AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.777

Bilen startar inte. 523 ia -06

Sida 1 av 6
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Hej.
I går gick bilen kanon men idag startar den inte. Kan ha varit en anig trögstartad igår efter jobbet bara. Har provar med startkablat och även att ladda batteriet men det hjälper inte. Ser att det är 12 V. Dock så går inte lampan på laddaren upp på max. Den har tre lägen och står ständigt på mitten. Kan det vara batteriet trotts allt eller har någon förslag på vad det kan vara?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om den inte går igång med startkablar så vet vi att det finns ett fel utanför batteriet (batteriet kan såklart fortarande vara OK eller NOK), men vi kan gå vidare med vår felsökning.

Däremot finns alltid risken med dålig kontakt där man sätter dit startkablarna (tex om man sätter startkabel på batteriets minuspol och kabeln därifrån till bilens chassi är av eller har dålig kontakt så hjälper ju inte startkablarna).

Så det är bara att dra igång en vanlig metodiskt felsökning :-)

För att en bil ska starta behöver den
1) bränsle
2) tändning
3) kompression

Det är bara att börja att verifiera en efter en av dessa - börja med den som är lättast att verifiera.

Går startmotorn runt? Om den gör det, går motorn runt väldigt snabbt, otroligt långsamt eller "normalt"?
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Startmotorn drar inte runt alls. Låter bara som någon pump går igång när jag trycker på startknappen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, då kan vi nog vänta med bränsle, tändning och kompression i nuläget :-)

Hör du solenoiden klicka när du försöker starta? Eller hör du ett klick följt av något typ av vinande ljud när du försöker starta?
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Hör ett klick och sen ett vinande ljud. Fick hjälp av dottern så jag kunde lyssna mer noga nu.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok... Då är det solenoiden som inte hoppar ut och greppar tag i kuggarna på svänghjulet.

Prova att slå lite lätt några gånger med en skruvmejsel på solenoiden (den lilla cylindern som sitter fast på sidan av den stora cylindern dvs själva startmotorn), var lite försiktigt så du inte rör vid några kabelkontaker då det ligger spänning direkt från batteriet på startmotorn.

Ska se om jag inte kan hitta en video som visar hur solenoiden fungerar.

EDIT : Ok, här kan du se ganska bra hur en startmotor fungerar

Vad som verkar hända i ditt fall är att startmotorn roterar, men det lilla kugghjulet hoppar inte fram (och engages inte i kuggkransen på ditt svänghjul vilket gör att motorn inte dras runt).
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Ok. Kommer man åt det åvanifrån?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På en hederlig E34 hade det inte varit några problem.

På en modern bil : antagligen inte... Antagligen måste man riva bort 3 ton plastkåpor och skit innan man ens ser startmotorn...

Att slå lite lätt är mest för att verifiera diagnosen, allt tyder på att det är startmotorn det är fel på. Om man kunde få igång den genom att slå lite lätt på den så hade det bekräftat till 99% att felet är i startmotorn.

Men kanske om du har tur så kan du se startmotorn och kanske finns det lite utrymme att sticka ner en träpinne eller liknande och slå lite lätt på den.
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Ska gå ut och kika om jag ser något. Tack för hjälpen så länge.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog inte utesluta startbatteriet ändå!

Är det intern kortis i det, kan det bli konstiga effekter.

Jag skulle börja med att byta batteriet till ett som jag VET är funkis och fulladdat (kan låna ett tillfälligt från en fungerande bil för felsökningen).
Om bilen inte startar ändå, skulle jag gå vidare.

Hur gammalt är batteriet i bilen?

Är det mer än tre fyra år gammalt är det inte omöjligt att det gett upp!

Räkna med ca tre års livslängd på ett batteri, men det finns gott om exempel på batterier som hållit både längre och betydligt längre tid än så!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja alltså - i felsökningspreoceduren utgick jag ifrån att batteriet kopplades bort helt som ett led i försöket att starta med startkablar.

Så yes, precis som Johan B säger - prova att starta med startkablar med urpsrungliga batteriet helt ute ur ekvationen.

För skojs skull kan du även mäta spänningen över plus/minus när du försöker starta, går den ned till mycket låga värden är något riktigt fel.
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Hade inte kopplat loss batteriet. Kan testa det imorgon. Mätte med multimeter. Får 12 volt på batteriet men batteriladdaren vill inte visa att det är mer än halvladdat. Känns lite som det är något fel där ändå. Jag är kass på detta med el men borde inte multimetern visat några ampere? Det står bara 0000 när jag testar det.
Vad menar du med 12 volt?
Är det 12.0 volt så är det för lite.
Ampere kan du inte mäta direkt mellan polerna, det mäter du i serie.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett batteri som bara ger 12,0V är i praktiken urladdat!

Det skall ligga på ca 12,7V för att anses fulladdat.

Ligger det under 12,4V börjar det sulfatera och förstör sig själv...

Hur gammalt är batteriet?
Det brukar finnas datummärkning på polerna (år och vecka) eller på höljet.

Mvh
Johan B

he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Osäker på åldern. Han inte skruva dän det ikväll. Det satt i när jag köpte bilen för lite mer än 1,5 år sedan. Reagerade på att det var ett sådant man fyller på och inte helt slutet. Var ett tag sedan jag såg det. De senaste batterierna jag varit i kontakt med har varit helt slutna.
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Bytt batteri men samma fel. Ett klickande ljud, sen surrar det ca 4 sekunder sen ett klickande till.
Har inte lyckats lisa ut var startmotorn sitter än så har inte kunnat knacka på den.
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Nya batteriet visar bara 12,2V så får testa ladda det lite.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag skrev tidigare - om batteriet går under 12,4V börjar det sulfatera och blir förstört!

Hur lång tid har batteriet varit under 12,4V?

Mvh
Johan B

Har du provat en annan nyckel?
he
116
henrik rosen
BMW 532iA -06 E61
Köpte batteriet efter jobbet så jag vet inte hur länge det varit lågt. Det är ett Bosch från Mekonomen.

Bara testat med en nyckel. Kan den spöka? Alla lampor tänds och det klickar och surrar från startmotorn.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som sagt, uteslut temporärt batteriet som felkälla genom att starta via startkablar.

Går den igång då : fokusera på batteriet.
Går den inte igång då : fokusera på andra felkällor (och när du får igång den varje gång återgår du till att felsöka ditt batteri).

Simple as that...

Startspärr brukar mig veterligen inte ha det beteendet. Brukar oftast vara att motorn dras runt men vägrar starta eller att ingen spänning går till startmotorsolenoiden överhuvudtaget.

Nu verkar det vara ett mellanting.

Nu är jag dock lite osäker då jag inte felsökt bilar med både startknapp och startspärrar. Men av de dokument jag läst så bör den spärra spänningen till solenoiden oavsett om man använder startknapp eller vanlig startnyckel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.