|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Tja de jag köpt bil av har alla sagt att jag varit enkel o göra med helt korrekt. Jag ger aldrig bud plats eftersom de brister jag hittar vill jag kolla upp kostnaden för att åtgärda (oftast endast reservdelskostnaden, jobbet gör jag själv). Jag skrev lyckats med att pruta 25% för att jag fick "helt omöjligt som svar" initialt på mitt bud. Svarade kort "Ok. Mitt bud kvarstår tills jag köpt bil." 3 veckor senare mejlade han att han godtog mitt bud. Just att jag fått bud accepterade efter 3-4 veckor har hänt 2-3 gånger, men då kollar jag inte heller på "billigaste på blocket bilarna". Jag levererar mitt seriösa bud, ett rent köp bud, via mejl där jag motiverar klart o tydligt varför jag anser bilen inte vara värd mer, för mig. Men skambuda ägnar jag mig inte åt, det bud jag ger är oxå mitt slutbud, antingen så blir det köp efter titt nr två då jag även provkör, eller så glömmer jag den bilen. | |
| Tja de jag köpt bil av har alla sagt att jag varit enkel o göra med helt korrekt. Jag ger aldrig bud plats eftersom de brister jag hittar vill jag kolla upp kostnaden för att åtgärda (oftast endast reservdelskostnaden, jobbet gör jag själv). Jag skrev lyckats med att pruta 25% för att jag fick "helt omöjligt som svar" initialt på mitt bud. Svarade kort "Ok. Mitt bud kvarstår tills jag köpt bil." 3 veckor senare mejlade han att han godtog mitt bud. Just att jag fått bud accepterade efter 3-4 veckor har hänt 2-3 gånger, men då kollar jag inte heller på "billigaste på blocket bilarna". Jag levererar mitt seriösa bud, ett rent köp bud, via mejl där jag motiverar klart o tydligt varför jag anser bilen inte vara värd mer, för mig. Men skambuda ägnar jag mig inte åt, det bud jag ger är oxå mitt slutbud, antingen så blir det köp efter titt nr två då jag även provkör, eller så glömmer jag den bilen. | |
|
......köpte en M3 i höstas, den har t.o.m. mindre ett mindre "fönster"/marknad, än en 330 eller annan vanligare modell. Jag köpte den för under 20% av begärt pris på blocket. Men det gjordes enligt Dawwe's modell, i typ många steg, men med argument, och till slut var vi eniga! Det var ett ganska stort prut på en relativt eftertraktad modell, men vi blev ÖVERENS! Slutsats: det finns ingen "standard-affär", alla affärer bygger på att säljare och köpare är nöjda/överens, kanske någon kvider/lider lite, men inte så mycket att DEN INTE KAN ACCEPTERA AFFÄREN, för då blir det inte någon, helt enkelt. Ibland kvider köparen, för hen vill ha, och då sträcker hen sig mot målet, och kanske betalar "bra". Mer ofta, kvider säljaren, att det är ALLDELES för billigt, MEN om hen ändå accepterar, blir det AFFÄR!!!!!!! Vad detta handlade om, HUR affärer blir till, ja, det kan ske på oändligt många sätt, men gemensamt för alla är att: SÄLJARE OCH KÖPARE ÄR ÖVERENS!!!! Det finns ingen annan lösning, om inte t.ex. hot är med i bilden......då pratar vi kriminella handlingar, vilket är någonting annat.... ...har jag slagit in öppna dörrar, så var det inte meningen..... em3 |
|
|
Dawwe: Du är tydlig med att lyfta fram hur seriös du och din metod är och som att den är den enda rätta, det tar jag som en förolämpning eftersom jag anser mig vara ytterst seriös, skillnaden är att jag inte velar så mycket som du utan går mer direkt mot avslut. em3: "Slutsats: det finns ingen "standard-affär", alla affärer bygger på att säljare och köpare är nöjda/överens" Där kan vi nog stanna. |
|
|
Ja för det är den "metod" som varit mest framgångsrik, o som dessutom resulterat att jag hållit kontakten med flertalet säljare av de M jag köpt och "uppdaterat vad som händer med bilen"? Kan nämna att tysken jag köpte ena E36 mejlade för ett tag sedan o undrade vad mer som gjorts på bilen, o dessutom hade han hittat den bortkomna nyckeln till bilen vilken han skickade till mig med post, vad skvallrar det om tror du? Jo god kontakt med säljaren... Vad får dig att tro att jag velar? Har du ens läst mina inlägg? Intial kontakt, åker o tittar. OM bilen är intressant lämnas det ett seriöst motiverat bud. Om/när budet accepteras en andra titt inkl provkörning + titt underifrån. Om allt är OK så köps bilen på plats, dvs ANDRA gången jag träffar säljaren. Hela den här "processen" kan gå på mindre än 1 vecka, allt beror på säljaren. Så berätta, var/hur är det jag velar? Jag vill påstå motsatsen, jag är ytterst bestämd o rätt orubblig i mitt beslut. O det finns så klart ett undantag som bekräftar regeln. Min egenhändigt tysk-importerade E36 köptes på ett annorlunda sätt. 1: Mejl. 2: Säljaren ringde upp o berättade om bilen samt alla tillkortakommanden. 3. Mängder av bilder på skick, även underifrån. 4. Prisdiskussion. 5. Åkte o tittade på bilen i DE. 6: Allt enligt beskrivning/bilder samt godkänd provkörning inkl titt underifrån. 7. Betalade, han hjälpte med exportskyltar mm. 8. 6 timmar efter min ankomst till säljaren var jag på väg mot Svedala igen. Velar jag? Skärp dig. |
|
|
Tycker också att em3s slutsats är träffande: Det finns ingen standardaffär, alla affärer bygger på att säljare och köpare är överens. Det tror jag att alla kan skriva under på! Vad säger ni gossar, ska vi röka fredspipa? Freude am fahren! |
|
|
Ingenstans ser jag att TS ber om råd hur man gör en bilaffär, ändå har 80% av inläggen handlat om just detta. Håll er till topic eller starta en egen tråd. Jag är personligen ganska övertygad om att ingen här kommer byta tillvägagångssätt bara för att någon på AP tycker de har bäst metod... Hösten är generellt en väldigt bra tid för köparen att göra bilaffärer gällande cabbar. Jag hade prutat en hel del på de objekt som är ute. Visst har de alternativet att vänta till våren men då måste de förvara den ytterligare ett halvår och vissa kan tänka sig att få ut lite mindre för att slippa just det. Mitt råd är att bjuda på flera av objekten och se ifall det finns potential hos någon av dem. Det förutsätter förståss att du inte har specifika krav. |
|
|
Dawwe. För dig. Men påstå inte att den är mer seriös än någon annan metod, vilket du hintar om genom att skriva att just du är seriös, då varje affär är unik. Mixtus. Bra idé. Vi är som sagt olika, både som köpare och säljare. Tror att de allra flesta av oss här är seriösa, oavsett metod för att nå fram till avslut. Keiser. Frågan om ifall TS eventuellt kan nå ett pris kommer tidigt, så helt ot var det inte att diskutera metod. Jag är dessutom gubbe, då kan det bli lite tjatigt :) |
|
| Robert: jag ser ändå inte att han efterfrågar metod för att nå ett visst pris, trots att han gör flertalet inlägg... Jo det är Off Topic. Sen kan orsaken du nämner vara förklaringen till mängden inlägg Off topic. :) | |
|
Hur gick det med din biljakt, har du handlat än? Här har vi en sänkning från 85.000 till 69.900. Ett bud på 60.000 kanske, om du inte har något emot miltalet? Länk |
|
| Jag har inte gjort någon affär ännu. Har varit i kontakt med säljaren till just denhär bilen men han vill ha det begärda priset. Han påstod även att han tackat nej till bud på 65000 kr. Om han inte får begärt pris så håller han den över vintern och prövar pånytt på våren. | |
|
Är det samma bLänk? |
|
| Jep samma bil | |
|
@AlexanderB: Hur går det med biljakten? Det verkar som att de flesta bilarna ligger kvar vecka efter vecka, månad efter månad. |
|
| Hej. Det har inte ännu blivit något bilköp. De flesta säljare är beredda att behålla bilen över vintern och sälja den på våren. | |
| Blev det någon affär Alexander? Vore kul att veta hur det gick. | |
| Hej. Då jag inte hittade rätt bil till rätt pris så blev det tyvärr inget köp. Har funderat på att pröva samma sak i år igen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.