AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.045

HJÄLP! Motorlampa lyser på bmw 320i e46 -02:a (m54 motorn)

Sida 1 av 3
Je
35
Jespers96
320i e46 - 02
Gör debut här på forumet med ett inte allt för roligt problem... Köpte min bmw av en firma och när vi sedan hämtade bilen så lös den gula motorlampan som indikerar förhöjda avgasvärden efter att de bytt batteriet (böts efter provkörningen då batteriet var dåligt). Vi tvingade då sjävklart firman att ta in bilen och åtgärda felet. När vi hämtade bilen nästa gång påstod de att de bytt en spridare och lampan var nersläckt. Bilen gick kanon i HELA två dagar (suck) innan lampan än en gång började lysa efter att den feltänt på tomgången... Körde bilen till jobbet ändå då den gick precis som den skulle och när jag sedan ska köra hem från jobbet så är lampan släckt. Ringde firman och de lämnade nu in bilen till novation i Uppsala där de inte hittade något fel på bilen efter felkodsavläsning, de hade däremot noterat att cylinder 3 feltänt någon enstaka gång. Får tillbaka bilen med nersläckt lampa och den går precis som den ska göra. Nu har bilen dessvärre börjat skaka och den går bara på fem cylindrar om man låter den stå mer än typ 30 sekunder på tomgång.. Den hemska gula motorlampan skiner dessutom igen. Den startar på 6 cylindrar och om man kör iväg direkt så håller den sig på 6 stycken och går perfekt. Har kontrollerat luftmassemätaren och den fungerar utmärkt, testat startgas för att se om nån slang läcker men inte då.. Nu var ju min tanke givetvis trasiga lyftare men jag provade att byta tändspole på cylinder 3 som novation påstod har misstänt för säkerhets skull och efter tändspolebytet gick bilen fint på alla 6 cylindrar, även på tomgången. Gjorde ett kompressionstest på cylinder 1,2,3 och 4 i samband med tändspolebytet och dessa cylindrar visade utmärkt kompression (kom inte åt 5,6 med min utrustning).. Men dagen efter började bilen gå på 5 cylindrar och skaka igen efter ~ 30 sekunder på tomgång.. Någon som har en aning vad som kan stå fel till? Givare, kablage, tändstift, spridare? Kan lyftarna helt plötsligt vakna till liv igen en stund efter tändspolebyte? (Känns ju ologiskt), vill inte göra mig av med min pärla trots strulet då den är i väldigt fint skick för att ha rullat 14.000 mil och då jag ser detta som en möjlighet att lära mig.. All hjälp uppskattas!
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Det verkar helt klart ett intermittent fel du ha - vilket är ganska jobbiga att felsöka.

Ja, defekta tändspolar är ju det första man tänker på. Dessa kan vara lite luriga då de kan fungera fint en längre stund och plötsligt bli dåliga och sen fungera igen. Har en tendens att fungera när de är kalla och lägga av när de blir uppvärmda av värmen inuti motorutrymmet.

Om felet uppstår sällan så är det bästa att köra och regelbundet kolla efter felkoder, loggade misständningar och liknande. När något dyker upp, anteckna, nollställ och kör vidare. Fortsätt så för att samla in lite statistik om vad som går fel men framför allt om felet håller sig till en cylinder eller är slumpmässigt utspritt över alla cylindrar.

Om felet är någorlunda enkelt att framkalla, vänta tills felet är uppenbart (tex står på tomgång och misständer och går illa). Koppla loss en tändspole, lyssna efter förändring och plugga tillbaka. Repetera detta på alla cylindrar.
Den eller de cylindrar som det inte blir någon skillnad för bidrar alltså inte med någonting och är således något fel på och behöver undersökas vidare.

Det här proceduren kan vara lämplig att göra vid lite olika tillfällen, utifall felet skulle uppträdda slumpvis över cylindrarna.

Om du har tur så ser du ett mönster att en eller flera specifika cylindrar inte fungerar som de ska, och då kan man gå vidare med felsökningen och fokusera på detta.

Skaffa dock en *BRA* felkodsläsare som kan läsa även BMW's interna felkoder (inte bara de generella OBD-felkoderna).

Fast allra först kanske du borde ta en snabbtitt så att det inte är vatten eller olja i tändstiftsbrunnarna. Om det finns det kan det orsaka överslag och orsaka alla möjliga konstiga fel.
Je
35
Jespers96
320i e46 - 02
Tack för svaret bmw-slangen! Felet förekommer vid varje uppstart nu efter spolbytet, är rädd för att det skulle kunna vara de hydrauliska lyftarna på någon av de två cylindrar jag inte kom åt och då inte kunde komptesta med klockan jag hade tillgänglig(cylinder 5 och 6). Symptomen tyder ju på att det skulle kunna vara lyftarna men tvivlar samtidigt på att det är dem om felet försvann just under uppstarten efter spolbytet? Kan lyftare helt plötsligt vakna till liv igen eller vad man ska säga för att sedan inte fungera som de ska eller är det så att är dem dåliga så är dem dåliga och inte funkar alls helt enkelt så de sätter ventilspelet ur spel? Är inte alls kunnig gällande bilar så ni får gärna läxa upp mig! Har en kompis med en duglig felkodsläsare så ska kolla upp det så fort som möjligt samt undersöka spolarna och tändstiftsbrunnarna!
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett förtydligande.

Om du börjar koppla loss tändspolar så kommer du ju såklart att sätta felkoder.

Så läs ut alla felkoder (om du anser det finns ett värde) innan du börjar koppla ut tändspolar.

Tänk på att misständningsräknarna inte alltid är helt att lita på.

Så att koppla bort tändspolar en och en medans felet är närvarande är det säkraste sättet.

Steg ett är ändåså att fastställa om det är slumpmässigt över alla cylindrar eller om det alltid är samma cylinder/cylindrar som krånglar. Detta oavsett om man misstänker lyftare, tändspolar, LMM eller vadsomhelst.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle spontant gissa på en dålig spole!
Då kan de bete sig så och spolarna går sönder relativt ofta på de motorerna - de har nummerändrats (modifierats) ett antal gånger hittills...

Så jag skulle börja med att sätta i en spole som jag vet är frisk och prova.

Kolla även stiften - dels att de är av RÄTT märke/modell (skall vara NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP) och att de inte är slitna/igenslaggade etc.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Je
35
Jespers96
320i e46 - 02
tacksam för svar! Så ni misstänker inte de hydrauliska lyftarna?
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, som jag nämnde först så är tändspolar och vatten/olja i tändstiftsbrunnarna det absolut första som dyker upp. Samt det som Johan B nämner, den rätta typen av tändstift och att de är i bra skick.
Je
35
Jespers96
320i e46 - 02
Ska se över allt nu i helgen, har ni fler råd så dela gärna med er! Tack för hjälpen iallafall!
Börja med att läsa felkod, det kan du göra med i stort sett vilken läsare som helst om du är i akut behov av en.
En helt död tändspole brukar ge felkod och felkoden ska förflytta sig om man skiftar cylinder.
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Har haft (har) samma fel på min 330, spole #6 lägger av några gånger om året (senast i Februari 15). Felet yttrar sig så att den skakar (5 cyl) och motorlampan tänds. Har då stannat och stängt av samt startat igen och felet är borta. Dock finns fel registreringen kvar. Blir byte av spolen nu i vinter ihop med service.

/Stefan

Je
35
Jespers96
320i e46 - 02
Tack för tipsen! Bilen startar på 6 cylindrar men om den får stå på tomgång mer än cirka 30 sekunder stänger den av en cylinder och varvet sjunker, samtidigt som bilen börjar skaka kraftigt.. Detta sker vid varje uppstart, om man däremot kör iväg på en gång så håller sig bilen på alla cylindrar. Känns inte som detta problem är spolrelaterat??
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med, är lite mysko beteende.

---> Spekulationer och teorier - hoppa över då det inte ger något <----
Kan ju vara så att problemet finns mest vid tomgång på kall motor, om du kör iväg direkt så värms motorn upp snabbt och när du väl stannar så är problemet borta.

Med denna teori borde problemet försvinna om du står på tomgång tills motorn blir genomvarm.

Eller så kan det vara att felet finns där mest vid tomgång på kall motor, och när man låter den stå stilla blir felet så allvarligt att en felkod sätts och motorstyrenheten stänger av den cylindern för gott (ända tills du startar om motorn). Kör du iväg direkt så kanske felet inte hinner bli så allvarligt att den sätter en felkod och således inte stänger av den cylindern.

---> Slut på spekulationer <----

Man kan spekulera och gissa i oändligheten, men det ger inget.

Steg ett : Börja felsöka!

Var glad att du lätt kan reproducera felet!

:-)
Je
35
Jespers96
320i e46 - 02
Hej igen! Gjorde en felkodsläsning idag och den enda felkoden som existerade var "DME/DDE ERROR", raderade felkoden och körde bilen en sväng, allt var som det skulle. Prövade felkodsläsa igen och inget fel visade sig. Felet har inte uppstått igen under dagen så håller tummarna för att felet inte ska uppstå igen vid kallstart imorgon bitti..
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hmmm, "DME/DDE ERROR" ?

Att få fel som säger interna fel i DME/DDE-modulen brukar inte vara någon höjdare.

Vilket felkodsnummer hade den och vilket verktyg användes för att läsa ut felkoderna?

Du måste gå igenom <x> antal körcykle med <x> antal kallstarter och massa andra villkor för att motorstyrsystem ska känna sig komfortabel med att sätta en felkod (detta för att inte bogus felkoder ska dyka upp i tid och otid).

Så bara för att du kört en sväng och felkoden inte dykt upp betyder inte att felet är borta.

Hur långt på felsökningen har du kommit? Vet du vilken cylinder som alltid stängs av vid tomgång efter 30 sekunder tex? Är det alltid samma cylinder? Eller är det olika varje gång? Eller är det mer än en cylinder?

Vilken eller vilka felkoder var det du fick innan? Vad var det för felkodsnummer och beskrivande text? Vilket verktyg användes för att läsa ut dessa felkoder?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Mät resistansen mellan jord och plus på det stiftet till tändspolarna som inte är varken jord eller plus. Använd en "bra" multimeter för det är höga resistamser. Det ska vara lika på alla sex cyl annars är styrdonet trasigt. Jag har varit med om utgångssteg till tändspolar som varit defekta men inte lagt av helt. Gnistan har då blivit svagare eller uteblivit beroende på temp och varvtal.

Är det samma värden på alla sex kan du vara rätt säker på att det inte är DMEs styrning av tändspolarna som är fel.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Je
35
Jespers96
320i e46 - 02
Bmw-slangen: vilken nummer felkoden hade och vilket diagnosverktyg som användes kan jag tyvärr inte svara på just nu då det var en kunnig kompis till mig som utförde felsökningen jag har inte hunnit genomfört en ordentlig felsökning ännu pga verktygsbrist men satsar på att gå igenom bilen ordentligt nu kommande helg för att få ordning på detta.. Kan inte svara på vilka felkoder jag fått innan då jag misstänker att firman fuskat med att enbart radera felkoderna och inte informerat mig .. (Fruktansvärt frustrerande) misstänker detta då novation inte hittade felkoder.

Martin849: tack för tipset, ska försöka kolla detta i helgen bara jag lyckas få tag på en bra multimeter!

Misstänker fortfarande lyftare då bilen än en gång gick ner på fem cylindrar vid kallstart och fungerade normalt igen efter omstart, ska försöka genomföra komptest på de resterande cylindrarna med för att kunna utesluta detta.
Än en gång, tack så mycket för all hjälp!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm hjärnsläpp. Tre stift till spolarna. En är +12V med yändning på, en dras till jord av styrdonet inför varje gnista och den tredje berättar för styrdonet hur det går. Mät alla mot jord och plus.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Ca
31
CarTech
BMW 330i -03
Som bmw-slangen skriver så är styrenheten programmerad att stänga av insprutaren till en cylinder som misständer. Detta för att skydda katalysatorn. Så att det skulle vara lyftare som orsakar detta ser jag som otroligt. Men komptest är bra att utföra.

E46 har ett multi-gnistsystem vid tomgång, vilket innebär att varje tändspole tänder flera gnistor under varje arbetstakt. Detta för att få en bättre förbränning. Detta gör att tändspolen jobbar extra på tomgång och kan vara en förklaring varför den stänger av en cylinder. Men det är felsökning som gäller och försöka ringa in felet. Är de nya tändspolarna originaldelar? Då motorlampan lyser ska en felkod vara lagrad, misstänker att du använder någon generell felkodsläsare som inte kan få fram alla felkoder.
Je
35
Jespers96
320i e46 - 02
CarTech: tänkte bara informera om att detta fel enbart uppstår vid kallstart (då tempmätaren är på botten vid det blåa), så fort den ökar i temp så går bilen precis som den ska, även på tomgång. Tänkte bara utifall det ändrade förutsättningarna på något vis? Bytte tändspolen på cyl 3 (var en sån där bremispole, tror den hette så, som tydligen känt var av dålig kvalité.) till en ny Boschspole. Anade viss lukt av bränd el på den gamla bremispolen..

Felkodsläsaren vi använde var av enklare variant men kan pröva med en annan så fort som möjligt!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Känner igen mig i detta
Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Je
35
Jespers96
320i e46 - 02
Tack Trucker! Ska definitivt testas, vart beställde du lyftarmedlet och hur bär man sig åt? Byta oljan, tillsätta medlet, låta stå på tomgång en stund med varm motor för att sedan byta olja igen?

Mvh. Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.