|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej allihop, Har nya originalljuddämpare från BMW. De är i stort oanvända med rektangulära ändrör. Nu är bilen mycket diskret och ljudlös. Men också lite orkeslös jämfört med tidigare tycker jag. De ljuddämpare som satt på tidigare var också original från BMW men avsedda för en CSI, runda ändrör. Är det bara inbillning från min sida eller är det som så att de nya ljuddämparna tar ned motoreffekten? //Peter | |
| Originalen är nog till mer för att skapa komfort än friflöde så det är nog som så att frånvaron av friflöde nog knycker lite motoreffekt i form av dåligt flöde. | |
|
Ja, AlexanderK visst är komforten bra som det är. Men jag kan faktiskt intyga att det inte är någon skillnad mellan de gamla dämparna (CSi) och de nya utom då jag försöker att accelerera, tidigare så lät det lite men nu så låter det inte något men accelerationen är i stort borta. Sedan jag skrev det första inlägget i denna tråd så har jag kunnat förkovra mig lite i BMW´s utveckling av M70 och dess efterföljare. I en trycksak från BMW där utvecklingen av motormodellen S70 beskrevs kunde jag läsa följande: "The S70 engine was used in the BMW 850CSi from 1992 to 1997. It was based on the standard M70 V-12 engine with its displacement increased to 5,6 liters. With a range of optimization measures, such as an increase in the compression ratio to 9.8:1 and the use of catalytic converters and mufflers with low back pressure, its output was raised to 380 bhp." BMW har användt ett annat avgassystem än det som sitter på min bil idag och helt klart så hade de bakre ljuddämparna bättre egenskaper än de original som sitter på idag. Ett par original CSi dämpare skulle betinga 16783:- istället för 12618:- för de jag har allt enligt realOem. Eftersom jag bytte de bakersta ljuddämparna och att det är därefter, som jag upplever det, blivit sämre så borde problemet vara de just de bakre ljuddämparna. Min fråga är då vad jag borde byta ut ljuddämparna mot istället för de originaldämpare som sitter på? //Peter |
|
|
Det var längesen du skrev Peake, hoppas vagnen rullar bra. Jag har bara erfarenhet av byte från original till Eisenmann Race. Inget missljud i bilen och härligt dovt muller utan att låta billigt på utsidan. 12000:- monterat och klart på bilen. Plus slitagedetaljer från BMW för ca 1000:- Bilen upplevdes piggare. |
|
|
Ja Iwarsson det är ett tag sedan sist. Bilen är i vinterförvaring i sitt uppvärmda garage och kommer hem efter påsk i April om vädret tillåter men då väntar lite omvårdnad. //Peter |
|
|
Har tittat lite runt på olika forum angående avgasrör och ljuddämpare. Det är många som har provat med raka rör från mittersta ljuddämparen och bakåt. Med något ljudligare resultat än vad jag har men tydligen inte så ljudligt som man kan tro. Finns det någon som har provat och kan beskriva ljudet? Om det inte är att svära i kyrkan så kanske jag kan prova med lite olika avgasdetaljer från Biltema. //Peter |
|
|
Hej Jag hade raka rör från mitten dämparen och med 2st dubbelpipavslut. Dåligt ljud på denna inspelning, dock. Och lite tomgasning innan slutrören: Hoppas du får någon ide om ljudet!! mvh Göran |
|
|
Länk Vad du än gör, ta inte bort resonansdämparen! Blir inte roligt på långkörning då ;) Jag skulle kunna tänka mig att raka rör ut ifrån resonansdämparen blir ett ettrigare ljud än med sportljuddämpare som jag själv byggde. |
|
|
Har du kollat in supersprint. De har bolt on system för 8serien. Funderar själv på att prova det när det är dags att byta på min. Priset är inte värre än standard CSI-system. Supersprint.com /F1 Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten! |
|
|
En fråga till forumets alla medlemmar. Är det någon som vet med säkerhet hur en ljuddämpare till en 850 CSi ser ut inuti? Alltså ljuddämparen med 2 runda utblås. Gärna med bilder någonstans eller en beskrivning. //Peter |
|
|
Nej vet ej. Jag kapade upp mina originaldämpare på 850i och tog bort något rör o svetsade ihop. Men att göra detta på Csi original är kanske lite hårt... /Göran |
|
|
Hej Jag var under min bil idag ,fanns inga bakre bara raka rör. Stoppat i motorn idag blir provstart imorgon . Hör av mig |
|
|
Håller tummarna, sysav. Maseratirace: Jag vill veta vad skillnaden är mellan ljuddämparna. |
|
|
För att förtydliga den senaste utvecklingen av tråden. Bilen hade ett par CSi dämpare när den köptes. Dessa var emellertid ordentligt rostiga varför ett par mindre begagnade original BMW dämpare till en 850 inköptes och monterades. Tanken är nu att öppna dessa och modifiera dem så att inkråmet blir så lika ett par CSi dämpare som möjligt. Därför önskar jag att se eller få veta hur en CSi dämpare ser ut inuti! |
|
|
Tyvärr vet jag inte skillnaden. Varför vill du ha samma rördragning som CSI dämpare? Jag säger inte att du skall låta bli, jag är bara nyfiken! Jag ska själv börja ljud-experimentera med min 635:a senare för att få till ljudet jag vill ha. /Göran |
|
|
Hej Peter! Tycker det låter lustigt att känslan är att den går sämre med "Originaldämpare",hur ser resten av systemet ut då? nånting som ändrats i dimensioner på rör? Har själv bara de två små dämparna kvar och ett rostfrit system utan slut dämpare,låter en hel del V:12 vid acceleration annars inte påtagligt mycket. Mvh Dic |
|
|
Nu har saker börjat få lite ordning och dignitet. Mina första slutdämpare (med runda slutrör) såg lika ut med de som nu sitter på (med rektangulära slutrör). Det är emellertid skillnad i ljudet, vilket det inte borde ha varit. Det enda jag kan tänka mig är att det finns något hinder i rören (möss som byggt bo) i de monterade dämparna, de var mindre begagnade som legat ute. För det är stor skillnad mellan dämparna. Här är det inre till en vanlig 850i. Länk En CSi dämpare ser som ett rör (63mm) som gör en hel loop inne i burken. Loopen har 2 resonatorer (Helmholtz resonatorer) för olika frekvensområden. Loopen slutar i två mindre slutrör. Man skulle kunna kalla CSi dämparen för ett glass-pack. Jag vill byta ut mina dämpare till ett par MagnaFlow. Här är en 750 med M73 och just sådana dämpare. . Magnaflow är ett Y med långa skänklar i burken och fungerar som en "Glass-pack". Är det godkänt? //Peter |
|
|
Hej! Tänkte höra om någon har monterat slutljuddämpare av märket Fox, på sin Bmw e31 850 eller 840? Är ute efter ett par ljuddämpare, med lite lagom ljud. 8000kr för båda dämparna känns som ett bra pris! Länk |
|
|
Hej! Jag monterade ett par kinadämpare i rostfritt. nästan indentiska med dessa men mina har dubbla något rektangulära slutrör Länk De låter helt ljuvligt, dovt muller på tomgång så håret reser sig, men ändå komfortabla på landsväg. |
|
|
Har haft liknade ljuddämpare innan, men runt 70-80km/h blev det ett resonans ljud i bilen, inte alls kul vid långkörning. Så jag bytte tillbaka till original dämpare igen. I min x5:a har Bmw lyckats bra, V8:a ljudet kommer vid gas pådrag. Men tyst vid lugn körning. |
|
|
Just resonans är det som skiljer skräp från bra ljuddämpare. Har åkt i bilar där det inte går att sitta i baksätet i motorvägsfart. "buy quality cry once" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.