|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Grattis till bilen och din ambitionsnivå! Med lite förebyggande arbete kan din bil rulla tills reparationerna överstiger bilvärdet. Man kan ju börja utifrån och in. Det dyraste man kan göra är ju oftast att byta bil m h t tapp på andrahandsvärdet de första 3 åren:) Den riktiga driftskostnaden är ju inköpssumma + varje driftskostnad - försäljningssumma / antal körda km. 10-15 år är ingen omöjlighet att nå som livslängd och även att bilen håller mycket gott skick. Med små medel utslaget per körd km kan man hålla bilen fin. Bilar nuförtiden är byggda med mera styrning på ekonomi i tillverkningen än bilar byggda för 10-20 år sedan. Lacktjocklek, plåttjocklek, materialval mm. En genomskinlig foliering mot stenskott i fronten samt en skyddsfolie på ovankant av bakre stötfångaren där annars lacken kan ta skada av en oförsiktigt inlagd golfbag. En av många leverantörer Länk En omlackering av fronten brukar vara dyrare än att sätta folie. Stänkskydd fram och bak gillar i alla fall jag men åsikterna går isär. På X3 är de inte monterade mot karossplåt annars är det bra att lossa de och tvätta bakom. Regelbundet lackskydd(göra själv eller lämna in) av valfri typ(läggs även på de folierade partierna) vår och höst om det är vaxbaserat annars enligt instruktioner. Handtvätt enligt alla konstens regler alternativt automattvätt med enbart högtryck och tvätta med svamp i hjulhusen och bakom falsar och kanter varje månad. Rostskyddsbehandling. Länk Har en 740 - 94 som fick en behandling 1997 och den är idag 95% rostfri. En liten kompletteringsbehandling för 2500kr gör att den kommer rulla minst 5 år till utan att få några större mängder rost på sig. Byta ruta när de börjar bli dålig kan göra natt och dag på "nybilskänslan". Gummimatta i bagageluckan och i kupen är aldrig fel. Invändigt har expertisen bidragit alldeles utmärkt med. Lycka till! Asken |
|
|
En fråga angående tvättningen. Kan man verkligen tvätta med svamp i hjulhusen? Ska man använda bilschampoo då? Och hur får man bort det efter tvätten isåfall? Bor i lägenhet, så jag brukar tvätta i en GDS-hall och där finns det bara högtryck. Att spola med högtryck direkt på fjäderbenet fram känns väl mindre roligt. Dessutom sitter det en sladd precis vid fjäderbenet på X3:an, troligen är det till nivåregleringen för Xenonljus. Den vill jag inte gärna spola med högtryck. Har hittills bara tvättat fram och bakkant av hjulhusen med högtryck. Vågar inte spola i närheten av fjäderbenet. |
|
|
"På min tjänstebil Skoda Superb har jag gjort detta tillsammans med utvändig tvätt och dammsugnning och avtorkning av paneler i snitt en gång i veckan sedan nyleverans, och förvånansvärt många undrar om den fortfarande är ny trots att det är en -13 som snart rullat 11500 mil." Intressant att du nämner just Skoda Superb. Hade en sådan innan min nuvarande X3:a och försökte precis som du att hålla den ren, med regelbunden avtorkning. Dock tröttnade jag till slut för vissa av listerna gick helt enkelt inte att få rena. Blev en fläckig yta på dem som inte gick att torka bort. Vidare så noppade sig golvmattan och tygklädseln. Tyckte i början att Skodan hade bra material i inredningen och den kändes till finare än 1-serien jag hade innan. Dock så ser idag 1:an mycket finare ut i inredningen efter 7 år, än vad Skodan gjorde efter 5 år när jag bytte in den. |
|
|
Jag är , enligt frugan i alla fall, skadat pedant med mina bilar. När jag har köpt begagnade bilar brukar jag byta kupéfilter och även köra en AC(C) rengöring. Tex Autoglym eller liknande där man kör enheten och aerosolen går in i systemet. Kanske är placebo-effekt, men jag upplever i alla fall att det blir fräschare luft inne i kupén efter detta. Framrutan blir inte heller så "fet" som tidigare. Just interiören är väldigt trevligt att hålla rent och snyggt. Man tar sig bara för pannan när man nöjes-tittar på tex blocket och ser privatsäljare som inte tar bort grus, sand, cola och redbul-burkar, mobil-laddare osv när de ska sälja en bil oavsett värde. |
|
| Något som förstör en övrigt fräsch bil är i mitt tycke när rutorna blir allt för repiga, så försök begränsa skrapandet på vintern! Själv skrapar jag enbart de ytor som torkarna täcker, i den mån det är lämpligt. | |
|
Visst märks det i materialval och kvalitet att Skodan är avsevärt billigare bil än tex BMW 5-serie, men jag tycker min är väldigt fräsch fortfarande, men så är den också betydligt mer välvårdad än genomsnittsbilen. Paneler upplever jag inte som repkänsliga och klädsel och textilier är fortfarande felfria på min. Den är 3 år i januari så den är ju dock lite nyare. Däremot började det redan efter 800 mil bli knirr i inredningen, men det har inte blivit mer sedan dess. På det hela taget har jag varit väldigt nöjd, och de enda som gjorts utöver vanlig service är byte av en skyltbelysningslampa, knappen stängning av bagagelucka och elhissknappen på passagerarsidan BMW CS #5139 |
|
|
När det gäller felfrihet så hade jag inget att klaga på faktiskt. Behövde inte byta någonting, förutom två lampor, på de 4-åren jag hade bilen (köpte den när den var ett år gammal). Dock så drog motorn olja i kopiösa mängder. Uppmätt oljeförbrukning var 0.3 liter per 100 mil. Men det var inget "fel" enligt verkstaden. |
|
|
"Uppmätt oljeförbrukning var 0.3 liter per 100 mil. Men det var inget "fel" enligt verkstaden." Eller snarare är det märket som menar det. Verkstaden kan inte göra så mycket annat än att rätta sig efter deras riktlinjer. En liter olja på 3-400 mil låter i mesta laget, men inte kopiöst mycket... Nybilskänsla är ju som sagt som de flesta refererar till subjektivt. Hur sköter man bilen, vad utsätts den för, hur långt är ett snöre? MVH Christofer |
|
|
bmw newbie: Klart man tvättar i hjulhusen. Så här ska det se ut (eller ännu bättre) Länk Är hjulen kvar blir det inte lika rent, men om man inte gör något blir det katastrof. Tar hjulhusen sist och kasserar en svamp vid varje tvätt. Spolar med vattenslang och inte högtryck. Brukar använda shampoo, det är bara att fortsätta med hinken. Mvh Stephan |
|
|
Bytte luftlifter och fick tillbaka den där nybilslukten. Inte för den gamla luftfiltren var skitig men kanske rent av att den suttit där i nåt år. |
|
| Imponerad av din bil Stephan. Är det originallacken? Ser ju fantastiskt fin ut! På vintern har jag bara tillgång till högtryck eftersom jag tvättar i GDS hall, så det blir nog svårt att spola överallt i hjulhusen. Vill inte ha sönder något. Samtidigt förstår jag också att man måste hålla dem rena. De flesta bilar ser ju hemska ut i hjulhusen efter några år. | |
|
"Behandlade" i morse ratt, förarstol och växelspaksknopp med ljummet vatten, en skvätt YES i vattnet och en liten svamp. Lät ligga på en minut och torkade av skummet med torr microfiber. Resultat: matt och ren yta. Som ny! Tog kanske fem minuter totalt. /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.