AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.048

HJÄLP! Motorlampa lyser på bmw 320i e46 -02:a (m54 motorn)

Sida 3 av 3
Je
35
Jespers96
320i e46 - 02
Efter en ny felkodsavläsning visade det sig att den enda felkoden som finns i systemet är "missfire cylinder 3 with fuel cutoff" , har även provat att koppla bort tändspolen till cylinder 3 när den har varit kall och börjat gått på 5 cylindrar och 3:an har inte bidragit så felet är lokaliserat till cylinder 3. Då 3:ans tändspole är bytt, alla stiften är bytta samt att spridarna var ok så kan vi nog här med konstatera att det är lyftarna som ligger bakom problemet.. Rekommenderar ni att jag byter alla lyftarna i ett svep eller bara de till den felande cylindern?
Je
35
Jespers96
320i e46 - 02
Tänkte bara följa upp och berätta att det var lyftarna som låg bakom. Nu är dem bytta och bilen går som den ska igen! :-)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Härligt! Kostnad för detta?
Vad exakt är det som är dåligt/bytt? De hydrauliska ventillyftarna?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant och mycket bra med feedback!

Med facit i hand får man väl gissa på att lyftarna på cylinder #3 var de som var i sämst kondition (då det verkar vara denna cylinder som oftast skapade problem). Jag gissar även på att när oljan börjat få lite cirkulation och eventuellt lite mer lättflytande så var det tillräckligt för att bygga upp trycket i lyftarna.

Det är ju ganska små hål vill jag minnas i hydrauliska lyftare, så oljebyten enligt normal a intervall och ofördelaktiga körcykler gissar jag på är vanliga orsaker till denna typ av problem.

@Jespers96 : Hur felsökte man och kom fram till att det var lyftarna?
Eftersom det fortfarande var problem med cylinder #3 även efter byte av tändspole och tändstift så låg lyftare nära till hands - men användes någon lämplig metod för att fastställa att det var lyftarna?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har alltså styrboxen koll på oljetrycket i lyftarna eller hur fungerar den biten?
Hur kan den veta vilken cylinder som krånglar och stänga av den? Kollar boxen med tändspolen/lambdasond/er?

Jag har troligen samma fel på min då tyvärr.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, men däremot märker motorstyrenheten vilken cylinder som inte bidrar med någon kraft och kan stänga av denna.

Motorer mäter och rapporterat felkoder kring "misständning" med hjälp av tex svänghjulet. När en cylinder brinner av och trycker nedåt på vevaxeln kommer svänghjulets rotationshastighet att öka något. Detta fångas upp av en sensor och motorstyrenheten kan se detta. Den vet dessutom när varje cylinder brinner av. Om den märker att den förväntande accelerationen på svänghjulet uteblir så kollar den vilken cylinder som skulle brunnit av och kan stänga av denna (men den vet aldrig anledningen till varför den inte bidrog med någon kraft - det kan ju vara alltifrån igensatta lyftare till utflugna tändstift).
Je
35
Jespers96
320i e46 - 02
@marin848 Allt som allt fick jag betala 9000kr, rätt lindrigt tack vare två polare som agerade räddare i nöden, fick ge 6000kr för 24 nya ventillyftare, ventilkåpspackningssats samt ny packning till vanosen. Sedan 3000kr för arbetet då de som gjorde jobbet var kompisar till mig som sagt!

@bmw-slangen osäker på om det finns en lämplig metod men kolla med Trucker här på forumet, ett komptest vid kall motor kanske kan va nåt? I mitt fall blev det nästan uteslutningsmetoden, bytte stiften i servicesyfte, testade sedan att byta tändspole då jag visste att felet låg på cylinder 3, vi prövade även att skifta plats på spridarna för att se om felet hängde med spridaren till cylinder 3. Kontrollerade bälgar osv men hittade inget där heller. Läste mig fram via forumet att lyftarna kunde va orsaken och truckers tråd stämde in ganska precis på symptomen jag hade, speciellt det med att omstart efter att motorn fått temp åtgärdar problemet!

Känns så fruktansvärt skönt att slippa detta skakande nu kalla mornar och nu kan jag äntligen lägga pengarna på att fräscha till utseendet istället för att lägga dem på reparation!
Mvh. Nu lycklig bmw-ägare!
De
1
Deadsk8te
Bmw 323 96 års modell
Hej har du värkligen bytt tändspolen? Hade samma problem och när man startade på morgonen då gick den på alla cylindrar men sen när bilen blev varm så gav tändspolen med sej det är vanligt problem på gamla tändspolar att värmen slår ut dom
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.