|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej. Funderar på att köpa en 330 Cab. Vad tror ni om dessa två? Vilken är mera prisvärd, och vad skulle vara ett bra pris nu på hösten? Länk Länk | |
| Klart överprissatta med det miltalet. Den sista var till salu förra året också, då ännu dyrare och dessutom med något lacksläpp om jag minns rätt. | |
| Okej. Den som gott 19000 mil ser otrolig fräsch ut på bild. Och eftersom den endast haft bara 1 ägare så är den säkert välskött/servad? Skulle 70 000 kr vara ett ok pris för den? | |
| Nej jag tycker INTE att de är "klart överprissatta", båda har rimligt utgångspris. Det kan till o med vara som så att nån av de ligger helt rätt i pris, det vet man först efter att man varit o kikat. Jag har inte kikat på nån av dessa bilar. Mitt råd är att åka o titta, känns bilen fortfarande "rätt" så kan man leverera ett seriöst bud. Att börja med "Du kan få 70000" är ett bra sätt att inte köpa bil på, därmed inte sagt att man inte skall pruta. Kan man motivera prutningen med rimliga/relevanta påpekanden så har man kommit en bra bit på vägen...Det kan vara en fördel ibland att kika på dyra bilar vilka legat ett tag på blocket. Ett exempel kan vara min en E36. Begärt pris då 2011 var bland de högsta på blocket. Åkte o tittade. Funderade. Mejlade seriöst bud. Ett bud som det skrattades åt. 3v senare nytt mejl från säljaren där han accepterad mitt bud. Mitt bud var ca 25% under begärt pris, med goda/rimliga motiveringar till varför jag inte ansåg bilen vara värd mer. God kontakt med säljaren är viktigt... | |
| Grejen e den att jag bor i Finland, så det är lite långt att bara fara o titta. Skulle därför på förhand vilja komma överens om ett pris som är OK. | |
|
Den bil som gått 19000 mil är importerad och har haft minst två ägare/brukare. Det är omöjligt att uttala sig om priset utan att titta på bilarna tycker jag. Nu på hösten är det rimligt att tro att priset är i högsta grad förhandlingsbart. Om det inte är för långt så kan du åka och titta. Sök på AP så får du all info om vad du ska se upp med. Det är oftast lättare att köpa bil än att sälja. E |
|
| Det finns säkert nån forummedlem som kan åka o kika på bilen/bilarna för din räkning? På den billigare står det att "Pris diskuteras på plats" så den säljaren lär absolut inte vara omöjlig, även om man kanske inte kan få ner den till 70' vid första försöket/titten... | |
|
Närmast alla tar höjd för en prisdiskussion, så det är klart att du kan leverera ett prisförslag innan du åker och tittar på bilen, speciellt om du har lång väg. Den som gått 14500 mil känns spontant för dyr, den andra är importerad vilket ska spegla sig i priset. Tror inte att de är nedringda direkt. |
|
| Precis så där tänkte jag med. Min syster bor i Göteborg och jag skall be henne ringa till säljaren först. Har köpt ett tiotal bilar tidigare från Sverige och alla vill inte ens sälja till Finland. Förra bilen jag köpte från Sverige blev hon först ägare på och sedan köpte jag den. | |
|
Har följt prisbilden för E46 cabriolet i ett par års tid och de flesta vagnar som befinner sig i dessa prisklasser förblir osålda. Många E46-ägare verkar inte förstå att de dyrare bilarna har något extra, vanligtvis lågt miltal. Jag tycker därför att bilarna i dessa annonser är orimligt prissatta, utan att för den skull ta till versaler. Den här borde man kunna få för 60.000, vilket är mer skäligt (har legat ute länge, nu ny annons): Länk Också en annonsör som har försökt sälja länge. 60.000 här också? Länk Här en som har annonserat hela sommaren, utan framgång. Borde vara 60.000 men det har kanske inte sjunkit in än: Länk Till sist en som också har annonserat hela sommaren. Känns ärlig, samma ägare länge. Borde landa på 60.000 - om ägaren vill ha affär innan vintern: Länk Bara att pruta! |
|
|
Tack för tipsen ska kolla upp bilarna. Hittade denna på blocket Länk Ser fräsch mycket bytt. Nuvarande ägaren har endast ägt bilen ca 3 månader. Någon som känner till historiken till denna? |
|
| Mixtus: Visst vill du göra ett riktigt "kap" så är väl 60' rätt pris. Men det är ju kanske som så att många som annonserar behöver egentligen inte sälja? Jag tycker att din uppmaning är helt fel, "bara att pruta", den borde vara, "åk och titta, gillar du bilen så diskutera priset!", observera OM man gillar bilen. De allra flesta bilar kan fås att se bra ut på bild. O många glömmer att det kostar att fixa "småfel", sen beror det på hur kinkig man är. Jag tycker personligen att runt 75' för en rimligt fräsch 330i Cab 6-växlad (kom väl med facelift?) är rena kapet, En tidig bil typ 2001 för 60' är oxå ett kap om allt är som det skall. Så mitt råd, som vanligt, är att strunta i annonspriset på blocket, ser bilen intressant ut åk o titta utan minsta pris´diskussion vare sig innan eller under tiden man tittar på bilen. Fokusera på bilen o dess skick, påpeka fel, brister whatever. När man väl kommer hem samlar man intrycken o drar iväg ett mejl till säljaren o ger denne sin bild av bilen och vad man är villig att betala. Chanserna till affär är så mycket större om man gör på detta vis än om man inleder med att pruta. Jag har använt denna taktik flertalet gånger på "fel prissatta" bilar, o mitt bud har accepterats i samtliga fall, givetvis aldrig på plats och heller aldrig med vändande epost utan förs typ 3-5 veckor senare så kom mejlet att man godtar mitt bud trots allt. Jag har dock inte skambudat även om mina bud kanske legat procentuellt långt under begärt pris, de bud jag givit är bud jag kan tänka mig att köpa bilen för OM allt är som det skall efter titt nr två (jag provkör ytterst sällan vid första titten, brukar låta säljaren köra o bara åka med o lyssna o kolla så allt funkar invändigt). Provkörning är det sista avgörande steget för mig, men först efter att man kommit överens om priset. Upptäcker jag brister under provkörningen vilka jag inte noterat när ägaren körde så brukar jag i regel tacka för mig, men det har hittills inte hänt då man känner/ser hur bilen beter sig även när man bara åker med, det finns ju tex inget som hindrar att man ber ägaren tvärnita för att se hur bilen beter sig, eller lägga en hand på ratten för att känna efter vibbar mm... | |
| Dawwe, vad omständligt du verkar göra dina bilaffärer :) | |
| +1 | |
|
Robert: Mja...Inte alls, när jag letar bil så gör jag det seriöst, dvs försöker vara en sådan köpare som jag själv skulle kunna tänka mig att sälja till.... Mixtus: Du missar säkert intressanta objekt, vilka du förmodligen hade kunnat få till klart bättre pris, pga din trista inställning/approach. O eftersom du kan vänta så har du allt att vinna på att mejla ett bud efter titt (om den fortfarande är intressant), med tillägget att budet kvarstår tills du köpt bil, på så sätt klipper man inte kontakten helt utan låter säljaren ta beslut på om han trots allt kan tänka sig att acceptera budet efter 4-5 veckors mejlande med diverse "prutnissar som ändå alltid skal pruta mer o mer". De bästa bilarna (köpen!) är inte de som oftast ligger rätt i pris från början, utan snarare de som ligger off, men där man får bra kontakt med säljaren direkt. Ett sådant köp kan ofta sluta med ett riktigt bra pris med tanke på objektets skick mm. Sist jag köpte bil så var objektet faktiskt rätt prissatt från början, mest därför jag åkte o "slötittade". Säljaren hade blivit "söndermejlad" av folk som skrev "Har du kvar den? Jag kommer o tar den bums för 70'!), begärt pris var 85' om jag minns rätt. Jag såg annonsen först efter 2-3 veckor, mejlade INTE utan ringde. Bilen var kvar, och trots det massiva intresset o uppmärksamheten på ett märkesforum så var det ingen (ingen!) som hade varit o kikat på bilen, jag var den förste...Bilen såg ut som förväntat o var i förväntat skick, jag kunde inte hitta några större brister vid första kollen, mer än att bromsskivorna fram var en "snikvariant". Så jag mejlade ett seriöst bud där jag prutade vad nya OEM bromsskivor kostar. Budet godtogs med en gång. Sedan kollade jag bilen underifrån på en lyft, provkörde ordentligt. Sedan skakade vi hand o jag talade om för säljaren att jag köper bilen men att jag behövde typ 1 v på mig att fixa garageplats...En smidig bilaffär där jag med facit i hand köpte en bra bil med god historik till "fyndpris", enkom pga att jag till skillnad från majoriteten var en seriös intressent i slutändan... |
|
|
Begär att få många bilder, en seriös säljare fixar det. Då har du lättare att bilda dig en uppfattning. Bättre än att låta vem som helst kolla på bilen. Är inte den personen duktig/har helt andra preferenser än dig kan du bli besviken när du väl ser bilen. Är personen däremot duktig är det en fördel. 02an ser som du säger bra och välskött ut på bild, dock är mätarhuset bytt, mätarställningen var 26522km 4/9, sånt gillar inte jag. 330 Ci kom med 6växlad låda till facelift våren-03. Totalt byggdes det 4104st vänsterstyrda som hade 6vxl eller SMG (inklusive Alpina B3) av dessa var 84st lackade 405 Imolarot II + ytterligare 2st med färgen som Individuallack (utan M-Sportpaket II). UEY707 som faceliftbilen har som regnummer besiktades i juni och hade då 151817km. Troligtvis är uppgivna 14500mil ett sätt att locka köpare som sätter max 15000mil på sökningen. Ägarinnan har haft den i drygt 4år, bilen var åtminstone avställd förra vintern. Till Sverige kom 6st i färgen varav en var en Individuallackad. Mvh Stephan |
|
|
Har fått powerpost av en medlem som har varit och tittat på UEY707 den nyare bilen förra året. Han berättade att lacken var i ganska dåligt skick och kräver mycket jobb dessutom hade den även andra brister. Så den glömmer vi. Stephan735i Hur fick du reda på att mätarhuset är bytt på bilen? Pratar vi om samma bil? Länk Tack för all hjälp hittils. Känns surt att åka enda till Sverige och sen när man kommer fram så blir man totalt besviken. Har prövat på det tidigare och vill inte råka ut för det igen. |
|
|
Dawwe. Ska jag ska sälja bil vill jag gärna ha dig som spekulant! 1 Snacka inte pris utan att ha sett bilen. 2 Kom väl på påläst så att du vet vad du ska kolla efter. 3 Provkör inte en bil som du inte är 100% seriös spekulant på. 4 Provkör och redovisa därefter relevanta fel och kostnaderna för åtgärd. 5 Ge ett bud (som inte är avhängit på banklån, morsans fd. pojkväns sambo som kanske kan låna ut pengar eller fyra mattor istället.) Det värsta jag vet är "Du får 122 tkr om...., är vi överens?" Nej det är vi inte. Du är bara välkommen att lägga bud OM du har 122 tkr i ena handen och pennan i den andra. E |
|
| AlexanderB, Det är 02an som har bytt mätarhus både iår och förra besiktades den med en bit över 20tkm på mätaren och annonsören skriver 190tkm = mätarhuset är utbytt. Har du haft kontakt med säljaren? | |
| Alexandet B: Dålig lack kan ge dig fördel om du vill ha "felfri lack". Den dåliga lacken är nog en orsak till att den är osåld? Om bilen i övrigt är i vettigt/bra skick o du ger ett seriöst bud säg typ 15-20' under begärt pris med motiveringen att om DU skall köpa bilen så kommer hela bilen behöva lackas om, något man självklart oxå gör o inte bara säger. Går en sådan affär i lås så har man en bra bil mekaniskt i utmärkt optiskt skick. Du får helt enkelt låta säljaren ta ställning till ditt bud. Dellackering är inget jag skulle rekommendera speciellt inte på en röd bil... Sen beror det så klart även på vilka de andra bristerna är,tex bromsskivor som inte är som nya är inte en brist så länge de är klart över minimum tjockleken | |
| Min syster ringde och pratade med säljaren igår. Hon fick ett gott intryck av honom. Han berättade att bilen alltid var servad på BMW med samma fordonsmekaniker. Säljaren var möjlig och tyckte att vi kunde åka till bmw och så skulle de kolla upp den för att se om den hade några fel/brister. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.