AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
11.003

Varning! Dyrare försäkring för vissa gamla kunder hos Trygghansa !

Sida 1 av 2
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,

Vill upplysa om att jag har fått successivt dyare försäking för min E65:a 2004 på trygghansa.
Har testat med att ny försäkra (kostnadsförslag tagen på flera bilar) samma bil modell, samma årsmodell och exakt samma vilkor (import, etc..) så hamnar jag ca 1700:- under min nuvarade försäkring hos trygghansa (har full bonus) som är på 14360.
Jag ringde Trygghansa och begärde förklarning, de kontaktade en analytiker på trygghansa och kom fram till följande svar:

”Eftersom jag har tecknat försäkringen 2011 så ligger jag med en äldre försäkringsprodukt som beräknar försäkringen på andra parameterer än dagens beräkning”
Jag ställde frågan : Ok, om jag byter ägare och byter tillbaka till mig själv och tecknar en ny försäkring, skulle jag få en billigare försäkring ? Ja sade Trygghansa.

Är detta rymligt från ett försäkringsbolag????
Hur som helst så bytte jag nu till moderna försäkringar med ännu lägre premie.

George
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man ska inte räkna med att bli belönad för att man är trogen kund. Tvärtom räknar bolagen med att du inte ska orka byta. Du gjorde helt rätt som bytte, det är det enda som hjälper.
+1 på andreas_lofgren.

Jag har visserligen inte ännu sett hur just mina bilförsäkringar utvecklas, men efter att ha lagt över i princip alla våra försäkringar på If, ser jag nu hur man efter första året höjer premien. "Introduktionsrabatt" i början, hette det häromdagen, när jag surnat till och ringde kundtjänst.
Den rabatten nämndes aldrig när offerterna gavs. Så klart. Man ville väl ge sken av att "så här låga är våra premier, minsann!".

Nä, så länge man orkar, skall man vara otrogen!

/Lennart

MU
940
MUC
M340i - 2025
Precis Lövet, det är faktiskt så att man blir straffad och inte belönad när man är en trogen kund. Man fattar inte hur försäkringsbolagen resonerar. Numera byter jag i princip bolag varje gång när försäkringen förfaller, det är lite jobbigt men man sparar oftast många sköna tusen varje år.
Försäkringsbolagen är helt sjuka idag, när jag köpte bilen fick jag 2 veckors gratis försäkring, förra veckan fick jag då erbjudade från T&H om helförsäkring, 65000:-/år och de skrev i brevet att bättre erbjudande kan man inte få, hål i huvudet säger jag bara.

Ringde runt förra veckan, knappt något bolag som vill ta i bilen, testade Motormännen, deras system kom det upp varning med att det är för stor motor.

Hehehe...är försäkringsbolagen endast lämpade för svenssonbilar eller vad är problemet?

If var näst billigast, och efter mycket om och men blev BMW Original faktiskt billigast trots dom ligger under If, dvs runt 25000:-/år, eftersom även det är ett rån blev det halvförsäkring då stöldersättning är egentligen det viktigaste att ha.
I övrigt fattar jag inte varför premierna är så skyhöga i Sverige, min vän kollade åt mig vad det skulle tex kosta med en full AAA insurance i Miami, USA, de gav honom en offert på $158/mån.
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Allt handlar om att maximera vinsten. Finns inget som heter kundnöjdhet bla bla.

Dem är billiga första året sen höjer dem premien så du flyr. Då gör dem 100% vinst på dig. Men stannar du kvar år efter år blir risken större att du krockar. Skrotar dem din bmw för 300tkr har dem förlorat allt dem har tagit från dig.

Det är därför jag tror dem gör så!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så funkar det inte. Det är inte den enskilda individen som räknas utan gruppen. Sannolikheten till krock är samma varje år.

Att man ger rabatter i början är ett sätt att få in i en kund. Sedan räknar man med att kunna smyga upp premien och att folk är för slöa att byta. Kundlojaliteten på försäkringsbolag är mycket högre än allmänheten tror. Många kollar inte ens pris utan använder bara sitt vanliga bolag de har hemförsäkring osv hos. De som ständigt kollar premier på flera bolag som vi gör här är en minoritet.

-------
//Lövet
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Korret Lövet,
Fick en ny information från trygghansa : Även om jag gör ett ägar byte fram och tillbaka, så tar "systemet" den gamla avtalet som jag hade innan ägar bytet om jag täcknar en ny försäkring!!!! dvs. det hjälper ej!
Enda sättet att få en ny försäkring på mig är att byta regnummer!!!!
Så systemet gör allt den kan för att smyg blåsa gamla kunder.

Nu har jag Moderna försäkringar med lägre premie : 12900 mot 14360 och lägre självrisk: 3500 mot 6000 på TH.

George
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du gör rätt i att byta bolag istället. Dels kommer det synas i deras statistik men framförallt - det hjälper inte att tjafsa med en handläggare. De slår bara in regnumret i ett system och får ut ett pris, de kan inte göra någonting. Ibland tror vissa försäkringstagare att de har kunnat påverka priset men det är i så fall genom att slå ihop flera försäkringar och därmed få helkundsrabatter och kampanjer. Själva priset på försäkringen kan inte en vanlig handläggare ändra alls.

-------
//Lövet
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
George: Har du kollat vad du få betala hos Motormännen du kan få prisuppgift på hemsidan.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Kollade nyss med motormännen, 745:an är högklassad (motorstark enligt kundtjänsten) och kan bara trafikföräkras hos de.
George
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
lövet:

"Själva priset på försäkringen kan inte en vanlig handläggare ändra alls."

Stämmer nog inte alla gånger....

Handläggarna har oftast lite spelrum gällande pris justeringar gentemot kund, talar av egen erfarenhet då jag själv har fått ner priset över telefon (ibland några hundra lappar och ibland någon tusing) utan att teckna massa nytt krams eller flytta över befintlig hemförsäkring eller någon annan försäkring för den delen.

BMW M-POWER
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Gino, i mitt fall var diffen så stor (ca 1700) mellan en ny kund och en gammal kund med samma personnummer och samma bil!
jag valde att avsluta försäkningen hos de, och fick ingen erbjudande att locka mig kvar!

Helt absurd situation! samma produkt är dyrare för en gammal kund helt enkelt!

George
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gino: Handläggaren kan inte göra någonting åt själva tariffen. Det de kan göra är att erbjuda vissa former av standardiserade kampanjer och rabatter. Hela deras jobb är att få dig att tro att just du fått en särskilt bra affär...

-------
//Lövet
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag var med om samma sak och påpekade det orimliga i detta för Trygg Hansa. De backade och jag fick motsvarande pris som för en "ny" kund.
Men jag krävde att få prata med någon chef. Möjligen hjälpte det till att jag har allt annat försäkrat hos TH.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Jag anser att priset är högre för en gammal kund vid förnyelsen av ett 12 månaders avtal är helt felaktigt och kanske borde rapporteras till rätt instans.

Som en kund så binder man sig till ett försäkringsavtal som gäller i 12 månader, sedan så skall försäkringsbolaget erbjuda en förlängning vid varje förfallodag på SAMMA VILLKOR som en ny kund! annars tycker jag att detta är en form av vilseledande prissättning eller en form av bedrägeri/diskriminering.

George
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Diskriminering" pågår konstant i alla branscher. Rabatter och kampanjer riktas till olika målgrupper för att få tillbaka kundgrupper som lämnat eller som är attraktivare än andra osv.
Det är bara att gilla läget, byta bolag eller köra med enbart trafikförsäkring annars.

-------
//Lövet
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
hade själv Trygg Hansa men när jag fick den nya inbetalningen så hade dom höjt så jag ringde upp dom och dom kunde inte göra något på priset.
Så jag bytte bolag till Länsförsäkringar ca 3000kr mindre per år.
Då ringde TH och helt plötsligt så kunde dom sänka priset 2000kr , då frågade jag varför dom inte sa det med en gång när jag ringde upp dom , fick ingen bra förklaring på det.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är ju samma med elbolag, fast det rör sig om mindre belopp än på bilförsäkringar.
Jag sparar i varje fall ca 700kr/år på att byta varje år då det alltid är någon som har kampanj på 1 års avtal utan avgift och med litet påslag.

Förra gången bytte jag med mobilen medan jag åt frukost, så så mycket jobb behöver det inte vara. ;)

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Då var det dags igen. De är riktigt sopiga på Trygg-Hansa.
När e61:an skulle förnyas i höstas så hoppade försäkringen upp från 6000kr till 9000kr.
Jag ringer givetvis upp och frågar vad som händer?
Får inga bra svar utan bara standardsvar om att olika bilmodeller indexeras om och ibland slår det hårt bla bla bla. När jag påpekar att om jag slår på fruns personnummer så kostar det 6500 på samma bil. Inte heller där får jag bra svar.
De hävdar bestämt att de inte kan göra något på priset.
Givetvis byter jag bolag och kommer under 6000 kr. (Bil och MC)

Nu ett antal månader senare så går jag in igen och kollar på vad TH tar.
Och minsann, då får jag ett pris på ca 6000 igen.

Min förnyelse jag fick på en 50% höjning tidigare är ju rena ockret!

Lönar det sig för dem att göra så här? Kollar inte folk på sina förnyelser?
De tappade tre bilar på mig.

Jag har varit kund hos dem sen 1997, men nu är jag klar med Trygg-Hansa.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Min webshop:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.