AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.751

Negativa erfarenheter från Mechanum

Sida 1 av 3
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Hej alla BMW entusiaster!

Har tyvärr tråkiga erfarenheter att berätta gällande Mechanum i Malmö.

Allting började i slutet av augusti då jag hade bilen inne för Valvetronic reparation. Snart efter att jag fick tillbaka bilen satte oljeläckaget igång (hade problem med det sedan tidigare, fyllde på ca 0,5 l i månaden).

Hela september eskalerade läckaget med att jag blev tvungen att fylla på 1 liter om dagen.

Det var svårt att få en verkstadstid tid hos Mechanum och de hade påpekat flera ggr i luren att det var inte deras fel att bilen började tappa oljan så här mycket. Jag angav aldrig sambandet mellan deras ingrep och oljeläckaget.

Det var först på DEKRA bilbesiktning hade besiktningsmannen kommit med en helt egen teori om att " mekanikerna på Mechanum hade tydligen glömt att spänna någonting" då jag fick den tanken.

I alla fall var bilen inne i två dagar bara för diagnos hos Mechanum i förra veckan. Sedan ringer de och säger att det handlar om spännare till kamkedjan som behöver bytas. Gick på ca tusen spänn för det själva bytet plus ca en tusen sex hundra för diagnosen.

På kvittot stod det även att de hade utfört motortvätt. Fick tillbaka bilen i onsdags. Innan jag kör iväg till jobbet i torsdags öppnar jag motorhuvudet och ser att hela motorrummet var kladdig, stanken var så pass ohållbar inne i kuppen att jag hade bokat in en tid för motortvätt hos en rekond där jag brukar tvätta bilen.

I fredags kom det ett besked från rekondarbetarna (notera att dessa saknar en specifik fordonsutbildning alls) att "bilen läcker oljan på minst två ställen i motorn".

Det blev även nya oljefläckar på marken igen under helgen.

Jag kör direkt till Mechanum på morgonen för att reda ut vad som hade hänt där de tar in bilen och !!! under 20 minuter !!! upptäcker tre nya läckage. Tidigare kunde dessa inte hittas på 2 dagar.

Både mekanikern och han som satte i receptionen intog en försvarsställning och började förklara sig att de inte kunde upptäcka dessa oljeläckage pga "bilen var för kladdig därunder".

Någon garanti var det ingen fråga om eftersom enligt Mechanum personalen var det spännaren till kamkedjan som var kass denna gången.

När jag försökte konfrontera dessa herrar med att det faktiskt står "motortvätt" på kvittot sade tjänstemannen att han skickar ut en ny offert under dagen.

Med andra ord har jag lämnat in bilen, läckagen fortsatte, Mechanum personalen kunde inte hitta läckagen förrän bilen var inne för motortvätt. Därmed har de inte motortvättat bilen när den var inne för bytet av spännaren till kamkedjan,

Iom att det har inte kommit någon offert alls under dagen igår kontaktade jag deras kontorspersonal. En områdeschef hade hört av sig. Han bad inte ens om ursäkt i sitt första mejl utan försvarade golvpersonalen och skickade offert med en fantasisumma på ca 21 000.

Jag gjorde klart för honom att jag inte har för vana att betala för arbeten som inte blir utförda och det blir en fråga för kontakt med BMW AG. Och detta eftersom det är koncernen som har auktoriserat Mechanum. Som tur är utgör tyska mitt andra modersmål så jag kommer hitta de rätta orden.

Jag känner mig lurad av Mechanum. Är det fler härute som sitter med liknande erfarenheter av detta företag "med kundfokus"?
Hej!

Det var väldigt tråkigt att höra att vi inte motsvarat dina förväntningar. Vi vill naturligtvis gärna försöka lösa problemen. Skulle du kunna skicka ditt registreringsnummer till mig så att jag kan undersöka vidare vad det är som hänt?

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB

elsa.blomster@mechanum.com
031-340 01 03
Mechanum är inte några jag skulle anlita, otrevliga och mycket svåra att få tag på, krävdes att jag skrev på deras facebooksida för att de skulle höra av sig. Vid telefon och mail struntade berörda personer att höra av sig. När jag väl fick kontakt via facebook var personen otrevlig och ifrågasättande.

Bakgrund:

Min mors VW Passat hade fått bagageluckan omlackad på Mechanum av ägaren innan. I pappren från Mechanum stod det att bagageluckan var omlackerade helt enligt Volkswagens riktlinjer och jobbet registrerat i VWs databas. När sedan det började rosta runt regbelysningen så lämnades bilen in för kontroll hos VW på Lidingö då Mechanum inte finns i Stockholm. Tre dörrar var också rostiga. Svarat från VW i Södertälje blev att dörrarna skulle bytas men på grund av att bagageluckan var omlackad var rosten där Mechanums ansvar. Lackjobbet var inte registrerat i VWs databas... Det var då jag ville få kontakt med Mechanum.

Fick prata med alla möjliga (flera vettiga och trevliga) som sa att lackchefen skulle ringa upp vilket aldrig hände. Det var då jag till slut skrev på facebook efter 2 månaders försök till att få svar och då hörde en otrevlig chef av sig som typ sa att Passat rostar runt regbelysningen. Det där är inte vår sak.

Hade jobbet varit registrerat som Mechanum skrev i pappren så hade förhoppningsvis bagageluckan bytts ut av VW. Men nu blev det omlack på VW Södertäljes bekostnad + mycket tid att få kontakt med Mechanum.

Mitt första och enda erfarenhet av Mechanum gör att jag inte skulle anlita dem.

Bor man i västra Sverige och har en VW rekommenderar jag Toveks Bil. De har suverän service.

Mvh Stephan

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Det är ofta enskilda händelser som bestämmer vilket betyg man sätter på ett företag som man köpt varor eller tjänster av. Själv fick jag en huggande koppling och tillhörande svänghjul utbytt på min E91:a (320d Touring) av Mechanum Mölndal när bilen var ca 1,5 år gammal. Allt togs på nybilsgarantin. Dom löste det mycket smidigt och utan att jag behövde 'stå på' mig. Har även servat bilen där en gång utan anmärkning.

@Stephan735i

Hej!

Jag kommer ihåg att vi hade kontakt angående ditt ärende på Facebook och att jag bad min kollega på skadeverkstaden kontakta dig. Vad jag förstod löst han ärendet, men om du fortfarande är missnöjd med det är du välkommen att kontakta mig igen så att jag kan titta på det ytterligare en gång.

Vår målsättning är att göra verkstadsupplevelsen så smidig som möjligt för våra kunder, och om vi skulle misslyckas med det vill vi gärna få chansen att rätta till det. Det är också väldigt tråkigt att höra att du uppfattat några av våra medarbetare som otrevliga, det är absolut inte vår mening.

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB

031-340 01 03
@jopp

Tack, det var roligt att höra att du är nöjd med dina besök!

Vi vet att vi i genomsnitt har 95% nöjda kunder, men strävar ständigt efter att förbättra oss och hoppas att @Bumer hör av sig till oss så vi får möjlighet att åtgärda problemet.

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB

031-340 01 03
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kul att se att ni är här och deltar i diskussionen, Mechanum!

Jag har två erfarenheter av Mechanum i Göteborg och har efter dom valt att vända mig till andra verkstäder. Gav feedback via mail vid båda tillfällena, men det kändes vid andra tillfället som att Mechanum tröttnade något, vilket jag nog också gjorde. Allt åtgärdades inte vid andra besöket utan jag fick åka till en annan BMW-verkstad som åtgärdade ärendet istället. Jag valde också att hoppa på erbjudandet om rekond på Mechanum, men den var tyvärr långt ifrån prisvärd och missade på tok för mycket för att vara godkänd.

Min upplevelse är att det är en vägg av personer att ta sig igenom för att få prata med någon som faktiskt går att diskutera med och som förstår problemet. Vänder mig hellre till en verkstad där jag får bra kontakt med folk som går att diskutera med.

Att en vanlig service går utan anmärkning (vilket måste vara merparten av besöken) förstår jag, och det är plus i kanten för att det bjuds på lånebil. Men för ärenden som går utanför mallen 1A finns det bättre verkstäder. Det är i alla fall min uppfattning.
Elsa Blomster: Ser inte någon anledning att ha någon kontakt med er. Ni gjorde inte det ni skulle vi lackering av Passaten och var mycket svåra att få kontakt med och sedan hör det av sig en sur person som bara slår i från sig. Jag förstår faktiskt inte varför man har attityd när man pratar med kunder redan från början, det är inte produktivt.

Du har gjort ditt jobb, men tyvärr har inte alla dina kollegor det.

Ha det bra och hoppas det blir bättre:).

Stephan
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
@Mechanum

Eftersom vi har Mechanums marknadsschef med i tråden så kan jag berätta att jag vid servicetillfället reagerade på att det fanns väldigt mycket 'kringpersonal'. Detta var 3-4 år sedan så det kanske är ändrat nu. Om jag inte minns fel så fanns det någon som skulle berätta var jag skulle parkera min bil. Sedan fanns det någon slags värdinna som förmodligen skulle se till att jag gick till rätt kundmottagare. Detta trots att det var tydligt vilken kundmottagare som jobbade med vilket bilmärke.

Summan av kardemumman blev att jag insåg att varje kund hos Mechanum får bidra till dessa personers lön genom att få ett högre pris på sin service eller reparation.

Eftersom BMW Biliagroup Göteborg även låg lite bättre till geografiskt så bytte jag dit och har varit nöjd med deras jobb.

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Hade caddyn på service i Malmö för ett par år sen och förutom att prisuppgiften jag fick via tfn och slutpriset skiljde 1500:- så fick jag dagen efter anmärkning på lös strålkastare och felaktig ljusbild hos bilprovninen. Detta var bockat i Mechanums serviceprotokoll.
Fick lite lama ursäkter och löfte om rabatt på nästa service......skulle inte tro att det blir någon nästa service hos dem.
De skryter om att de har 96% nöjda kunder. Jo det är tjänstebilsförare och okunniga bilägare, de sista 4% är de jobbiga kunderna som kan bilar och kollar så de gjort sitt jobb.

Nu är Caddyn nyservad hos Mekonomen till bra pris och de har hittat de felen som jag visst fanns på bilen.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Skyddad verstad är ett säkert sätt att få missnöjda kunder. Dvs dom som gör jobbet gömmer sig bakom en vägg med receptionsdisk. Sånt går helt bort för mig. Tänkbart i teorin med verkligheten är en annan. F2F mellan mek och kund gäller alltid!!
@wath: förstår inte riktigt. "...skulle inte tro att det blir någon nästa service hos dem."
Men sen avslutar du med hur nöjd du blev med servicen hos M. Kan du förklara lite?

F ö är det lite kul att marknadschefen, när hon, trots att hon kanske hade en visserligen liten, men ändå chans, att vända vinden i tråden, tydligen väljer att stänga datorn och gå hem kl 16.30. ;)

"Vi eftersträvar att bli kundernas favorit!" Men d e t blir man inte om det bara gäller under tjänstetid.

/Lennart
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Tack för allas intressanta inlägg!

Det är också värd att tillägga att under perioden augusti - oktober 2015 har det blivit sammanlagd lagd över 22 000 kronor hos Mechanum.

Det vill säga att deras personal hade behandlad på det sättet en återkommande lojal kund.

Önskar alla en fortsatt trevlig kväll på forumet.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
@lenwib

Mechanum och Mekonomen är inte samma sak om du läser vad jag skrivit
Inte för att jag hyllar Mekonomen generellt men det är nog första gången på flera år som jag iaf inte känt mig helt blåst när jag lämnade verkstaden.

Jag servar vanligtvis mina bilar själv men då Caddyn fortfarande har maskinskadeförsäkring så måste serviceboken vara i ordning. Det blir grisdyrt med ett krånglande gassystem nämligen.
@wath: Sorry! Öl på glasögonen... ;)

/Lennart
@wiberg
Tack :) Vi vill självklart göra vårt yttersta för att lösa eventuella problem, och då försöker vi svara där frågorna dyker upp :)

Det var tråkigt att höra att du upplever att mindre vanliga problem inte gått att lösa lika smidigt. Vi försöker alltid hitta en lösning som passar dig som kund, oavsett vilket problem du har med bilen. Jag ber om ursäkt om du upplevt att vi inte kunnat hjälpa dig, trots att du återkopplat via mail. Jag hoppas att du utöver det även fått återkoppling från oss via telefon eller IRL eftersom det kan vara svårt att kommunicera enbart via mail.

jag förstår att du även känt dig frustrerad över att du inte känt att du pratat med någon som förstår ditt problem. Det är självklart inte vår avsikt utan vi vill naturligtvis att alla våra anställda ska göra sitt yttersta för att förstå kundernas problem. Jag tar med mig all input som vi får här och på andra ställen till vårt fortsatta förbättringsarbete. Du som kund ska inte behöva uppleva "en vägg av personer" att ta dig igenom.

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
@stephan

Ok, jag förstår det. Jag tar med mig dina synpunkter och ska se till att det blir bättre framöver.

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
@jopp

Det var tråkigt att höra att du upplever att vi har personal som du får betala extra mycket för. Jämför du våra priser med övriga auktoriserade verkstäder så kommer du se att våra priser är konkurrenskraftiga. Vi har valt att ha snabbinlämning på utsidan eftersom vi vet att många kunder uppskattar att snabbt och smidigt kunna lämna in sin bil (inlämningen tar oftast inte mer än ett par minuter). Samma sak vid utlämningen, vi jobbar ständigt för att minska eventuella väntetider för våra kunder. En del av det är att ha rätt person på rätt plats. Så fort du som kund kommer in i kundmottagningen vill vi att du blir välkomnad och får veta vart du ska ta vägen. Ibland sker det genom att vi har personal som tar emot direkt när du kommer in och ibland genom att du själv tar en kölapp.

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
@wath

Jag ber om ursäkt för att vi inte motsvarat dina förväntningar. Självklart ska inget som är ikryssat på serviceprotokollet vara missat. Det är ganska länge sedan nu, men jag kollar ändå gärna vidare på vad som hänt om du skickar mig ditt registreringsnummer. Som jag sagt tidigare så tar vi till oss alla synpunkter vi får in och jobbar på att ständigt förbättra oss. 80% av våra kunder är idag privatpersoner och sedan starten har vi genomfört över 150 000 intervjuer, så vi vet att vi har 95% nöjda kunder. Ingen kan vara felfri och även vi gör fel ibland. Det viktigaste för oss är förstås att göra rätt från början, men om det blir fel vill vi göra allt vi kan för att rätta till det.

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
@kamel2

Vi vill absolut inte uppfattas som en "skyddad verkstad". Vi tror att öppenhet och transparens är den bästa vägen. Som jag sa tidigare så tar vi till oss alla synpunkter vi får in och jobbar på att ständigt förbättra oss. Sedan starten har vi genomfört över 150 000 intervjuer, så vi vet att vi har 95% nöjda kunder. Ingen kan vara felfri och även vi gör fel ibland. Det viktigaste för oss är förstås att göra rätt från början, men om det blir fel vill vi göra allt vi kan för att rätta till det.

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
@lenwib

Det glädjer mig att du har sådan koll på mina arbetstider! Kanske skulle vår kvällsservice i Partille eller Malmö passa dig? Då servar vi din bil under kvällen/natten, så även vissa av våra mekaniker jobbar utanför "tjänstetid" :)

Trevlig kväll!

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.