AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.755

Negativa erfarenheter från Mechanum

Sida 2 av 3
@bumer

Jag har tyvärr inte fått något mail/kontakt från dig med ditt registreringsnummer. Självklart vill vi göra vad vi kan för att hjälpa dig, och det är av yttersta vikt för oss att ta hand om våra lojala kunder.

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
elsa.blomster@mechanum.com
@bumer

Nu fick jag ditt mail, jag återkommer till dig!

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
Ni kan väl inte klandra Elsa för att hon går hem efter arbetstidens slut. Det har ingen relevans i denna diskussionen.

Det finns ingen verkstadskedja som har 100% nöjda kunder, så är det inte i någon bransch. Finns alltid någon tokstolle som inte går att göra nöjd. I exemplena nämnda här så verkar några anställda ha en dålig inställning mot kunder och sådana personer borde hålla sig på golvet och aldrig ha någon kundkontakt.

Tyvärr är det ju ofta så att många har dåliga upplevelser och klagar direkt till firman utan att något händer för att de helt enkelt inte bryr sig. När det sedan väl nämns på sociala medier så blir det intressant att försöka kompensera kunden. Detta läser man alldeles för ofta och är väldigt synd. En sur lackeringschef exempelvis borde inte komma undan så lätt men det blir lätt så när man försöker framföra sina synpunkter mot en hel trupp av anställda. Man får dock se det från deras synvinkel också att om de skulle kompensera alla som klagar direkt så hade de gjort konstant förlust för alla galningar hade försökt göra pengar på detta viset.

Jag vet många som lämnat in sina bilar hos Mechanum i Malmö och alla varit väldigt nöjda. De ska väl t o m ha en anställd där som är extra kunnig på M-bilar (läst i annan tråd här). Självklart är det en svår balansgång om man ska ha anställda för att göra kundmottagningen bättre och då lite högre pris eller kapa det helt och göra som Volvo där du ska boka service direkt hos din "personlige" verkstadskille. Han vägrade lyssna på mig och 2 veckor senare rasade växellådan i vår Volvo så det konceptet ger jag inte mycket för.

Theanders Bil i Lund har i många år haft en jädrans surgubbe som service och reservdelansvarig. En surare person har jag aldrig stött på och mitt intryck av Theanders är därför inte mycket att hurra för. Nu har den sprätten gått i pension (tror jag) så det lär väl vara bättre dock har jag haft några incidenter hos dem som inte är så positiva men det var många år sedan nu. Jag vänder mig till andra mindre firmor att serva min bil.

Mekonomen är knappast bättre. Hade min E39 inne hos dem för att byta längsgående bromsrör. De ringde och sa att det skulle kosta extra för de var tvungna att montera ned avgassystem och tanken för att komma åt. Väl hemma sen visar det sig att de aldrig gjort detta men fakturerade det ändå. Väldigt oseriöst och ett ställe jag aldrig någonsin igen lämnar min bil!

Att Elsa tar sig tid är väldigt positivt men det är synd att det sker i efterhand och att inte folk fått detta bemötandet från Mechanum från början!
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
@Mechanum

Så vitt jag vet så går det inte att få pris på service per telefon eftersom vad som ska åtgärdas är individuellt och beroende på körstil mm.
Det krävs att man 'åker runt' till verkstäderna och tillhandahåller bilnyckeln i kundmottagningen.

Jag valde då i stället att gå på 'magkänslan'.

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
crli9194 -

Jag tror inte att folk söker kompensation alla gånger på det sättet på sociala medier som du nämner. Förlorad tid och förstörda nervceller kan man inte få tillbaka.

I mitt fall vill jag bara varna andra bilister för denna typen av verkstad.

Det du skriver om BMW kan nog stämma. Har dock aldrig varit i kontakt med deras lokala kontor i Lund.

Däremot i Malmö har det skett en synlig bättring jämfört med 2000-talet. Det finns möjligheter tom att titta på hur de mekar med bilen under tiden man väntar. Prisläget är också ganska konkurrenskraftigt. Gjorde exempelvis ett oljebyte där för 2 år sedan för 1800 kr inkl olja, oljefilter samt luftfilter. Tog kanske en halvtimme.

Av allt att döma kommer jag i fortsättning lämna in bilen där framöver.
Tolkar deras (Mechanum) intresse i detta forum och tråd att det börjar brinna i knutarna nu !!
Stora verkstäder gör stora missar är mina egna erfarenheter.
Om detta beror på stor omsättning av mekaniker och trög organisation låter jag andra tolka fritt,men det verkar bli en salig röra av allt iaf.

Små egna verkstäder måste för att överleva alltid leverera top notch så att säga.
Har en sagolik tur att en kompis har egen bilverkstad.
Får alltid hjälp med ev fel och kvaliteten på de jobb han gör åt mej och alla andra är helt fantastiskt och prisvärt !!
@crli9194

Tack! :) Nej, 100% nöjda kunder går nog tyvärr inte att uppnå, men vi jobbar på det :) Och som sagt så skulle det bli fel så vill vi ta chansen att rätta till det. Det är absolut lättast att lösa problemet så fort som möjligt, helst redan innan kunden lämnat verkstaden. Vår förhoppning är ju självklart att alla ska få ett professionellt bemötande av alla våra medarbetare. Alla synpunkter som kommer upp här kommer jag att föra vidare till våra medarbetare.

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
@jopp

Ja, det stämmer. BMW-bilar med behovsorienterad service måste vi läsa av nyckeln innan vi vet vad det är som ska göras med bilen och vi kan därför inte ge pris på telefon. Här kan du läsa mer om det: Länk

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
@Alex84

Som jag nämnt tidigare så strävar vi efter att hjälpa våra kunder så snabbt och smidigt som möjligt. 95% av våra kunder är nöjda, och skulle det bli fel gör vi vad vi kan för att rätta till det. Det "brinner inte i knutarna" varken mer eller mindre nu än tidigare. Om du surfar runt så ser du att vi brukar besvara inlägg på forum, Facebook, twitter mm eftersom vi tror på att besvara frågorna där de dyker upp och vara öppna och transparenta i vår kommunikation.

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
Om Ni på Mechanum la ner tiden direkt på kunden och jobbet så skulle Du Elsa slippa "surfa runt" på olika forum och kommentera inlägg ;)
@Alex84

Vi lägger den största delen av tiden på våra kunder när de besöker oss. Det är en mycket mindre del som går åt till att söka upp och besvara inlägg så här, som tur är :)

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Ang pris på service och uppgift via telefon så fick jag det i Göteborg. Frågade efter oljeservice till min bil. Inklusive filter, olja och byte. Fick pris både med och utan kupefilter. Utmärkt info.
Berättade för telefonisten att jag hade en rabattkupong på 30% på arbetskostnaden som räknades av i prisuppgiften.

Nu servade jag inte bilen där ändå, då slutpriset var nästan 1000kr dyrare än BMW value service. Så det kändes inte så prisvärt med Mechanum...

(Valde dessutom en liten verkstad norr om Göteborg som är erkänt duktiga och prisvärda och enbart sysslar med Bmw)
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
@Mats Landh

Nu blir det lite off topic. E91:a fyller 6 år nu. Kanske dags att lämna aukt BMW verkstad. Vilken verkstan anlitar du?

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Göteborgs Bilservice i Partille. Jocke och hans kollega är vassa! Finns spaltmetrar med nöjda bilägare här på forumet.
@Mats Landh

Vi kan ge pris på en specifik service/oljebyte om det är exakt den som efterfrågas. Även på bilar utan behovsorienterad service kan vi ge pris utan nyckelavläsning, men för att veta exakt vad som ska göras och ge pris på bilar med behovsorienterad service behöver vi läsa av nyckeln. Här kan du läsa mer om det: Länk

Jag tolkar dig dock som att verkstaden du sedan vände dig till inte var auktoriserad (mindre verkstad norr om Göteborg?) och i inlägget efter skriver du om Göteborgs bilservice i Partille, som inte är auktoriserade för BMW. Våra priser är konkurrenskraftiga jämfört med övriga auktoriserade verkstäder och just nu håller vi på att se över även prissättningen av BMW Value Service. Fördelen med auktoriserade verkstäder är ju att vi har tillgång till all historik, BMW:s system, BMW-utbildade mekaniker, BMW:s specialverktyg mm.

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag var på Mechanum i Mölndal och enligt protokollet verkade det finnas ny mjukvara. Jag mailade och frågade om detta utan svar. Det är inget bra bemötande.
@Tom i norr

Maila gärna ditt registreringsnummer till mig så ska jag kolla om det finns ny mjukvara.

mvh
Elsa Blomster
Marknadschef
Mechanum Sverige AB
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Alltså, det är inte direkt de vassaste eleverna på skolan som jobbar på dessa verkstäder...tänk på vilka krav ni ställer innan ni lämnar in bilen.

Vissa av dessa individer borde inte ens träffa kunder utan bara hålla sig till golvet och beta av sina arbetsuppgifter enligt kundens önskemål.

Finns tom de som har svårt med ett HEJ när du har att göra med dessa idioter...
Ovanstående text gäller generellt för branschen, inget specifikt för Mechanum.

Stort eloge till Elsa som försöker städa upp efter hennes odugliga kollegor däremot.

BMW M-POWER
mechanum

J****r vad ni får be om ursäkt. Kanske ta den tiden och ta hand om bilarna ordentligt?

och fraserna "Det var tråkigt att höra " , "Vi vill självklart göra vårt yttersta för att lösa eventuella problem" , "Vi vill naturligtvis gärna försöka lösa problemen" osv..

De irriterar mer än det gör nytta. Om ni nu hade velat lösa, göra ert yttersta så hade inte kunderna behövt skriva på nätet för att varna andra, för att ni ska reagera, eller snarare "reagera".

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast alla som arbetat i någon form av serviceyrke vet också att kunden ibland har fel. Vanligen jätteofta.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.