|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@CarTech : Mycket intressant! 15WUP (dvs wake-up av terminal 15) verkar gå till så att IBS säger till CAS att vakna som i sin tur aktiverar reläet i front power distribution box som ger spänning till terminal 15. ELV är ju det elektroniska rattlåset, visste inte att det kunde påverka startproceduren. Men som SIB'en nämner så bör det ju isåfall finnas en felkod för detta. Men det gäller som sagt att man har program som kan läsa ALLA interna BMW-felkoder. @henrik rosen : Yes, ditt batteri är med största sannolikhet totalt junk. Om det sjunker så snabbt så har den en enorm självurladdning och kan inte hålla någon större mängd energi. Be att få batteriet testat med riktig utrustning. Ett budgetalternativ är att ha koppla in voltmeter över batteriet, notera spänning och sedan slå på halvljus i några minuter och sedan notera vad spänningen sjunker ned till. Nu har du i princip redan utfört denna budgetundersökning, då din spänning rasar till 12.48 volt utan anledning (såvida du inte har en massvis kortslutning någonstans). @henrik rosen : Köpte du det batteriet nytt!?! Isåfall finns risken att du faktiskt har ett tjuvströmsproblem och du har förstört ditt nya batteri. @henrik rosen : För säkerhets skull så skulle jag kopplat in en tångamperemeter runt negativa batterikabeln och övervakat hur mycket ström bilen faktiskt konsumerar när du kopplat loss laddaren samt när du försöker starta bilen. @henrik rosen : Undvik att använda det batteriet i din felsökning (speciellt om bilen är utrustad med IBS som verkar lite nipprig och nojjig och bestämmer sig för hitta på alla möjliga roliga fanskap). Vi vet att det finns ett annat problem än batteriet, så ta bort det där batteriet ur ekvationen (så undviker man risken att vilseledas av eventuella påhitt av energy management systemen pga det batteriet) och fortsätt felsökning - eller lämna in på verkstad. |
|
Hej, efter att du laddat batteriet så måste du vänta i minst 1 timme innan spänningen stabiliserar sig. Vad har du för typ av batteri (vanligt bly/syra, AGM eller GEL)?Verkar som att du har en lite för hög laddspänning... Om det är ett vanligt batteri så ska du ha max 14,3V under laddningen. Vad har du för laddare och hur mkt ger den? Om batteriet ligger på 12,48V så har du ca 70% av kapaciteten kvar i batteriet. 0% 11,92 volt 10% 12,00 volt 20% 12,08 volt 30% 12,16 volt 40% 12,24 volt 50% 12,32 volt 60% 12,40 volt 70% 12,48 volt 80% 12,56 volt 90% 12,64 volt 100% 12,72 volt Mvh Håkan |
|
|
Batteriet är ett Bosch s4 010. Samma Ah som det gamla batteriet. Mins inte i huvudet vad det var för spänning på laddaren men skall kolla när jag kommer hem. Får hjälp att läsa felkoderna i veckan nu hoppas jag. |
|
En timme är (av egen erfarenhet och vad olika batteritillverkare rekommenderar) är trots allt för kort tid. Jag skulle vilja säga ett halvt dygn, gärna ett dygn för att få säker avläsning. Såhär såg spänningen ut timme för timme direkt efter jag kopplat bort laddaren (13,4 volt). Det var ett vanligt bly/syra som var helt kört i botten, det var totalförstört. Ändåså tog det fyra timmar innan det nådde det friska vilotillståndet på runt 12.7 volt. Länk Ett S4 010 är ett vanligt bly/syra med Kalcium-Kalcium teknik (på 80 Ah och 740 CCA EN). Men som nämnts innan : använd inte det batteriet i felsökningen (detta för att undvika eventuella villospår). Bara nämn vilken laddare du har och vilket läge du ställde den i, det räcker. Var hittade du det batteriet? För det var väl inte nytt får man hoppas! |
|
80Ah låter lite klent för en e60/e61. Borde vara på minst 90Ah... |
|
|
Har du ingen kortslutning som äter upp batterispänningen är batteriet sopslut! Så fort skall det inte tappa spänningen! Har du testat och kolla hur snabbt spänningen sjunker efter fulladdning (minst ett dygn med bra laddare) när batteriet är frånkopplat elektriskt från bilen - dvs. bara batteriet i sig? Jag skulle vilja säga att du bör vänta ett dygn efter laddningen för att få korrekt mätvärde i batteriet (skall göras vid +20 grader C för att få korrekt värde). En timme efter laddning är helt klart för lite i alla fall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Även om batteriet laddas ur så borde den gå igång med startkablar med ditt nya batteri. | |
| Jag laddade batteriet hemma i köket så jag hade inte ens kopplat in det när jag såg att det sjönk så fort första minutrarna. Jag skall göra en ny test utan att koppla det till bilen för att se hur det går. | |
|
Lägg dig under bilen och titta upp framför reservhjulsbaljan straxt över bakaxeln på förarsidan , där kommer batterikabeln ner från batteriet i skuffen och går under hela bilen. Det är nog inte helt ovanligt att det ärgar sönder i denna anslutningen och då startar inte bilen. Jag fick startproblem i torsdags då min bil bara startade med startkablar fram och ej med fulladdat batteri bak. Startmotorn bara klickade 1gång och strömmen försvann under startförsöken. , i lördags efter ex. antal timmars felsökning hittade jag o min bror denna kabelanslutning sönderärgad. |
|
|
Tack för tipset. Försökte läsa felkoder igår men datorn och bilen ville inte prata med varandra så fick inte ut något. Bilen startar inte med startkablar varken fram eller bak. Diskuterade felet lite igår och vi kom in på jordfel. Startmotorn gick lite trögt sista två dagarna, sen en morgon var det bara ett klickande och efter ytterligare någon dag blev den helt tyst. |
|
|
För att felkodsläsning skall fungera måste batteriet vara friskt och hålla minst 12,4V hela tiden! Dessutom måste halvljuset vara påslaget för att alla moduler skall svara. Dvs. koppla på batteriladdare under tiden som du gör felkodsavläsning! Innan du har åtgärdat ditt dåliga batteri är all vidare felsökning i praktiken meningslös! Så börja med att byta till ett fräscht batteri innan du gör något annat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Mätte batteriet och det hade 12,44 V när vi testade. Osäker om halvljuset dock. Tror jag stängde av för att det inte skulle dra onödigt med ström. Får testa igen. | |
|
Hade det 12,44V när ni började, lär det ha sjunkit långt under 12,4V efter ett litet tag - särskilt med tanke på att du skrev att batteriet tappar spänning snabbt redan när det är obelastat! Så jag upprepar mitt råd: BYT ut batteriet innan du fortsätter felsöka! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Du ska redan ha eliminerat och uteslutat problem med spänningsmatning och jord samt även kunnat bekräfta om startmorn rent mekanisk fungerar - se mina diagnossteg. Just nu går man bara runt i en cirkel utan tydlig och metodisk felsökningsprocedur. |
| Mät spänning direkt på batteriet, den ska vara samma om du mäter på polerna i motorrummet, om inte så kan du misstänka dålig kontakt tex den där jordningen som nämndes då spänningen matas från den. | |
| Har bytt batteri, mätt spänning på polerna i motorrummet samt på startmotorn och det är samma spänning på alla tre ställena. Jag satte jorden i chassiet när jag mätte på startmotorn, vet inte om det var rätt eller fel dock. Skall dra iväg den till ett garage i veckan så jag kan ta loss startmotorn och mäta den ordentligt. Hopplöst att stå ute nu när det blåser och regnar. | |
Ja, att meka ute i svenska höstrusket är långt ifrån optimalt. Påminner mig om när jag felsökte no start scenario på en gammal Ford ute på en industritomt en blåsig och kall vinterkväll :-) Fast på 15 sekunder kan du i ett enda slag verifiera om all spänningsmatning, jord samt om allting i startmotorn fungerar - se mina tidigare diagnosförslag. Fungerar den har du på 15 sekunder halverat felsökningsrymden och kan koncentrera dig på en enda sak. Fungerar den inte så kan du på 15 sekunder verifiera om det är spänningsmatningsproblem. Fungerar den fortfarande inte kan du på 15 sekunder verifiera om det är jordproblem. Worst case felsökningstid blir 1 minut - då har du verifierat komplett startmotor, spänningsmatning och jord. 1 minut i höstrusket får anses vara ok. Tar du ut startmotorn har du fortfarande all spänningsmatning och jord kvar att verifiera. |
|
Har du bytt ut det (defekta) nya batteriet? Du måste som sagt säkerställa att du inte får mängder av mysko följdfel pga. ett dåligt batteri! Att batteriet är nytt är ingen garanti för att det är fräscht! Har det stått utan underhållsladdning längre tid kan det ha sulfaterat blyplattorna och är därmed permanent skadat/defekt. När är det tillverkat? Det står oftast en märkning med vecka och år på ena polen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Henrik, Har du funnit vad som felade? Med vänlig hälsning Per |
|
|
Hej. Efter mycket slit med insuget så har jag fått loss startmotorn och testade den igår kväll. Det var inte ett liv i den. Helt död så jag har beställt en ny nu. Ett par slangar till vevusventen var så porösa så de gick sönder också så det blir att köpa nya sådana också. Lite konstigt är dock att när jag söker via vin numret på slangen så är det inte samma som sitter på min bil. Samma fel var när jag skulle byta spridare. Det stämde inte överens med de som passade i min bil. Nu hoppas jag bara på att jag får tillbaka allt där det skall sitta. haha. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.