|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Då detta är min första M-bil så skulle jag behöva lite tips på vad man ska tänka på när man ställer in bilen under vintern? Har tillgång till garage utan värme men funderar på att hyra värmegarage, är de mycket bättre med värmegarage? Bilen ska in på service och är precis nyvaxad :) Tack på förhand! | |
|
Ja det är mkt bättre med varmgarage. Då rostar det inte. Se till att luftfuktigheten ligger på max 60% helst ngt lägre så är det lugnt. I kallgarage är det ofta 80-100% precis som ute. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Höj lufttrycket i däcken. Skaffa en underhållsladdare. Kanske en torrboll till kupén? |
|
|
Absolut torrboll om den förvaras i kallgarage. Varmgarage är mycket bättre inte bara för ev rostangrepp utan även för hela elsystemet och alla gummilister. En kanon laddare är CETEK MX 5.0, rekomenderas vekligen Låt bilen stå utan att starta den under hela vinterförvaringen. Om du har ett eget låst garage kan du ha rutorna nervevade några cm för luftcirkulation. Jag kör med 3.5 i lufttryck Biltäcke som andas är att föredra. Tråkigt när hösten kommer men våren är snart här;) EB |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Varför inte bara köra? Det är ju bra vinterbilar. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Nyservad med ny olja är bra. Full tank och kanske lite "bensinstabilisator" (finns där de säljer motorsågar och trädgårdsmaskiner) i tanken gör att bensinen åldras långsammare och risken för kondensvattenutfällning minskar. Lite förhöjt lufttryck i däcken är också bra - minskar "ståplattor" på däcken. Kör bilen så den är ordentligt varm och bromsa så att bromsskivorna är varma/torra/rensade när bilen ställs in i garaget. Lite enris under bilen kan vara bra mot gnagare om sådant kan befaras. Om det är dammig/smutsig miljö där bilen skall stå, kan det vara läge att täcka över den med något lätt, mjukt och luftigt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du ska inte ha handbromsen åtdragen men ettans växel ska vara i (om manuell). Ha lite koll på bilen också. Titta till den en gång i veckan om möjligt. Detta för att se så att det inte har hänt nåt som kan skada, typ att det droppar från taket. När man är där så är det bra att rulla bilen till nytt läge så att det inte blir rost på bromsskivorna bakom beläggen och så att däck och hjullager inte står och belastas på samma ställe hela vintern. Puttar man på bilen med växel i så antar jag att ac-kompressorn rör sig liiiiite. Detta förhindrar läckage i så fall. (Helt ovetenskapligt slälvpåhitt). |
|
|
Rätt många olika förslag här. En del är rätt bra men jag ska ge dig det bästa tipset: Läs ganska långt bak i instruktionsboken under avsnittet "Att tänka på vid längre tids avställning" så ska du se att det av en händelse står där precis vad du ska göra. |
|
| Mitt bästa tips är att skaffa vinterdäck och njuta av bilen året om. Har kört M5 E39 två vintrar och de är riktigt bra vintervilan tack vare diffbroms och bra värme. | |
| *vinterbilar | |
|
Tack så jätte mycket för alla tips! Får nog hitta ett värmegarage :) Nja någon vinterbil tycker jag nog inte en M3 e93 är 😄 Då passar Q5an bättre! |
|
|
Jag har också en SUV på vintern. Passar bättre tycker jag mé;) EB |
|
|
"Pula" Varför ska man inte starta bilen på hela vintern? Jag kör min M3a varm en gång i månaden vid avställningen. |
|
|
Det finns en lång annan tråd om detta. För att inte fylla motoroljan med bensin och vatten är det korta svaret. Det finns ju heller ingenting (förutom ACn) som gynnas av det. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
328Robban Tror någon nämnde det här. Det kommer tydligen samlas kodens i motorn och om man inte varmkör den ordentligt försvinner inte all fukt och det blir värre för varje gång du startar bilen. Är dock inte helt hundra. |
|
|
marin849 och Malleru: Helt rätt! Ac på min Mercedes SL som jag hade vinteravställd under 7 vintrar påverkades ingenting av detta. Den kylde klockrent varje sommar. EB |
|
|
Malleru Jag kör den ordentligt varm, tills oljetempen är 80+ grader. Då borde det inte bildas kondens? |
|
|
@kevsko Förra vintern parkerade jag bilen i garaget bara (varmgarage) och laddade bilen 1 gång per månad med Ctec mxs 5.0 tror jag den heter. Hade en Bilöverdrag/kapell från Biltema. Fungerar bra och repar inte så länge det inte blåser i garaget. Men överdraget kan du ha bara om du vill, inget måste egentligen. Startade aldrig bilen under avställningen. första gången jag startade den var det precis som vilken start som helst. sen var det bara och köra. Jag pumpade aldrig däcken, fick inga problem med dem heller. Så gör jag denna vinter också! @328Robban Är inte tillräckligt kvalificerad för att svara på det, vågar inte spekulera. Vet inte om det är tillräckligt men du kan kolla på oljelocket så länge det inte har samlats gegga liknade olja så är det lugnt. |
|
|
80 grader, arbetstemp borde vara snarare 100? Visst dunstar vatten även vid 80 men du får ju sitta där och puttra ett tag, det försvinner ju inte bara för att man uppnår temp! Visst åker man 8km till jobbet är det kanske jämförbart, men att köra några km till jobbet varje dag är ju inte optimalt... Nä, den enda fördelen jag ser är att det är mysigt för ägaren att starta upp och gasa lite. Samt möjligen att motionera ACn som sagt. Ställmotorerna till ventilationen också. MEN förvaras bilen i 5-20C med torr (<60% RF) står ju åldringsprocesserna nästan still för alla material. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Ang. oljelocket är min erfarenhet att det som får ett oljelock att bli torrt o fint är långa kör ingar! Eller kortare körningar med mycket gasande. ;) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Vad tror "panelen" om det faktum att allt i hela bilen, står på samma ställe länge? Det tror jag, mest intuitivt, inte är bra, vi pratar väl en 5-8 månader. Ac'n såklart, men alla andra rörliga delar, borde det inte vara en fördel att de rör sig några gånger under en sådan period? @Pula, bara för att det inte märktes något i AC'n på 7 säsonger, kan man ju inte dra slutsatsen att det inte påverkats på något sätt, som kanske ännu inte visat sig, eller? em3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.