|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Får nog vika mig ... Tror trots allt att BMW hade rätt när de avrådde mig att köpa Hakka eller för den delen ngt annat Nordiskt odubbat. Kör med 18 vinter (sommar 19'). Hade hakka på min förra bil 17'. Hakka och Pirelli EU? har precis lika dåligt grepp vid acceleration som de har bra grepp vid inbromsning vid halt väglag. Men i övrigt är Pirellidäcken faktiskt överlägsna tom. med hästlängder framförallt med tanke på Hakkas fruktansvärt dåliga stabilitet oavsett väglag och dåliga grepp vid barmark. |
|
| Vilka bevis finns för att Pirellis däck är överlägsna, t.o.m. hästlängder, Hakka? | |
|
Kör Michelin Xin3, funkar bra men jag är lite skeptisk till att dom har minskat ner antal dubb såpass mkt. Svårt att se att mkt färre dubb än konkurrenterna skulle vara bättre. Funderar på att köpa Hakka till nästa vinter. |
|
|
BMW har ju utförsäljning på kompletta hjul till F20 17" Y-eker för 11.000 enda kruxet är att dom levereras med Haka 5! Kanske kunde funka en vinter är ju ändå fälgarna jag vill åt. Blir ju billigare än vad 4 lösa fälgar går på. |
|
|
@Grelle Bevis? Prova själv. Jag skulle bli förvånad om du inte gör samma erfarenhet. |
|
|
Testa själv är värt väldigt lite. Samma förare på samma bil = däckstest. Då kan man dra slutsatser. ------- //Lövet |
|
|
Skulle nog tro att det säger allt. Eller du menar att du inte litar på dig själv? |
|
|
Nej, subjektiva intryck från olika "privatpersoner" säger väldigt lite - det är för många variabler i form av t ex. olika bilar, olika miljöer, olika hastigheter, olika körsätt och inte minst olika förväntningar från förare! Objektiva tester från seriösa testare i form av t ex. större biltidningar, där man redovisar olika testmoment och delresultat, ger extremt mycket bättre bild av hur bra olika däck är i olika testmoment. Enligt MIG skall ett vinterdäck ha bra VINTER-egenskaper i första hand, klarar det inte det är det ett dåligt vinterdäck.... Däck är alltid prioriteringar och det är svårt att få både bra vinteregenskaper samtidigt som däcket är bra på "sommarväg". Närmast kommer man nog om man väljer ett dubbdäck - de brukar vara bra på vinterväglag och samtidigt vara relativt stabila på barmark! Dock bullrar de lite mer och är tyvärr förbjudna på vissa gator i vissa städer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så du menar att s.k.. "objektiva" tester i stora motortidningar (vad de nu är för något) täcker in alla dessa parametrar som du nämner ? Nej skulle nog inte tro det. Det är just därför man skall prova själv. |
|
|
Så länge du inte testat två olika nya däck på exakt samma bil i exakt samma väderlek vid samma tillfälle så nej - dina erfarenheter väger fjäderlätt i jämförelse med ett riktigt däckstest. ------- //Lövet |
|
|
Hej de bästa ja kört på är hankook ipike ! tysta och suveränt grepp köpte nya hakka 7 förnågra år sedan ,sedan provade ja khumo izen , alla var bra men upplever dom förstnämnda som bäst , dimensionen ja kört är 215 60 17. skulle aldrig betala extra för de finska däcket igen! så tycker ja iaf. |
|
|
428, i seriösa tester försöker man eliminera så många oönskade variabler som möjligt, man kompenserar t ex. för temperaturskillnader under testerna genom att regelbundet använda ett referensdäck i testerna. Att "prova själv" säger egentligen INGENTING om hur bra eller dåligt ett däck är, endast att det uppför sig på ett sätt utifrån vad man själv hade förväntat sig att det skulle göra (utan att ha en aning om dessa förväntningar egentligen var relevanta/rimliga i sammanhanget). I seriösa tester redovisar man resultaten i olika delmoment, därmed kan man själv fundera kring vilka egenskaper man tycker är viktigast. Med andra ord; läser man testerna lite mer ingående kan man få fram däck som inte är utsedda till "testvinnare", som passar ens behov/körförhållanden bättre. Exempelvis kanske ett testvinnande utpräglat "snö- och is-däck" inte är bästa valet för en person som bor i en storstad i södra delen av landet och som kan välja att ställa bilen när det är riktigt "skitväder". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Blev aldrig av att jag provade 5+ cm snö och +5 C i Göteborg. Idag Mest brunslask: funkar bra. Naturligtvis på avspärrad väg. Och jag har inte provat motorvägshastigheter, eftersom Lövet var så nervös. Med dessa erfarenheter skall jag prova billiga allseasondäck nästa vinter, bara för att bilda mig en uppfattning. Som sagts - fram kommer man med 4-matic, men man ska kanske inte köra 60+ km/h i kurvorna. Lär man sig var gränserna går, blir man en bra förare. Inte att köpa testvinnarna av vinterdäcken och köra som om det vore sommar. Nota Bene: jag pratar om lägre hastigheter i stad där det ofta plogas och sandas. |
|
|
Väglaget i Göteborg idag omöjliggör ytterligare tester av sommardäck. Jag låter den stå insnöad på parkeringen till nästa vecka. |
|
|
Nokian är bäst, de vann åter igen i senaste AMS både för dubb och odubbat. Tänk dock på att om ni köper Nokian från Tyskland så får ni inte Nordendäcken utan Europa varianten som klarar bara ner till -20. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.