|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Em3: Nej det kan man kanske inte, men bilen var en Svensksåld -94 och aldrig vinterkörd så då kan man anta att den stått garagerad totalt 20 vintrar. Jag tänker inte köra min M6 på vintern då jag tror att den tar mer skada då än när den står i varmt garage;) EB |
|
|
Läs allt här: Länk Det har jag gjort och lagt in deras beräkningar i mitt system som mäter o styr huset. Det handlar förvisso om att bevara olika bilder på museer (med avseende på kemisk åldring, mekanisk åldring/nedbrytning och mögel), men poängen jag vill åt är att om man förvarar bilen i gynnsamt klimat (t.ex. konstant 10-15°C 40-50% RH, utan stora dygnsvariationer ) så STANNAR ju de obehagliga processerna som gör att det inte är något roligt att försöka få liv i en bil som stått tio år i en oisolerad ladugård...! Däcken javisst, men om man rullar bilen lite framåt och bakåt nån gång i månaden eller så har man löst det. Det skulle vara den där uppstarten varje/varnannan månad för att motionera acn lite då. |
|
Lasse Karlsson |
Håller med Dniel 123! Skaffa vintersulor, och njut a bilen året om, dom klarar lite vinter, va så säker! HA DET! modolasse |
|
Lägger mig i här med en fråga som anknyter denna trådens ämne. Det är så att en nytvättad M3 i mitt garage blir täkt av ett lager med damm efter en veckas tid... Då är ju frågan när det är dags för vinterförvaring hur jag ska göra för att få en dammfri bil när det är dags att ta ut den till sommaren igen? Är det värt att köpa skräddarsytt inomhus kapell? Eller finns det någon smidig lösning på detta som att dammsuga hela garaget? Inbillar mig att det inte finns specielt mycket damm i det garaget men av någon anledning drar M3an till sig damm som en magnet jämfört med de andra bilarna som står i det garaget. Mvh |
|
|
Köpte bilkapell från biltema. billig och bra. kostar runt 300 kr. Hade det förra året också. Blev inga repor, bilen var lika ren som vid avställning. |
|
| Jag fick rejäla repor på taket när jag använde BMW original överdrag en vinter så efter det vägrar jag använda det. Dammet spolas ju bort direkt på våren, inte så det sätter sig i lacken på nåt sätt. | |
| Inte en repa av det här överdraget! | |
| Länk | |
| Parkerar man utomhus så kan vinden se till att du får repor, vind på kapellen kommer nöta som fan på lacken. Hade min i varmgarage. Inte en enda repa. | |
|
Tanken är att bilen ska stå med överdraget i garage under vintern. För att minimera smutts och övriga små skador på bilen. Men om det nu inte gör det och tvärtom förvärrar saken istället så är det inget vidare till bra investering. Med småskador menar jag ex att på vintern när man springer in i ett trångt garage med tjock vinterjacka är det otroligt enkelt att repa bilen av misstag. Därav borde det va bra med ett slags överdrag så att eventuella skador minimeras. Kanske skulle åka och införskaffa mig ett sådant Biltema kapell, någon som vet hur passformen på bilen blir av det? |
|
|
Jag kör med B-temas 349 kronors inomhuskapell Länk (wtf, kostade det inte 299 förra året?). Funkar perfekt för det som det är avsett för: -Skydda mot damm och väta, vara luftigt så att ingen kondens bildas, ha mjuk insida så att det inte repar. Bilen ser ut som en säck potatis med detta på så jag antar att det även är tjuvavstötande. Det ser helt sjukt ut när man blottlägger lite av den blanka bilen därunder då den i övrigt täckta delen ser ut som sopor ;) Det enda negativa är att insidans filtbeläggning luddar lite... och utseendet då. |
|
|
Joo den kostade 299 förra året. kastade min förra då den blev smutsig. fick betala 349 den här gången! Man kan välja storlek på kapellen så det passar din bil bättre. Men det kommer se ut som en grå potatissäck oavsett. |
|
|
Får bli att dra till Biltema och kika på en då :) Så får vi se om det blir att jag gör om min M3 till en stor säck av potatis under vinterförvaringen. ;) Vet ni om den är sydd på ett speciellt sätt eller är det bara som en stor rektangulär duk? För i så fall då priset är densamma för alla storlekar, är det inte då smartast att köpa den största? |
|
|
Är inte frågan delad, varm eller kall/ute? Och mellan varm, och varm med mycket damm i bilden, t.ex. kombi med bil och verkstad? Min erfarenhet, vid "varmgarage" och ev. kombi med andra aktiviteter, efter en torkning med varmt vatten på våren, är det någon skillnad mot avställning? Lite damm och smuts under vintern, torkas väl ganska enkelt av med mjuk trasa och varmt vatten på våren, eller? För mig är det givet så, men andra kanske har andra erfarenheter?? em3 |
|
| Det viktigaste att tänka på de månaderna är: Var fan la jag nu nyckeln? Lägg den på ett bra ställe o se till att det inte blir inbrott i bilen så kommer den må bra. | |
|
Potatissäcken är formsydd efter ahlgrens bilar så den passar det mesta. Den har resår i nederkanten fram och bak så den smiter åt lite grand. |
|
|
Har just inköpt ett från Biltema till min M5T och för dom pengarna kan man inte mer än säga att det är ett klipp, passar rätt bra till Touring modellen i alla fall |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.