AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.885

Vinterdäck vad har ni vad ska man välja?

Sida 1 av 3
an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
Hej satt o titta på lite nya Vinterskor till kärran.

Förra året satt jag på nya Nokia Hakka R2 på min 320I Touring 2008a.
Omdöme skitbra vid mycket snö livsfarliga vid is bilen kasta röven lite som den ville så R2 får av mig

3 BMW av 5 BMW .

I År så sitter jag och suger på om den nya kärran en 320D 2007a ska få testa Hakka 8 a .

Vad har ni för Vinterskor på er kärra och vad får de i betyg och omdöme?

Var i landet rullar er kärra?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
I senaste Teknikens Värld testas lite däck. Har du kollat där?
an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
Jo men ville ha en bedömning av folk som kör blandad normal körning vad de vanliga förarna tycker.

Inte vad tester visar på testbanor och liknade är ju inte samma sak.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Hakka 8 är fantastiska, har sådana på min C5 -09. Bor på västkusten och pendlar 7-8 mil på E6 varje dag.

/Masten
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Kör med Nokia WR A3 på min F10 xdrive, är mycket nöjd. Kör nästan bara motorväg och andra riktigt stora vägar i mellansverige.
Verdi
Jag skulle absolut lita mer på ett tidningstest än vad folk här tycker. Vi har ju inte testat en massa däck under identiska och kontrollerade förutsättningar och kan inte jämföra på samma sätt alls.

Folk är ofta nöjda med vad de själva har också. Brukar vara så. Man vill att man själv ska ha gjort bästa valet.

ps. Jag har Continental dubbdäck. Valde det före Hakka 8 då jag läste att även om Hakka 8 var bättre på is så var Continental tystare och stabilare på asfalt samt nästan lika bra på is.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Kommer att ha Hakka 8 245/45-18 i vinterväglag.
men för övrig tid (slutet okt-t.om. april) övervägs allvarligt Conti TS 850 på sommarfälgarna (245/40-19 och 275/35-19 eftersom det inte är särskilt mycket is häromkring (Bohuslän). Dvs tre omgångar däck men bara två omgångar fälg (enough is enough).
Enl Teknikens Världs råd skulle jag klara mig med Conti TS 850. Fan trot.
Hämtade ut mina beställda Nokian Hakkapeliitta 8 (245/40-18) idag till min E61 hos den lokala gummigubben. Det ska bli intressant att se hur bra dessa är under kommande vinter.

Man vill ju ha bästa möjliga grepp under vintern. Däcken var ju inte direkt gratis i den dimensionen men säkerhet ska man nog inte tumma på...
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Nokian wR är Europa däck och rekomenderas inte i norra delar av landet, då grettet är inget vidare när det är isigt eller mycket snö.

Har själv alltid kört dubbat men förra året köpte jag Continental CVC6, 245/45/18 och det fungerar utmärkt så länge jag inte ät på bus humör!

He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Jag har kört med Hakka8, 245/45/18, på F11'n.
Upplever att de har ett väldigt högt vägljud, de kasar med framdäcken, både på asfalt och halare underlag, upplever även att bakdäcken har haft relativt dåligt grepp. Inte helt nöjd alltså.....

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har bra erfarenhet av föregångaren R men det åker i en 20kg säck i bak för de isiga backarnas skull så man inte behöver backa uppför.

Körde du med angivet däckstryck + 0,3 bar? Enbart på okörda däck gäller angivet.

Tänkte prova Michelin X-ice North 3 i år på en annan BMW som fått nya vinterdäck.

Mvh
Asken
Transocean
Nexen Winguard Ice dubbfria på 320 D:n; nya, tystare än Nokian R RFT, mjukare gummi men trots allt stabilare än Nokian för att inte snacka om Yokohama. Snön har inte kommit än men känner mig inte orolig inför vintern.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hmmm, Nexendäcket kom näst sist av 15 testade däck, i ett däcktest i Ukraina (låt webläsaren översätta):
Länk

I alla svenska tester där jag sett Nexen-däck (dock inte just Winguard Ice), har de kommit extremt sist - inte ens i närheten av att vara bra.

Nexen-däck är inget jag skulle lita på i allmänhet och som vinterdäck i synnerhet, men vi är alla olika... ;)

Läs däcktesterna och leta efter de däck som har bra egenskaper som du prioriterar!
Köper man "premiumdäck" som t ex. Nokian, Michelin, Good-Year, Continental, är det sällan dåliga köp, men olika märken kan vara bra på olika saker - sammantaget brukar de dock vara hyffsat bra på allt.
Billiga däck kan topp-prestera i något enskilt moment för att sedan falla igenom totalt med direkt farliga egenskaper i andra situationer/väglag.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Har Nokian Hakka 8 dubbade till min X3:a - jättenöjd efter 1 vinter

St
21
Steve-Urkel
x3 2.0d LCI -14
Samma här, Hakka 8 dubb. Funkar fint.
Transocean
Hmmm, Nexendäcket kom näst sist av 15 testade däck, i ett däcktest i Ukraina (låt webläsaren översätta):
[LÄNK]

I alla svenska tester där jag sett Nexen-däck (dock inte just Winguard Ice), har de kommit extremt sist - inte ens i närheten av att vara bra.

Nexen-däck är inget jag skulle lita på i allmänhet och som vinterdäck i synnerhet, men vi är alla olika... ;)

Läs däcktesterna och leta efter de däck som har bra egenskaper som du prioriterar!
Köper man "premiumdäck" som t ex. Nokian, Michelin, Good-Year, Continental, är det sällan dåliga köp, men olika märken kan vara bra på olika saker - sammantaget brukar de dock vara hyffsat bra på allt.
Billiga däck kan topp-prestera i något enskilt moment för att sedan falla igenom totalt med direkt farliga egenskaper i andra situationer/väglag.

Mvh
Johan B

Johan! Angående det Ukrainska däcktest, det är inte samma däck som jag har, mönstret ser helt annorlunda ut. Sen bör man ta dessa däcktester med en nypa salt, då det alltid är den tillverkaren som betalar mest som vinner. Som regel Nokian när det gäller nordiska vinterdäck. Dessa däcktester är kanske den viktigaste marknadsföringskanalen för en i global skala liten däckstillverkare och som regel skickar Nokian helt andra däck till dessa tester än vad vi köper hos gummigubben/online. Nokian är kanske stort i Sverige/Ryssland men hemma i Finland tappar dom marknadsandelar, de upplevs som alltför dyra och många klagar på dåliga stommar, d v s att däcket greppar bra men ormar på vägen.

Jag har under mina 25 år på vintervägar kört det mesta från Nokian, Michelin till mellanklassare som alltid hamnat i den nedre delen av dessa däcktester; typ Hankook, Yokohama, Bridgestone, Kleber. Kleber Kapnor 4 (ett märke i Michelin familjen) var ett bättre däck än det dubbelt så dyra Michelin X Ice North. Yokohama ig 10 klassades som ett dåligt däck när jag köpte det, men fungerade hur fint som helst på isiga småvägar på min gamla E34 530V8 utan stabilitetskontroll.

Nu näst sist hadde jag Hankook winter i-Pike på Cittran, också med måttliga testresultat, men det var det bästa dubbdäcket jag nånsin haft. Nu har Hankook kommit med en uppgraderad version av iPike som heter iPike RS och det blev delad andra plats i ett norsk däcktest. Konstigt, asiater kan ju inte bygga riktiga vinterdäck, hur mycket fick dom betala eller var däcket helt enkelt i nivå med Nokian helt utan mutor? Nokian vann så klart :-)
Länk

320:n kom med en brukt sats med Nokian R RFT, med c a 6mm mönster kvar efter 1000 mil, bullriga, tunga, vattenplanande men annars ok. Otroligt snabbt slitage, kasserades efter en vinter med 4+ mm kvar.

Jag tror att när det gäller japanska och koreanska vinterdäck som säljs i norden kan man med stor sannolikhet utgå ifrån att dessa däck tas fram med hjälp av finska ingenjörer som tidigare arbetat hos Nokian. Utgåtta patenter kan naturligtvis vem som helst utnyttja.

Nu vill jag naturligtvis inte påstå att Nexen gör lika bra vinterdäck som Nokian eller Michelin. Vad jag vill fram med är att produkter från Korea kan fungera alldeles utmärkt trots det ringa priset man betalar. Mina erfarenheter med dubbdäck säger att efter två vintrar bör man byta oavsett märke. Likadant med odubbat. Det som är viktigt för mig är att jag alltid har fint mönsterdjup på mina däck för att undvika vatten/slaskplaning. På isiga vägar handlar det däremot endast om föraren som sitter och rattar. Är man ett med bilen kommer man alltid fram hur halt det än är; är man inte det bör man köpa Hakka 8 och gärna kätting därtill.

Byta ofta är bättre än att köpa dyrt och byta sällan. Precis som med oljor.

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag har Hankook I-pike på min. Skall köra den fjärde vintern och är väldigt nöjd med dem.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt - alla blir saliga av sin religion... ;)

Jag kan bara säga att de absolut bästa VINTER-däck jag har haft är Nokian (först Hakka4, sedan Hakka5 och därefter Hakka7 - de har varit otroligt bra på snö och is (dvs. på vinterväglag).

Däremot har de varit lite väl mjuka på torrt väglag - men det är baksidan av bra vinterföre...

Har även testat Nokians dubbfria nordiska vinterdäck för några år sedan - har för mig att de hette RSI - de var bra på snö och hyffsade på is men ännu mjukare på torr väg än dubbdäcken. Kändes som ett sämre val än dubbat för mig.

Har även goda erfarenheter av Gislaveds Nordfrost5 som vinterdäck. Kändes som ett snäpp stabilare på torrt men kanske samtidigt lite sämre på snö, än Nokians dubbdäck.

Håller dock med om att Nokian verkar ha problem med att få till stommarna bra - det märks inte så mycket på vinterdäcken men sommardäcken är i mina ögon rejält överprisade (vilket kanske även vinterdäcken är - de vet att de kan ta betalt då de varit testvinnare flera år i rad).

Att anta att kina och koreatillverkade däck är utvecklade med pensionerade Nokianutvecklare är nog ett kraftfullt önsketänkande som saknar verklighetsanknytning...

Tyvärr är världsmarknaden för dubbdäck väldigt liten så det är inte så många däcktillverkare som lägger ner seriöst mycket tid och kostnader för utveckling av dubbdäck - därför blir bra dubbdäck dyra.

När det gäller däck är det tyvärr så att man nästan alltid får ganska exakt för vad man betalar för!

Mvh
Johan B

42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Beställde nya dubbfria 18'
Enda alternativet verkade vara Pirelli Sottozero S2?
Har aldrig hört talas om dessa tidigare. Frågade efter alternativ men tydligen skulle dessa vara de bästa.
Kollade märkningen idag och det verkar vara m/s däck.
Börjar bli lite orolig är de bra eller inte ens lagliga i Sverige? M/S är ju normalt en US märkning som inte är godkänd i Sverige som vinterdäck.
(Dessutom var de svindyra 20K pus...)
Någon som vet eller har erfarenhet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Mvh
Johan B

42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
@Johan B

Tack !

Efter att läst testet och förutsatt att det är korrekt blir ju förtroendet för BMW inte speciellt stort i detta avseende.

Är faktiskt ganska förvånad att de rekommenderar och tar "hutlöst" betalt för ett faktiskt dåligt däck. Det ändå säkerhet det är frågan om.

Är väldigt intresserad av fler synpunkter i ärendet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.