AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.756

Negativa erfarenheter från Mechanum

Sida 3 av 3
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Elsa, jag pratade kort med den som ringde upp efter verkstadsbesöket (vilket jag uppskattade att ni gjorde) men vi kom fram till att det var bäst att jag skrev ned allt i ett mail eftersom det blev rätt många punkter... Jag fick bra respons på det mailet vilket gjorde att jag valde att anlita er i nästa ärende också och hoppades på en bättre upplevelse, men det blev tyvärr en besvikelse. Jag utryckte även det i ett mail, men det fick jag inte svar på. Det gör mig inte så mycket då jag redan hade bestämt mig för att vända mig till en annan verkstad.

IRL har jag inte fått kontakt med andra än servicemottagarna, som har varierat ganska kraftigt i kunskap och villighet att hjälpa till.

Två saker som är viktiga för mig hos en verkstad -

1) Lämna inte ut bilen innan ni testat att problemet är åtgärdat, och
2) Svaret "det är så på alla såna" duger inte. Om ni märker att ett fel är modellspecifikt så för det vidare och svara mig med att ni vidarebefordrat det till BMW istället för att "det ska vara så". Om jag har ett fel på min bil så hjälper det mig inte att alla som kör den modellen har samma fel. Enda sättet för mig att få det åtgärdat att ni som tar emot kunder med felet rapporterar det vidare så att BMW centralt får tillräckligt med klagomål för att åtgärda problemet.

Lövet - fast det gäller faktiskt åt andra hållet också...
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Fler intressanta erfarenheter i ämnet av drabbade kunder Länk
Ga
65
Ganescha
BMW 530D GT
Positiv erfarenhet! Hade bilen inne för byte av servopump. Bra tider för inlämning, mekaniker ringde upp för att dubbel kolla problemet och jag fick en chans att förklara felet och hur jag upplevde det hela, viktigt. Helt rätt bemötande med ett glatt humör och ett profosionellt framförande. Han ringde upp igen när bilen va klar och man fick en genomförlig förklaring vad han gjort. Bra tider för att hämta upp bilen även på lördagar. Bra priser, 100kr dyrare än den lokala verkstaden i Mölndal som ej är auktoriserad.
@Wiberg

Tack, roligt att du uppskattade undersökningen! Däremot tråkigt att det inte löste sig andra gången. Jag tar med mig dina synpunkter, tack!

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
elsa.blomster@mechanum.com
@Ganseha

Tack, vad roligt att höra!

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
@Stephan735i

Håller helt med dig angående att det är inte resultativt att kontakta/mejla Mechanums marknadschef. Enligt min egen erfarenhet tar hon inte besväret att ens läsa dessa mejl och därav skickar helt irrelevanta svar tillbaka.

Håller med det du skrev till 100 procent den 15 oktober. Dina ord beskriver även min upplevelse av detta företag ;

"Ser inte någon anledning att ha någon kontakt med er. Ni gjorde inte det ni skulle vi lackering av Passaten och var mycket svåra att få kontakt med och sedan hör det av sig en sur person som bara slår i från sig. Jag förstår faktiskt inte varför man har attityd när man pratar med kunder redan från början, det är inte produktivt."
@bumer

Jag har besvarat dina frågor men jag förstår att det inte var svaret du ville ha. Du krävde att vi skulle bekosta din kommande reparation på en annan verkstad och ge våra anställda skriftliga erinringar.

Vi bekostar inte reparationen på en annan verkstad eftersom vi inte orsakat felet på bilen. Efter reparation av läckage ska bilen köras för att se om det finns ytterligare läckage. Vi vill ju inte felsöka bilen i onödan och driva kostnader som du som kund får stå för. Man kan naturligtvis alltid säga att en erfaren mekaniker ska hitta alla fel, men när en motor läcker väldigt mycket, då blir det så kladdigt att det är svårt att entydigt säga att det bara finns ett läckage.

Vad gäller skriftliga erinringar till vår personal så finns det inget arbetsrättsligt stöd för det då de inte gjort ett allvarligt tekniskt fel. Att du däremot uppfattat kommunikationen som otydlig och otrevlig är det vi baserat vårt erbjudande om kompensation på, men det fick du ju också i mailet.

Det är tråkigt att det behöver bli så här och att du känner att det enda sättet att få ut dina synpunkter är att skriva dem här. Vi har besvarat dina frågor och gjort det vi kan för att tillgodose dina önskemål, men vi kan tyvärr inte göra mer än så.

Det jag också rekommenderade dig, eftersom du inte var nöjd med vårt svar, var att kontakta allmänna reklamationsnämnden om du inte var nöjd med arbetet. Då får du en oberoende granskning. Vi följer alltid deras beslut.

Med detta lämnar vi diskussionen med dig här och vill du fortsätta den är du välkommen att kontakta mig igen via telefon eller e-post.

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Här i Lund kör de med "SIBA"s julprisstrategi, dvs de höjer priserna innan en "drive".
Jag kollade av vad det skulle kosta och serva min M3. Fick ett pris men valde ändå en annan firma.
Lite senare kom det ett "erbjudande" i lådan med rabatt så jag kontaktade dem igen bara för skojs skull. Hör och häpna - det blev samma pris som innan rabatten.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
@Kävlingepågen - det stämmer, företaget letar ständigt efter nya offer via massiva reklamutskick där man erbjuds "rabatter". Inte konstigt då för min egen del och kanske för ett antal andra kunder gäller det "en gång Mechanum - aldrig mer Mechanum".

Smart av dig att inte nappa på det.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Mechanum ger mig Michell och Co vibbar blandat med Bert Karlssons Skara sommarland.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Nåväl, jag har i alla fall positiva erfarenheter av Mechanum i Malmö - både när det gäller BMW och Volvo. Bemötandet har varit bra, servicen bra och fri tillgång till lånebil är ett plus. Iofs har det bara varit frågan om vanlig service men att likställa dem med en lurendrejarfirma som Michell o co är bara dumt och då kan man knappast ens ha satt sin fot där och är diskvalificerad att ens ha en åsikt.

Jag får även reklamutskick med kampanjpriser från både Porsche center och Bilia. Och de får säkert sista skrattet efter att jag besökt dem efter att de tjänat pengar på mig och andra kunder. Men det gör de även dessa firmor till lurendrejare?
@Kävlingepågen

Jag vill börja med att dementera att vi skulle justera upp våran prisbild innan ett utskick med rabatter. Vi gör årligen revideringar av våra priser på både reservdelar, arbete och gör attraktiva kampanjer.
Våra utskick som vi gör är inte till samtliga kunder eller potentiella kunder utan det sker individanpassat efter märke samt modell.

Har du möjlighet att skicka ditt registreringsnummer så kan jag titta på de offerter du har fått så kan jag bättre besvara varför du har fått samma pris.

Vänliga hälsningar
Anders Lagerström
Kundtjänst BMW
Mechanum Sverige AB
anders.lagerstrom@mechanum.com
Ga
65
Ganescha
BMW 530D GT
Jag ville göra en fyrhjulsinställning och bad om pris. Fick exakt samma pris som bmw själva. Poängterade detta, och fick till svars att det är ingen skillnad på en bmw verkstad och mechanum, samma utbildningar och samma verktyg, förutom då att bmw säljer bilar.
Blev lite putt men förståeligt. Man får då överväga för och nackdelar mellan dessa två verkstäder.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Fler offer för Mechanum?
Ga
65
Ganescha
BMW 530D GT
Offer?
Hade inne min GT för bromsvätske byte. Ingen stor grej men dom gjorde ingen stor grej av det heller, bokade dagen innan, in med bilen kl 09, bilen klar strax innan kl 10. Hade med mig min 2 åring medans vi väntade där. Trevliga som attans mot oss och lät dottern leka med lite leksaker dom hade på plats. Givetvis en BMW leksaksbil :-) som vanligt en kanon service. Någon 100ing billigare än BMW Mölndal. Men fördelen med Mechanum som jag ser det är tider, bemötande, lånebil och bra utfört arbete.
Har haft ett fel på min bil som jag ville fixa, hade bilen hos Förenade Bil för felsökning (~1000kr) och de gav mig ett prisförlag på ca 3500 kr för att åtgärda problemet (och sedan påpekade de också att en packning vid växellådan behövde bytas, men inget akut och jag kunde ta det vid nästa service), men jag hade inte tid att få det gjort då.

Efter semestern och allt ringde jag till Mechanum då de ligger bättre till då jag kör förbi dem på väg till jobbet.
Bokade en tid och fick ett sms med att det skulle kosta mig ~3200kr, chattade med dem och frågade vad detta var? Jo det var felsöknings kostnaden som jag skulle få betala när jag skulle lämna in bilen, de har en felsökningskostnads pris på 1600 kr per fel...skulle jag nämna 5 fel som jag skulle vilja att de skall ta en titt på skulle det kosta 8000 kr... för felsökning.
Antar att "kanske" de skulle ta hänsyn och baka in något av detta i det sammanlagda priset (antar jag), men ville jag bara att de skall felsöka och jag tackar sedan nej till deras offert, så kostar det 1600kr per fel !

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Ganesha, i vilken stad har du varit på Mechanums verkstad?
Ga
65
Ganescha
BMW 530D GT
Mölndal. Och efter inläggen här så verkar det vara stor skillnad på vilket Mechanum man lämnar in bilen. Jag har bara gott att säga om Mechanum.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
I Malmö blir som sagd bilar misskötta och ägarna hånade först av personalen på golvet och sedan av chefer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.