AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.491

Hur länge kan man behålla nybilskänslan?

Sida 1 av 2
Har nyligen köpt en ny X3:a och min plan är att behålla bilen länge. Har dock en fundering kring detta. Om man vill att bilen ska se som ny ut under ägandet, hur länge kan man behålla den egentligen? Mina föräldrar har en MB E-klass (2009) och en 1-serie (2008). De är noga med att hålla efter bilarna, så de ser i stort sett ut som nya inuti. Utanpå finns det väl en del skavanker men inget allvarligt. Jag har också tänkt hålla rent i X3:an så gott jag kan. Börjar dock fundera om det finns någon övre gräns, när materialen i t.ex. interiören börjar åldras så mycket att ingen rengöring längre kan få dem att se nya ut? Min förra Skoda fick under 4 år fläckar på trösklarna som inte gick bort, hur jag än torkade. Men BMW verkar ha betydligt bättre material.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ehh... ja... BMW har bättre material än Skoda men det säger jag utan att någonsin ha ägt, kört eller suttit i en Skoda. Fatta ironin rätt eller fel som du väljer själv. :)

Min 120d Cab är i stort sett i nyskick invändigt och utvändigt och det är en 09:a som jag ägt sedan 2011 och som jag köpte med 1500 mil på mätaren. Den hade ett litet rep-märke på passagerarstolens högra skålning och det är den enda skavanken den har invändigt. Nu har den gått 8200.

Recpetet är enkelt: Ät eller drick inte i bilen, slå av snön av skorna och dammsug ofta och särskilt mattorna. Ett utvändig maskinpolering som jag gör själv med en noggrann tvätt och avfettning innan så klart, även fälgpolering.

Jag har provat diverse plastemulsionsmedel och annat som jag inte ens vet vad de heter men det är inte mycket som fungerar bättre än än fuktig microduk och dammsugare. Efterlever man den första regeln (om att inte äta och dricka) så behövs inget starkare rengöringsmedel.

Det är väl ungefär så man gör - plus givetvis den självklara regeln att köra förskiktigt. Vrid alltid runt ratten en extra gång när du fickparkerar istället för att försöka jucka in den lite hårdare.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Allt handlar om hur bilen körs och sköts.

Haft många 15-20 år gamla BMW bilar som har varit i betydligt bättre skick än en snittbil som är några få år gammal.

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
För mig är det skillnad på nybilskänsla och "som ny", där nybilskänslan även innefattar saker som nybilsdoft mm medans "som ny" visare i vilket skick utsida och insida är i. Då går det inte att ha kvar nybilskänslan i mer än max något år, medans "som ny" kan man hålla den i stort sett hur länge som helst. Iaf fram till det blir "vintage" med lite solblekta ytor och slitage efter tusentals turer :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Min 528-96 höll nybilskänslan kvar till jag sålde den 2004 vid 9500 mil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Intressant!
Har haft min 120D sedan ny 2008 och den har gått strax under 10.000 mil.
Nybilskänslan försvann nog så sakta vid ca. 6000mil och då menar jag inte något visuellt utan att bilen inte styrde in lika koncist i böjarna eller att bromsarna inte kändes lika superba längre trots att de såg helt ok ut. Vidare var sportstolens dyna inte längre hård och fast utan en `grop´ hade bildats. Bara att sätta sig i passagerarsätet för att uppleva hur det en gång var;).

Nu är väl detta inget konstigt utan det vet väl alla att för att behålla nybilskänslan får man allt byta bussningar, stötdämpare och fjädrar samt skivor-belägg långt innan dess ekonomiska livslängd. Jag brukar provköra en splitter ny modell då och då bara för att inte glömma bort hur en ny bil känns;)

Låter lite oroväckande ändå. Slits bussningarna i länkarmarna så fort att man känner en märkbar skillnad i styrningen redan vid 6000 mil? Känns inte jättebra. Vi har också en 2008 års 1-serie i familjen som vi haft sedan ny. Men jag tycker mig inte känna någon märkbar försämring i styrningen i alla fall.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW newbie, provkör en ny likadan bil och du känner nog skillnad. När slitaget kommer stegvis märks det inte för föraren, men när man jämför direkt med en nybil så är det skillnad.

Vad som är nybilskänsla skiljer mellan olika personer eftersom det inte är en fast enhet. För de som köper fabriksnya bilar känns kanske nybilskänslan upp till ett år sedan är det inte särskilt nytt. Vid 3 år kan bilen upplevas sliten när man ser stenskott här och var, lite dörruppslag, och skador i inredningen som kommer när man använder bilen.

För de som mest kör 10 år gamla bilar är kanske en 3 år gammal bil i "nyskick"...

De som primärt kör 20 år gamla bilar tycker kanske att en fräsch bil i 10-årsåldern är i "nyskick".

Så din fråga är helt subjektiv och svaren kommer nog vara därefter.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sen spelar det roll hur man sköter dem. Har en bekant som bytt in bilar som är fem år gamla där säljarna säger att den är lika fräsch som deras demobilar, om inte bättre.

Men då är han en pedant till 100% med sin bil. Kan tvätta den två gånger på en dag om så krävs.
"BMW newbie, provkör en ny likadan bil och du känner nog skillnad. "

Nog svårt att hitta en ny E87 i dagsläget :-)

"Så din fråga är helt subjektiv och svaren kommer nog vara därefter."

Det jag försöker få fram är väl egentligen om det finns någon gräns där även en pedantskött bil inte går att hålla "som ny" längre. Kan man till exempel hitta en E39:a som fortfarande är som ny i inredningen?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tror att det skiljer avsevärt i körstil på mig och Sabud, för det jag gillar med min 120d är just att den är lika tajt och skön som ny. Det beror nog inte på att Sabud fick ett måndagsexemplar utan på att den ena kanske kör mer offensivt och den andra mer mjukt.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
För övrigt är det klart du kan hitta en E39 med ny-känsla invändigt. Det går ju att hitta E24:or med nykänsla invändigt så...
Låter bra! Som sagt, BMW verkar ha bättre material än Skoda. Skodor ser mycket fina intuti ut som nya, men efter bara några år så märks skillnaden mot t.ex BMW. Min förra 1-serie ser fortfarande fin ut i tygklädseln efter 7-år, medan min Skoda Superb vart noppig i klädseln redan efter 4 år...
e3
336
e39520it
520dT -14
Håller med AlexanderK, men dammsug först och använd microduken därefter;) E39'an som närmade sej 30k tyckte många var riktigt fräsch invändigt och då hade vi småbarn. Men dom åt, och drack, utanför bilen.

För övrigt gillar jag F11'an mycket mera nu när den gått 4k. Nervositeten över minsta lilla ljud och vibration har släppt, bilen inbillar jag mej går mycket mjukare, och de felen som varit är fixade. Det är nu först jag tycker den går som den ska så känslan de första månaderna saknar jag inte.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Min 750 som är från 2009 och har gått 18K mil tror folk som ser den att den är mer eller mindre sprillans ny :-)

Men då äts det INGET i bilen, den tvättas och poleras regelbundet och dammsugs var eller var annan vecka. Skinnet (Oyster = ljust) tvättas av och smörjs in ett par tre gånger om året. Ratten tvättas oftare så den behåller sin lite matta yta.

Det går att hålla det fräscht bra länge men det kräver lite tid och vilja. Eller om detta saknas så får plånboken jobba, dvs man lämnar bort till proffs.

Sen så får man kanske ta med att man byter delar som ändå slits, det gör mycket för känslan om instegslister är fria från repor och skit t ex.

Beror helt på vilken ambitionsnivå man är ute efter men helt klart går det att behålla känslan av ny fräsch bil bra länge. Vilket är trevligt ur flera aspekter :-)

Niklas

Fransosen
En, kanske dum, fråga, hur tvättar man ratten?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Är också intresserad av hur ratten bäst tvättas. Gillar inte den blanka ytan som dyker upp efter tre år. Kanske en svamp med YES?

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag var själv ganska (för) pedant förr i tiden, men har med flera bilar (och åren) insett att det ända allt mitt besvär mynnar ut i är att nästa ägare får en fräsch bil på min bekostnad, svett och slit. Man har inget för det i andrahandsvärde och man tröttnar på att polera och putsa in i absurdum.

Så, själv tycker jag en lagom nivå är lagom, s.a.s. Jag antar att med åren har jag börjat leva mer efter mitt motto att saker man äger inte ska äga en. :)
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Tror den här kan funka på ratten så att den blir matt och fin igen:

Länk

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Nybilskänslan kan du behålla hur länge som helst (nästan), men då krävs det bra förvaring av bilen och att du inte använder den mer än ett par hundra mil om året.

Börjar du använda den mer slits bilen och den är inte ny längre. Sen kan man kanske förlänga nybilskänslan med gott underhåll och skonsam användning.

Men en bil som gått 15000+ mil är naturligtvis mer sliten oavsett skötsel än en sprillans ny.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Använd BMWs interiörrengöring och lägg på denna med en frottéhandduk och rengör ratten regelbundet på detta vis, då håller den sig matt och fräsch och man undviker den blanka ytan. Interiörrengöringen är citrusdoftande och jag tror den innehåller svagt med alkohol för den tar effektivt bort fett och smuts, och det är det som gör att blir att ratten blir blank och sliten.
På min tjänstebil Skoda Superb har jag gjort detta tillsammans med utvändig tvätt och dammsugnning och avtorkning av paneler i snitt en gång i veckan sedan nyleverans, och förvånansvärt många undrar om den fortfarande är ny trots att det är en -13 som snart rullat 11500 mil.

Själva nybilskänslan tycker jag dock försvinner ganska fort på en bil som brukskörs året om, hur noga man än är. Upp till 1500-2000 mil kan nybilskänslan finnas kvar om bilen är riktigt välvårdad, sedan har det i regel kommit lite oundvikliga stenskott och skavanker som drar ner intrycket.
Sedan är det ju naturligtvis också väldigt subjektivt vad man upplever som nyskick eller nybilskänsla

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.