|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Obelastat ska det vara "systemspänning" dvs ungefär vad du har över batteripolerna. När systemet belastas extremt hårt (dvs under crank) så är det helt normalt att spänningen kan sjunka ned till 11-12 volt under denna korta period (varierar ju såklart med batteriet kondition). Har du koll på vad du ska mäta och varför? |
| Har du provat en annan nyckel? | |
| Om jag lförstog tätt ska det vara konstant 12V på den rödmarkerade kabeln som går till startmotogn. Jag mätte till 7 V på min bil. | |
| Jupp. Testat med båda nycklarna. | |
Du har ju två anslutningar på startmotorn som det kan vara en rödmarkerad kabel dragen till. Så vilken mätte du på? |
| Jag mätte där dom sitter ihop. | |
| Kolla alla säkringar, speciellt huvudsäkringen. | |
| Sitter det säkringar någon mer stans än vid batteriet? | |
Normalt sett ser det ut såhär. En kabel kommer från tändningen (i detta fall blir det nog CAS-modulen). En annan kabel kommer direkt från batteriet. En tredje kabel går från solenoiden till startmotorn. Allting är jordat via startmotorns case (som i sin tur är är kopplat till batteriets negativa terminal). Denna jord måste såklart verifieras att den fungerar som den ska, men det är en del i felsökningen. Är du säker på att du vet var och hur du ska mäta? |
| Tyvärr inte helt säker. Ska se om jag hittar en bild som visar var de olika kablarna sitter. Det var lite svårt att se men de två rödmarkerade kablarna såg ut att gå ihop sen sitter det en kontakt med en tunnare kabel. | |
Ja, det skulle vara perfekt - eller om du har möjlighet ta en på din startmotor! På den ena kontakten brukar det alltid sitta en lite tunnare kabel och det är den som går till tändlåset. På den andra kontakten kan det sitta mer än kabel, men en av dem är alltid riktigt grov (då den är direkt kopplad till batteriet). På kontakten med den tunna kabeln bör du ha 0 volt när du inte försöker starta motorn. Nu är denna kopplad till CAS, så den kan ju faktiskt lägga ut en annan spänningsnivå än jord men det är högst osannolikt. Iallafall när du försöker starta så SKA denna kontakt få +12 volt i spänningspotential mot jord. På kontakten med den grova kabeln så ska du alltid ha batterispänning. Har du 13 volt över batteriet så ska du ha 13 volt här också. Detta är första steget i felsökningen, så vi börjar här. Om allt ser bra ut här så går vi vidare med att säkra signalintegriteten på jordsidan. |
Kan det se ut såhär där bak på startmotorn? Länk Länk |
| Stämmer bra med hur det ser ut på min. | |
Och på vilken hade du nu 7 volt? Under vilket scenario mätte du, var det med tändningen helt avslagen? Och vad hade du för batterispänning när du mätte detta? Verifierade du att du hade bra jord med den andra mätproben på din multimeter? (Oavsett vilken och när så är 7 volt inte bra). |
|
Här är elschema för e61 Länk Det är som sagt kabeln från CAS som går till startmotorn du ska mäta. Du kan även kolla säkringen på bilden om det inte är gjort. Den ska sitta bakom handskfacket. |
|
| Jag mätte på kabelskon där dom två grövre rödmarkerade kablarna sitter. Jag satte jorden i karossen. Testade först på pluspolen för startkablar och där mätte det 13,2 precis som på batteriet. Tändningen var på medan jag mätte. | |
Excellent! Som Mr Burns brukar säga :-) Det borde således ha varit kontakten längst till vänster i bilden nedan som du mätte på Länk Nästa steg är att se om CAS aktiverar startmotorn. För detta tror jag du får koppla loss den där enpoliga kontakten och koppla in multimetern och mäta vilken spänning du har i kabelns kontakt. Börja först med att kolla vilken spänning det är när du har tändningen helt avslagen. Kolla sedan vilken spänning du får när du försöker starta motorn. |
| Stämmer bra. Det var kontakten till vänster. Då går jag vidare och mäter den andra kontakten när jag kommer hem idag. Skall även kolla säkringarna. | |
|
Måste haft dålig kontakt igår för idag hade jag 12v fram till startmotorn. 12 på batteriet också. Vet inte varför det sjunkit så sedan igår kväll. Lyckades inte få loss den enpoliga kontakten för jag når den inte och det blev mörkt och regnar innan jag kom hem idag. Kollat säkringarna och de var ok. Givet vis fanns där inget schema över säkringarna ap jag vet inte vilken som går till vad. Googlat men hittar inget som tycks stämma till min modell. Kan nycklarna sluta fungera om bilen står utan batteri ett dygn? |
|
|
Har kanske inte läst hela tråden så ingående men det låter som att batteriet laddar ur (tjuvström?). Har du 12,0V så är batteriet näst intill tömt. Du bör inte låta det gå under 12,4V. Under felsökningen så bör du nog koppla loss ena polen under natten. Mvh Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.