AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
19.375

Köpa denna m5 e60 från 2005

Sida 1 av 5
Har länge velat köpa en M5 e60 och kan inte längre motstå då priserna börjat droppa under 200ksek. Såg precis den här Länk och tänkte kolla om någon vet nåt om just den bilen, eller mer allmänt vad man bör kolla upp om man ska köpa en M5 e60 från 2005 med mer än 17kmil på mätaren. Är det dumt att köpa en M-modell som gått så långt? Utgår såklart från att koppling/svänghjul samt bromsar blivit bytta ett par gånger.
ho
33
hooki
Audi A4 Avant 1,8t Quattro
Gällande just den du länkade till så ska du nog börja med att googla firman som säljer den......då lär du leta vidare ;)
Tutarn:)
Som vanligt köp inte den billigaste.

Jag skulle satsa på ett säkrare köp.

EB
Jag vet att firman har ett minst sagt skamfilat rykte. Men ponera att historiken är ok, boken är fullstämplad och kvitton finns. Är det ändå stay away som gäller?
Jag här också kollat på den här Länk men orka ta sig till dalarna för att upptäcka att det är en rishög (bor i sthlm). Handlaren har heller inte varit vidare tillmötesgående då jag bett om att få kontaktuppgifter till den verkstad som servat den under senaste ägaren. Det får ju en att dra öronen åt sig..
Helt klart att du ska åka till Dalarna och titta. Snyggaste färgen också;)
Svensksåld=bra början.
Hur många som än säger att importbilar är lika trygga köp så..........
Helt plötslig så känns den på M o company som dyr.

Du anar inte hur många som ringer handlarna och begär uppgifter eller prutar per telefon= de tröttnar.

Ta god tid på dig, det finns ju en hel del objekt till salu.

Mitt köp skulle blivit denna: Länk

Bör finnas lite prutmån och vips så har du en fin original M5 med väldigt låga mil.

Lycka till

EB
Ja det är verkligen en buyers market vad gäller m5:or (speciellt e60). Den i västerås verkar helt klart lovande. Dock skulle jag hellre köpa en med lite fler mil, men med relativt ny koppling och fräscha bromsar.

Förresten, bilen hod Michell & co är också sv-såld. Är inte alls sugen på en importerad m5:a (delvis pga den högre försäkringspremien), så importobjekten går bort rakt av.
"Dock skulle jag hellre köpa en med lite fler mil, men med relativt ny koppling och fräscha bromsar."

Kan bara hålla med Pula,
Tänkt till en gång extra innan du köper en "billig" M5
dom har en tendes att bli väldigt "DYRA" i längden tyvärr
Sen vad det gäller kopplingen så finns det såna som gått 10 000mil o kopplingen fortfarende är i bra kondition,
lika så kan man "Bränna upp" en koppling på ett par 1000mil om man misshandlar den, så milen är inte det viktigaste
Pasa; Aa

EB
Tutarn: Vad blev det? Roadtrip i helgen? ;)

EB
Jag tänkte dra och kolla på den första bilen idag. Ska försöka bakgrundskolla den efter bästa förmåga. Sen blir det ev roadtrip. Eftersom jag i stort sett är ledig om dagarna blir det snarare road trip nån dag i veckan, om det inte blir michell o companys bil.

Är inte helt beredd att säga nej till m & co:s bil. Trots allt är det ju bara de som säljer den. Den kan ju vara i hur fint skick som helst. Bilen (är bästan 100 på att det är samma, färg, fälgar och miltal är identiska) låg förra veckan ute till försäljning hos en privatperson i Solna för 180ksek. Han sa då att han blivit erbjuden 170k av en bilhandlare och att han antagligen skulle nappa på det erbjudandet iom att det via blocket ringde så må ga skojare. Han sa då också att han tidigare i år bytt bromsar och koppling på bilen, men att det bara finns kvitto på bromsbytet och inte på kopplingen iom att det hade blivit för dyrt..
Es
50
Estoril2
F80 M3 -17
F11 520d -15
Den blåa M5:an har rullat i Falun ett tag, Har sett den i stan flertalet gånger. Den har varit med på en BMWCS-träff/konbanekörning som jag och några polare arrangerade i Maj-14.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är iofs sunt att inte dissa bilen bara för att det är en muppig handlare med dåligt rykte. Det KAN så klart vara en fin bil - men jag skulle vara högst misstänksam och tacka nej om magkänslan säger det.

För övrigt är det ju konstigt att det inte finns kvitton på kopplingen om han nu bytt den.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Fråga förskringsbolag vad de anser om bilar som michell o co "bara sålt"... de är nämligen överrepresenterade som försäljare av bilar som senare blir stulna.
Jag var inte misstänksam förrän bilen dök upp hos michell o co, hehe. Då jag snackade med förra ägaren sa han att bilen är fullservad och att det finns kvitton på allt förutom kopplingsbytet, då det var ett "utan kvitto"-jobb pga kostnaden. Kanske borde man låta bmw kolla upp kopplingen och säga att man köper den villkorat på att allt ser bra ut.

Vad finns det mer förutom kopplingen man borde kolla upp? Vad kan bmw göra för tester för att försäkra en om att bilen inte är slutkörd?
Dyra saker att åtgärda/laga/byta ut:

Vanos
Vevlager
Däck
Bromsar
Koppling
Stor service

Det bästa är att låta någon duktig mekaniker eller firma titta över bilen och bilda sig en uppfattning.

Jag har ingen erfarenhet utav firman eller bilen (som säkert kan vara fin) men jag skulle A L D R I G handla en bil av den firman baserat på det jag läst.

Lycka till och tänk på att det finns fler bilar som är mer intressanta, tänker framförallt på den i Västerås.
Vem som helst kan inte byta koppling på den bilen. Till och med Per på Motorteknik (duktig bmw mek) lämnar bort kopplingsjobb till Bavaria.

Det är ju perfekt att kontakta tidigare ägare och han vet ju allt om bilen och vem som bytte kopplingen, lr? Måste ju finnas kvitton på delar. Koppling och svänghjul är ju ändå ca +13k beroende var man handlar.

Jag tror tyvärr inte att en BMW verkstad är till någon större hjälp här. Du får iaf inga garantier därifrån.

Länk

Länk

Om du har möjlighet, och det har du så provkör några och känn om det är någon skillnad.

EB
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Pula, i ditt andra klipp skriver ägaren i kommentarerna att det var drivhjulet till AC:n som var dåligt. Inte vanos. :)
Glöm inte att gasspjäll 1 kan vara en källa till dyra utlägg. Verkar vara ett relativt vanligt fel.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hade jag att välja mellan en som gått 18000 mil för 199 tkr och en som gått 6300 för 250 tkr så hade ju valet varit hyfsat enkelt... Alltså för den dyrare, utan tvekan!
Om miltalet verkligen stämmer på den i Västerås så är det ju ingenting att tveka på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.