|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Dawwe; det var faktiskt just Z3:an jag jämförde med men jag har ingen aning om varför det "ligger i sakens natur" så det får du gärna förklara. Den var just nämligen rätt så "dieslig" på tomgång. Men den var just så som farsans C4? Det var både i normalt och M-läge. |
|
|
Var den lika osannolikt långsam som C4 (i Sport läge) när M5:an var i snabbaste läget så kan den inte vara 100%. SMG3 i snabbaste läget formligen "bankar i nästa växel", visst det blir nån form av "ryck" med du skall inte "slungas framåt vid växling" som i en C4 :). Jag kan inte riktigt förklara orsakerna men S-motorer har alltid haft mer/högre mekaniskt ljud än motsvarande "bruks motor", jämför din M54 med en frisk S54 så kommer du höra en tydlig skillnad. Det kan ha med toleranser mm att göra, finns kanske någon som vet de exakta orsakerna. Skall man generalisera så brukar "sportiga" motorer med högre effekt uttag i regel ha större toleranser/spel tex i lager. Jämför jag mina S50 motorer (båda med dubbelvanos) med "motsvarande" M52TU (de hade väl dubbelvanos har jag för mig), så har S50 ett klart mer mekaniskt ljud, men i det fallet vet jag att en del av orsaken är att S50 har mekaniska tryckare till skillnad från M52 som har hydrauliska. Samma sak med S62 kontra M62, S62 låter mer "mekaniskt", trots att båda har hydrauliska tryckare...Skall tilläggas att S85 har även den hydrauliska tryckare, sista (?) M-motorn med mekaniska ventiltryckare var S54... |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Som Dawwe säger har S-motorer en tendens att låter mer är jämförbara M-motorer. Men i det här fallet skulle jag rygga tillbaka om du hör ett distinkt tickande ljud och att motorn är kraftlös/tvekar i ett par sekunder, det tyder på att vanosen börjar bli dålig. Det bästa skulle vara att använda ett diagnostikverktyg för att se om det finns några koder på just vanos. Dawwe, tror Alexander pratar om kraft i motorn och inte att växellådan växlar långsamt. Den aktuella bilen ser vid en första anblick ut att vara ett vettigt exemplar. Men om den kräver en service för 13K omgående och att det eventuellt krävs ett/två vanosbyten är den inte värd över 200K i mina ögon, att byta vanos på båda sidorna blir inte billigt. Detta kräver dock att ett diagnostikverktyg används. |
|
Nu är vi där igen, Vanosproblem :). Att Vanos kan låta ("diesla") främst på tomgång och eller låga varv (typ under 2000) är oftastt inget annat än ett "skönhetsfel". Om kraften & gasresponsen finns där som den skall så är den högst sannolikt OK. Ingen av mina S50 är helt befriade från "Vanos oljud", man kan höra ett lätt "dieslande" på tomgång o även ett svagt "rrrr" ljud vid fallande varvtal när nålen passerar typ 2000 varv, men bilarna har ordentligt med kraft o ett jäkla gassvar utan tvekande. S62;an är ingen symaskin den heller utan "dieslar" liiite på tomgång som de allra flesta. Den som påstår att "min S motor låter inget" vet ofta inte vad man skall lyssna, det är mer regel än undantag med nån form av "dieslande". Men det får inte vara ett högt/kraftigt "dieslande", nån måtta får det vara :). Att byta Vanos löser oljudsproblemet, tillfälligt. Det kan dröja allt mellan 1000-5000 mil innan ljudet är tillbaka. BMW är pigga på att byta Vanos, jag säger: Byt inte pga ett lätt "oljud", byt om den inte reglerar som den skall, men även då så måste man säkerställa att allt annat är som det skall. Ofta räcker det mer än väl att byta samtliga oringar mm i Vanos, men det sysslar inte BMW med, de monterar en AT-enhet. Att byta samtliga oringar tar naturligtvis tid (och kunskap) i anspråk, men det blir klart billigare än en AT-Vanos. Om det nu är som så att bilen saknar "kraft" o det inte beror på C4-långsamm växlingar så tror jag ändå inte på Vanos primärt, gissar mer på tex nån kamgivare och/eller LMM. Hur som be säljaren göra en felkodsavläsning hos BMW? Är den ren eller har irrelevanta felkoder så får du fundera vidare på om bilen är nåt för dig, och framför allt: provkör andra M5 E60 (tex den hos Michel Loco) så du har nåt att jämföra med... |
|
|
Vet inte, kanske helt fel ute, men om jag skulle sälja en sådan typ av bil, i Västerås, skulle jag nog försökt få M-bilar att göra det. Igen, vet inte, dom kanske inte gör det, med mindre än att jag köper något annat där, och går då kanske bort som säljare/förmedlare? Då blir det i alla fall enklare med service-diskussioner, diagnoser mm. Allt detta om jag vet att kärran jag skulle sälja är juste, då borde det ge max i säljpris, eller? em3 |
|
|
Skördetröska;)? Länk Jag personligen lägger jag hellre x- antal K på en 6k milare än på en 17k bil. Självklart ska man kolla upp bilen ordentligt innan köp oavsett objekt. M bilar har i princip servat den hela tiden så de borde väl ha all info om den? EB |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Dawwe, om du läser vad Alexander skriver en gång till så ser du att bilen är kraftlös tillfälligt efter gaspådrag. "2. Vid gaspådrag så kändes det som bilen dör för ett par sekunder för att sedan komma igång. Kraften bara försvann helt, och kom sen igång 1-2 sekunder senare. Vad beror detta på, åsikter någon? Farsan hade det på en gammal Citroen C4 men det känns som BMW M5 skall inte dras med samma fel som en Citroen. Fick höra av någon att det kan bero på att luftmassemätaren börjar bli dålig. Åsikter någon?" Kombinationen av högt ljud (subjektivt) från vanos och kraftlöshet är ingen bra kombination. Sen att folk tolkar ljud från vanos olika är en annan sak. Diagnos krävs! I bästa fall är "oljudet" från vanos enbart det vanliga ljudet och LMM:erna är dåliga och därav dålig kraft. I värsta fall är det verkligen oljud från vanos och den/de kräver renovering/byte. |
| Wester: Ja men i C4;an så är det växellådan som är orsaken, dvs det tar tid innan den "växlat o går på gasen igen", irriterande så in i...Så jag utgick från att den testade bilen beter sig likadant, vid växling. Men inte om man redan ligger i "rätt växel" o stampar plattan i mattan.... | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Det förklarar saken, jag har aldrig kört en C4 med automat. |
|
En bra mekaniker fixar det enkelt, låter konstigt att en duktig bmw mek inte fixar det.. Ring och fråga verkstan bakom okq8 i fittja vad dom tar för ett byte, till och med dom klarar det. |
|
|
Jakten fortsätter. Vad tror ni om denna Länk ? Någon som vet något om handlaren? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Den handlaren har tidigare sålt skruvade bilar, om de visste om att de var skruvade är en annan sak. |
| Tutarn: Länk | |
|
Råkade visst posta i fel tråd, så here goes igen: Testade m5:a idag. Två saker som slog mig: - Bromsskivorna fram hade små sprickbildningar runt borrhålen. Hur akut är bytesbehovet? Vad kan material + jobb tänkas kosta (inte nödvändigtvis med bmw-delar hos bmw). - På tomgång, efter att bilen startats och körts ut från hallen, var all over the place och hoppade upp och ner. Efter testtur var den jämnish. Vad kan problemet vara eller är det normalt vid kallstart? |
|
|
Hej! Att den går så låter inte ok. Min som jag hade gick lika jämnt kall som varm iaf. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Om det bara är hårfina sprickor runt hålen är det inte akut, dock bör du undvika att köra bana p.g.a. den högre värmeutvecklingen i bromsskivorna. Håll koll på att sprickorna inte blir större eller går från hål till hål eller ut till kanterna av skivan. Om den gick dåligt både på tomgång och halvbra när den var varm kan det bero på dålig bensin, den kanske har stått en längre tid utan bensinstabilisator och eller k-sprit i tanken. Det kan även vara något annat så klart. |
| Sprickorna i bromskivan på testade m5:a Länk | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Dom var rätt grova, jag hade bytt direkt. |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Den här kanske? Länk Seriös annons och den ser väldigt fin ut, har gått lite långt kanske. Men den har rullat mindre än den på M & C. |
| Blir inget köp av privatperson den här gången, är jag rädd. Framför allt för att jag vill lämna nuvarande bilen i inbyte. Har fått ett rimligt inbyteserbjudande så kommer inte bemöda mig med att jaga fler skojare på blocket. Erbjudandet jag fått är såpass bra att jag anser mig kunna kosta på mig nya bromsskivor direkt i samband med köp. Däremot har kag svårt att bedöma hurpass allvarligt den föuntuerande tomgången är. Antagligen har det väl att göra med att bilen stått ett tag, men spontant känns det ändå som lite av ett orosmoment. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.