|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Tja, problemet är väl att det i grunden är ett "centraleuropeiskt" vinterdäck som är optimerat för slask, våta och torra vägbanor samt hög fart. De har andra förhållanden där nere och våra vintrar ger andra förutsättningar och då skall däcken vara konstruerade på ett helt annat sätt med dubb, mjuk gummiblandning och öppet mönster med många sajpningar i slitbanan - däck som är nästan "motsatsen" av centraleuropeiska vinterdäck i prioriteringar. Som man säger: Hur man än vänder och vrider på det, har man arslet bak...! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har de gjort några tester både i plusgrader och minusgrader. Jag antar att ni sörlänningar kör nästan alltid i plusgrader och isfritt. Kanske ni skall ha ett relativt hårt däck med dubb för bästa grepp och ta det lite lugnare på vägarna när det blir kallt. Vi har ju strömmen av bilister hos oss som är på väg till fjällen och det kan ju bara konstateras att det är övervägande kamikazepiloter. Vad tycker ni / Peter |
|
|
Upplever att det är generell betydligt bättre vinterföre i norr då det oftast är riktigt kallt i längre perioder vilket medför att det blir mindre halt än i söder med varierande temp runt 0'an. Iaf. däcken är ju ändå sålda i Sverige och kan tycka att de skulle vara anpassade för vårt "klimat" ? Men vem vet jag kan ha fel och däcken fungera utmärkt även här. Någon som har erfarenhet av dessa däck? |
|
|
Fick bli hakka 8 runn flat 7000kr monterat o klart 205/55-16 . Hoppas de blir bra på vår 320 D 2007a . |
|
|
Har kört Nokian hakka R2 nu, 225/55R16. Sjukt ostabilt på barmark. Ligger du i 120-130 med lite sidvind får du ständigt parera. Bor i Stockholm men kör till Norrbotten med jämna mellanrum. Hade jag inte gjort det hade det blivit europeisk friktion. Men nästa gång blir det fan i mig dubb. Har någon provat dessa med 17/18tum? Kanske blir lite stabilare då på grund av lägre profil? |
|
|
Har samma problem med Hakkas friktionsdäck - väldigt bra på lössnö och modd, men det är ju barmark och eventuellt slask som är vanligast förekommande här i Skåne, så jag sitter mest och försöker få bilen att gå rakt fram... Funderar själv att gå tillbaka till friktionsdäck à la "centraleuropeiskt" mönster nästa gång jag byter. 50+medbmw - ja, det är alltid lätt att skylla på däcken när man kör av... :) Själv tycker jag det är flest danskar som lyckas få bilen utanför körbanan, speciellt den sista biten mot Sälen (då det brukar bli rätt halt), så det tyder mer på orutin. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Jag kör Hakka r2 235/55-17 på min x3 2011 och den känns väldigt stabil på alla underlag hittills faktiskt, och förvånansvärt bra grepp på is /T |
|
| Som tillägg hade jag på min gamla X3'a Dunlop centraleuropeiska vinterdäck, och den gick stabilare på asfalt men var inte roliga när det var halt! | |
|
Jag har också Hakka R2 och tycker det fungerar bra. Har mest kör barmark med dem, eftersom det inte varit mycket till vinter. 17" 225/45 Ni som inte är nöjda, har ni RFT eller vanliga? |
|
| RFT borde väl snarare ge stabilare egenskaper på barmark men sämre på snö/is då stommarna på RFT är mycket hårdare och tyngre. Eller är jag helt fel på det? | |
|
Jag har vanlig stomme. Inte RFT. Men det är nog så att eftersom jag har 16" så får jag en högre däcksida därav så blir det svajigare... Verkar som att de flesta andra har minst 17"...? |
|
| Kristoffer_L. Det låter rimligt. Men jag tror nog att det är däckens hårdhet och inte tyngd som påverkar greppet. Tyngden är däremot relevant vid acceleration, men nog inte för greppet. | |
|
Är det inte dags att vi involverar däcksbredden i den här diskussionen också? När jag köpte XC90in satt det Nokian WR 235/??-17 på, funkade kanon att gasa och bromsa med men i isiga rondeller var de livsfarliga vid sidoförflyttningar. Köpte Nokian Hakka 7 SUV 225/??-17 (detta var 2012) och det blev en helt annan bil, bara till det bättre. Det sjuka är att när man jämför Nokian WR i 235 med Hakkorna i 225 så skiljer det f-n inte 10 mm i bredd, Upplevs mer som 30 mm i skillnad men sanningen kanske är 20 mm. Om jag orkar ska jag ta en bild där man ser dessa bredvid varandra. Personligen gillar jag premium-vinterdäck men skulle hellre köra på NEXEN i 205 än hakka8 i 245. På BMWn kör jag 205or... //Stenback |
|
|
Skillnaden i beteende hade sannolikt mer att göra med att det ena var ett centraleuropeisk dubbfritt och det andra ett nordisk dubbdäck. ------- //Lövet |
|
|
Nu blottar jag strupen. Göteborg 2016-01-08. -3 C Halvblåsigt 5+ mm snö 4-hjulsdrift Antispinn Antisladd Diffspärrar Sommardäck fungerar ypperligt. Conti Sportcontact, 450 mil körda med dem. 5 cm snö, -1 grad, funkade bra. 0 cm snö, -10,5 C, funkade bra. Återkommer om mera tester. |
|
|
Testa att bromsa istället. Då hjälper vare sig din fyrhjulsdrift antispinn eller antisladd. Det är en idiotisk idé att åka runt som du gör. Du får blotta strupen hur mycket du vill, problemet är att du utsätter andra för en massa risker. Det värsta som kan hända är långt ifrån att du fastnar nånstans. Det värsta som kan hända är det här: Länk ------- //Lövet |
|
|
Jag min idiot trodde jag var världsmästare, och körde med sommardäck på vintern, men har fått erfara att så inte är fallet. För er egen och andras säkerhet. Kör inte med sommardäck vid vinterväglag! |
|
| Kör på Hakka R2, EJ RFT, 225/40/18, funkar bra på allt utom IS tycker jag... Men för Stockholmstrafiken funkar dom utmärkt :) | |
| Nej IS är det inte mycket som biter på, de förstår bara sitt eget språk: Ond bråd död. | |
| LOL :P | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.