|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@henrik rosen : Koppla in en batteriladdare så har du löst det problemet. Låter du en batteriladdare vara inkopplat så bör batteriet kunna hållas på en tillräckligt hög nivå för att du ska kunna göra enklare felsökning. |
|
Vill bara sammanfatta läget som det är nu. Har ett friskt batteri. Har samma spänning fram till startmotorn som jag har på batteriet. Startmotorn klickade förut men nu är den helt tyst. All elektronik i bilen verkar fungera förövrigt. Fläktar drar igång, lampor lyser, datorn tänds och visar inga fel, hör en pump dra igång när jag trycker på startknappen. Nästa steg jag skall göra är att mäta den andra kontakten på startmotorn. Får jag spänning på den när jag trycker på startknappen bör felet vara startmotorn misstänker jag. Om det inte kommer spänning till den så är det något annat på vägen men då är jag osäker på vad jag skall leta efter. |
|
|
Orkar inte läsa hela tråden men frågar om du knackat på startmotorn vid startförsök? Om den hoppar igång då, är det nästan garanterat solenoiden och/eller kolen i startmotorn som är dåliga! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jupp, testat knacka på startmotorn men kanske skall prova igen nu när jag har ett bättre batteri i bilen. | |
|
Låter som startkontakten,har bytt flera sådan men det brukar bli andra fel i bilen när denna falerar,du har inte märkt något märkligt tidigare. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Inte haft några andra konstiga problem med bilen innan. Allt fungerade kanon ena dagen men nästa dag så startar den inte alls. Är startkontakten den delen man sätter nyckeln i? |
|
|
Nu är detta för en e90 men läs sista sidan längst ned om ibs. Länk Kanske samma fel på din? |
|
| Gjort ett försök att mäta den andra kontakten på startmotorn nu. Vet inte hur många volt den dkall ge men ser att det kommer 0,01V en kort sekund. Det är ju lite trångt så det var svårt att mäta ordentligt. | |
|
Det är lite bök när man är själv men nu har jag mätt spänningen på batteriet när jag trycker på start och det faller drygt 1,3 volt under tiden bilen försöker starta. Delorian, skall kolla upp det. Tack för länken. |
|
| Är det riskfritt att koppla loss IBS kabeln? | |
@henrik rosen : Exakt hur mätte du den där kontakten som det satt en kabel på (som var svår att få bort)? Tog du bort kabeln och 1) mätte spänning mellan jord och stiftet på startmotorn? eller 2) mätte spänning mellan jord och stifthylsan i den lösa kabeln? Om du snabbt vill verifiera att det är något liv i startmotorn (nu när du fick bort den där kabeln) så kan du applicera +12v på det lilla stiftet *PÅ STARTMOTORN*. OBS! Eftersom du har spänning till startmotorn kan detta innebära att startmotorn går runt och drar runt motorn! Så var försiktig! Intressant spänningsfall, den verkar ju gå ström någonstans iallafall. Hade varit kul att sätta en tångamperemätare runt den tjocka kabeln till startmotorn och se om den drar någon ström. |
|
mätte stiftet på kontakten och jord Exakt hur mäter jag om jorden på startmotorn fungerar. Jordkabeln ser ju inte fräsch ut precis när jag ser nu i ordentligt ljus. |
|
Nä, men då är det inte så konstigt att det inte blir något utslag på multimetern :-) Spänningen "kommer" ju ifrån kabeln :-) Du måste ju mäta på kabeln när du lossat den! Gör om, gör rätt :-) Starkt förenklat ser kopplingen ut såhär (Batteri +) ====> (CAS)> ===> (Startmotor) ===> (Chassi) ===> (Batteri -) EDIT : Eller missförstod jag dig? "Stiftet på kontakten" är en otydlig formulering. Stiftet sitter på startmotorn. Kontakten sitter på kabeln (som har en stifthylsa). Du kan inte ha "sitftet på kontakten" samtidigt. Se mina formuleringar som är avsiktligt skrivna så för att undvika missförstånd. |
Angående jord är det enklaste att mäta spänningsfallet mellan startmotorns ytterhölje och batteriets negativa pol. OBS #1 Du måste se till att du har bra kontakt mot startmotorns ytterhölje (annars får du felaktiga värden) OBS #2 Spänningsfallet är endast meningsfullt att observera när du belastar jordledningen, dvs när du försöker starta motorn. Detta gäller alla ledningar. Många gör misstaget att mäta tex motståndet eller tex kontinuiet med endast multimetern. Problemet är multimetern bara använder några tiondels mA för att göra dessa mätningar och för att hantera den strömstyrkan räcker det med en tunn metalltråd är i kontakt. Men när du belastar systemet, tex startmotorn med 100A så ställer det otroligt högre krav på kopplingen. Därför är mätning av spänningsfall det säkraste sättet att avgöra om en koppling/ledning är bra eller inte. ` @henrik rosen : Var sitter jordkabeln (som såg så dålig ut) mellan motor och chassi på din motor? Såhär sitter den på min M30B35 motor (i en E34 535i) Länk |
| Förlåt, jag som skrev lite hastigt. Mätte så klart på kabeln och inte stiftet på startmotorn. | |
Ok, då är jag med! Intressant resultat isåfall! Men nu måste du vara säker på att du verkligen mätte korrekt mellan kabelns stifthylsa och känd god jord. Annars kommer all kommande felsökning vara helt meningslös!!! Vill du på ett väldigt snabbt sätt bli säkrare på att du mätte rätt, så applicera +12 volt på startmotorns lilla stift. Om startmotorn drar runt motorn => då kan du vara relativt säker på att du mätte rätt (men inte 100% såklart). Om startmotorn INTE drar runt motorn => mät en gång till mellan kabelns stifthylsa och känd god jord. |
Angående IBS, kliar mig i huvudet och försöker förstå hur IBS kan vilja vägra att starta bilen (man skulle ju kunna tänka sig om den känner av för låg spänning så anser den att det är "meningslöst" att försöka starta bilen). Men IBS är inte med som input i EWS-systemet (endast som output i senare CAS-versioner, IBS får info om Terminal 15 status, då terminalerna verkar styras av CAS i de senare versionerna). IBS kommunicerar ju dock med DME via simpelt BSD interface, men ser inte att den omnämns alls som input/output - så jag förstår inte riktigt hur IBS kan ställa det (men det skulle ju inte förvåna mig att den kan det). Någon som förklara hur IBS skapar en no start condition? BST vet jag kan skapa vissa märkliga fenomen (men det brukar dock vara i samband med lätta kollisioner). Nu har jag aldrig haft BST, så har inte så stor erfarenhet av detta. Kom plötsligt på clutch switch (eftersom det är start/stop knapp på denna). Fungerar inte den så vägrar ju den starta. Men nu är ju denna en automat. Men då finns ju range switch istället, som kan ställa till det. @hernik rosen : Men om CAS vägrar starta bilen så brukar det finnas felkoder lagrade. Vilka felkoder får du fram nu? Du måste använda en riktig felkodsläsare, tex INPA eller BMWScanner. |
| Nu blir jag lite fundersam. Igår eftermiddag när jag haft batteriet på laddning en lång stund gick jag ut för prova starta bilen och då larmade den om att klockan skulle ställas samt Increased battery discharge while statinary .... Ställde klocka och datum och då såg allt ok ut igen. Idag på morgonen var det samma fel. Han inte mäta batteriet idag på morgonen men något drar ur batteriet eller så är det dåligt i alla fall känns det som. | |
|
Jag hittade denna TIS - Länk Den vill att du ska prova att koppla ur IBS (två kablar) på minussidan på batteriet. Borde se ut så här Länk nr 3 och 4 på bilden. och se om den startar. |
|
| Jag testade det men tror jag har för lite ström i batteriet för klockan nollställs hela tiden. Skall ladda över natten och prova igen. Batteriet visar nästan 15 volt när jag kopplat loss laddaren men sjunker till ca 12,8 på ett par minuter och efter jag provat starta bilen en gång visar multimetern 12,48 volt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.