|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Jag bor i ett uppförslut. Både gatan och min garageuppfart sluttar lite. Inte så farligt, men ett lagom litet lut. När jag parkerar min E46 316ti Compact och stänger av motorn med ettans växel ilagd, och sitter kvar i, så känner jag att bilen inom en kort stund sakta rör sig bakåt. Det är som att man kan känna hur kolvarna rör sig. Sakta sakta...och så gungar det till. Står still nån sekund, sen börjar den smyga lite igen och så... gung, är han ytterligare ett kolvslag bakåt. Ungefär tre till fyra sådana moment sker innan han blir stående. Mekaniskt känns det som att veven går runt och kolvarna i cylindrarna rör sig. Jag kontrar ju alltid med att dra åt P-broms såklart. Min första fråga är rätt panikartad - har jag inget komp i maskinen längre?! Ska han inte stå still? Min andra fråga är mer om växellådan - hur är det ens möjligt? Ettan är ju ilagd? Hur kan den ens mekaniskt rulla bakåt när alla kugg som involverar framåtrörelse i växellådan är engagerade? Hoppas ni har tips o idéer om detta. Blir inte klok på detta. /Anders |
| Nog bör bilen kunna rulla bakåt fast ettans växel är i. Skillnaden är väl att vevaxeln snurrar åt andra hållet. | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jaha du tänker så. :-) Ja, jo... men är det så kasst komp att den inte orkar "suga fast" och stå still utan att motorn alltså kan gå runt? (om än åt fel håll) |
|
Att förlita sej på att iland växel fungerar som P-broms är riskfyllt. TS.. Din motor i detta fallet 4cyl 1.6 lit har inget större motstånd att erbjuda när vikten på bilen är 1600 kg eller mer i en nedförsluta. Din andra bil har 6cyl och större motorvolym att fixa detta,tyvärr kan Du inte testa detta då den är en automat ;) Så jag skulle säga att Din motor (1.6) är helt ok :) |
|
Det kanske är som du säger Alex84...det kanske inte behöver vara taskig komp, utan bara mekanikens/fysikens lagar helt enkelt? För tydlighetens skull vill jag bara kommentera två saker: Citat: "Jag kontrar ju alltid med att dra åt P-broms såklart." Och maskinen är en 1.8 l (1796 kubik) ;-) /a. |
|
En liten tanke bara med anledning av ditt citat på dig själv: "Jag kontrar ju alltid med att dra åt P-broms såklart." Både på manuella och automat (som jag har numera) drar jag alltid först handbromsen och släpper på bromsen så att jag känner att bilen står still, därefter lägger jag i P-läget (växel på manuell) helt enkelt för att bilen inte ska hänga på växellådan. På plan mark använder jag sällan handbromsen. Automaten erbjuder ju dessutom ett slags extra stöldskydd eftersom det inte går att få ur P-läget utan att ha nyckeln i, såvida man inte river upp mittkonsolen och lossar spärren manuellt. Min lilla Dinky Toy ;-) Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
OCH låt bli att låta N42 motorn snurra baklänges, med tanke på kamkedjehopp. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej! Jag rullar alltid försiktigt upp mot kompläge för att därefter dra åt handbromsen. E |
|
|
Det kan låta konstigt men min bilskollärare lärde mig det. Då får man logiskt sett mest "broms" vid stillastående och möjligen "dubbel" säkerhet. E |
|
| Sorry för ned graderingen ;) | |
Tack för bra tips allihop! Ska tänka på detta. Ingen fara Alex84 ;-) |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
E: När du tog körkort fanns det inga klena kamkedjor och dåliga styrningar som kunde hoppa över vid start eller om motorn dras baklänges. :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Är snarare friktionen i motor, kamaxel och allt annat som håller fast bilen inom vissa gränser vid ilagd (låg) växel. Kompressionen går alltid att övervinna om man har tålamod, ingen motor är 100% tät i kolvringar, ventiler osv... Prova på en moppe eller motorcykel, du behöver bara lägga lite tyngd på kicken så sjunker den ner så sakteliga. Försöker du däremot trycka ner snabbt så byggs tillräckligt tryck (kompression) upp osv. FP |
|
|
Hasso: Nä på den tiden var det inga kamkedjor alls, varken klena eller kraftiga, utan det var stötstänger och "tickadunk" som gällde :-) Det var som en tjej jag känner som köpte en E46 325 och väntade aldrig tills motorn blev varm innan hon började gasa med argumentet: "Jag har ju kört raggarbil i många år så jag kan köra". Resultat: Toppen gick åt skogen (skev) = Blev dyrt. Men hon fattade inte att det är en "viss skillnad" på en sten med åtta hål och en högteknologisk aluminiummotor. Folke: Vad är det för motorcykel med kick? Det var länge sen motorcyklar hade kick. Bilar hade inte startvev heller längre ;-) Min lilla Dinky Toy ;-) Länk |
|
|
Det var givetvis principen som avsågs, det var kanske otydligt... ? Kolvar med kolvringar, ventiler i topplocken som stängs med fjädertryck (fyrtaktsmotor) är samma i dag som när Ottomotorn urvecklades. Hittar du ingen kick på motorn så kan du testa att dra runt motorn sakta via hög växeln eller direkt på vevaxeln med ett lämpligt verktyg.. Du kommer att märka att även stora motorer går att baxa runt helt sakta, även stora fartygsdieslar. FP |
|
|
Allt var bättre förr! När jag var ung så rostade aldrig bilar! (Därför att jag blandade spillolja och disel och sprutade underredet med) Alla motorer var gjorda i gjutjärn (eller sten). Råkade de överhetta så gjorde det inte så mycket! Allt gick att laga! Det fanns riktiga bilmekaniker som kunde laga en generator. Idag finns det bara reservdelbytare på verkstäderna. De lyfter inte på motorhuven och lyssnar på motorn, de kopplar in en jä..la sladd till datorn istället. Förr tankade jag olja och kollade bensinen. Och miljöpartiet fanns inte! Nu gäller det att dra i handbromsen! Tillbaka till framtiden! länge leve elbilen! Nu kan jag inte skriva mer för nu måste jag kolla lufttrycket i rullatorn! E PS. Riktiga män luktar disel, väger tresiffrigt och rakar sig med vinkelslip! |
|
| Haha, bra att du börjar måndagsmorgonen på gott humör E. :) | |
Folke, Jag är med på vad du menar. Min 125'a hade kick, på sin tid när man var 16. E, du gör en skön balansgång mellan surgubbe och glimten i ögat. ;-) Bra måndagsläsning. :-D /Anders |
Som sagt har just plockat ihop en 316 -2004 14500 mil där ägaren rullat bakåt och stoppat rullning med växeln och avstängd motor. Kostade i närheten av 15 papp att fixa till. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hm.. Parkera alltid med BACKEN I om ni parkerar i uppförsbacke=problemet löst. :) Visst är det helt rätt att dra handbromsen först och med kopplingen nertryckt lätta på bromspedalen så man känner att handbromsen faktiskt fungerar/är tillräckligt åtdragen, sedan i med växel också för extra säkerhet. |
|
| På femman kan man enkelt dra runt motorn med handkraft utan att ta i om man snurrar ett hjul med bilen upplyft och det skiljer ju bara en faktor fem i utväxling mellan ettan och femman så att förlita sig på att stå med växel i är ju oerhört vanskligt om det lutar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.