwill på det mesta. Reklamationsrätten är 3 år och jag tror inte det har någon betydelse om köpet är gjort i annan del av EU. BMW vill nog påstå till kund att lådan skall hålla mer än två år. Detta kommer att få dem att betala. Men för 1800 får du ny låda och koppling så då finns det ingen anledning att bråka. /Peter |
|
|
Jag är nöjd att få det löst. Tycker det är synd att BMW har löst det som dem gjort. Som richo skrev så är det ändå vi gemensamt som ska stå för kostnaderna och inte BMW. Fick även reda på att BMW lämnat en priskalkyl på 50000 till försäkringsbolaget för hela reparationen. Jag fick följande Växellåda 50000 + arbete Koppling 30000 inkl arbete. Totalt runt 100000 Försäkringsbolagen har en hyfsad rabatt kan man ju tycka. |
|
|
Även om BMW skulle ta goodwill så kan det ändå bli dyrare än via försäkringen. På min tidigare 525:a pajade styrväxeln också (väldigt lämpligt) några dagar efter att 2-årsgarantin gick ut. Efter lite tjat så gick de med på goodwill men enbart på själva delen, arbetskostnaden för att byta styrväxeln skulle jag få stå för själv. Kommer inte ihåg kostnaden för detta men det var betydligt dyrare än att nyttja maskinskadeförsäkringen och dess självrisk på 1500-2000 tror jag det var. Samma här, försäkringstagarna får stå för ett fabrikationsfel och det blir ännu löjligare när man själv skall stå för arbetet för att byta ut de undermåliga delarna när de indirekt erkänner ett fabrikationsfel i och med goodwillkompensationen. |
|
|
Men seriöst... Bilen är privatimporterad. Hur kan ni ens inbilla er att BMW Sverige skulle ta några Goodwill-kostnader på en bil som de inte importerat? Nybilsgarantin ges av BMW Sverige (eller BMW Group Nordic eller vad de nu heter). Vagnskadegarantin ges av BMW Sverige. Om man köper en bil som inte är importerad av generalagenten, vad får er då att tro att generalagenten skulle ta något reparationsåtagande? Att det är skräp att växellådan rasar på en bil efter 2700 mil håller jag med om, men vid det här laget är det ju inte det som det handlar om. |
|
| Fniss | |
|
Europagaranti eller den gäller bara svenska bilar? BMW har inte nämnt någonting om att den är importerad, endast hänvisat till garantitiden. |
|
|
Emil, skönt att det löste sig såpass smidigt för dig även om det är en besvikelse att en sån här sak ska behöva hända. Och grymt tråkigt att BMW inte vill kännas vid något ansvar :-(. AlexanderK: som vanligt så är du ute och cyklar med dina inlägg. Är det inte dags att du lugnar ner dig lite med skrivandet och slutar besudla trådar med mestadels felaktigheter...? :-) /Arvid |
|
|
arvidw +1, AlexanderK: Läs på! Länk Garanterad körglädje. Garantier från BMW. När du köper en ny BMW har den 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti och 3 års lackgaranti samt fri service i 3 år eller max 8 000 mil (vilketdera som först inträffar). Garantierna gäller produktfel och i hela Europa. För Original BMW delar och tillbehör gäller 2 års garanti utan begränsning av körsträckan. Allt för att garantera din körglädje. Information från BMW.de (på tyska) Länk Zwei Jahre Händlergewährleistung: der BMW Qualitätsbrief. Mehr Klarheit, Sicherheit und Service: Mit dem BMW Qualitätsbrief erhalten Sie ein dokumentiertes Qualitätsversprechen Ihres BMW Vertragshändlers oder Ihrer BMW Niederlassung: eine erweiterte Händlergewährleistung, die über die gesetzlichen Mindestvorgaben hinausgeht. Folgende Leistungen aus dem BMW Qualitätsbrief können Sie und sämtliche Folgeerwerber innerhalb des zweijährigen Qualitätszeitraums nach Erstzulassung bzw. nach erstmaliger Auslieferung des Fahrzeuges in ganz Europa* bei allen vom Hersteller anerkannten Betrieben** geltend machen: die kostenfreie Beseitigung eines technischen Mangels die Erhaltung Ihrer Mobilität wahlweise durch ein Ersatzfahrzeug, Taxi oder einen Hol- und Bring-Service die Übernahme etwaig anfallender Abschleppkosten * Geltungsbereich: Albanien, Andorra, Belgien, Bosnien-Herzegowina, Bulgarien, Dänemark, Deutschland, Estland, Finnland, Frankreich, Griechenland, Großbritannien, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Mazedonien, Monaco, Montenegro, Niederlande, Norwegen, Österreich, Polen, Portugal, Rumänien, Schweden, Schweiz, Serbien, Slowakei, Slowenien, Spanien (inkl. Kanarische Inseln), Tschechien, Türkei, Ungarn und Zypern. ** BMW Vertragshändler, BMW Niederlassungen, BMW Service-Autorisierte Vertragswerkstätten. |
|
|
> på tyska Nähä :) |
|
|
Skönt att det löste sig! Riktigt dåligt av bmw. Se det från den ljusa sidan...du får en ny låda och koppling för 1800 spänn! |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Goodwill finns ju i fler led AlexanderK. BMW SVerige får GW från BMW Tyskland. Dvs där bilen är bygg (eller HK finns, jag vet att man bygger i usa mfl länder) Thenander kunde tagit saker på GW också, om tex de servat den, gjort något som ställt till att lådan gått sönder och tagit på sig det. |
| Ut med det i tidningarna - dålig kvalite (och bemötande) ska svida! | |
|
Pinsam kommentar Alexander, du verkar leva som en riktig besserwisser. Även importerade bilar har garanti motsvarande de nya svensksålda. /Anders |
|
|
En intressant tråd. Vad skönt att det löste sig! @AlexanderK: Snälla, sluta läxa upp folk. Det slår ju bara tillbaka på dig själv och skapar dessutom en tråkig stämning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.