AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
21.543

VAG åker på syning av deras bluff, gamechanger?

Sida 6 av 7
Det blir snarare så att M.A.N och Scania slås ihop till en tillverkare med namn Mania:).
em
906
em3
M3 cab -03
Kan så bli, men knappast tillbaka i svensk ägo. Tror inte det finns ett enda exempel på "utflaggade" företag av vikt, som kommit tillbaka. Höga skatter och arbetskraftskostnad är avskräckande och stora hinder, tyvärr.

Företag brukar vårda bra varumärken, så Scania kommer nog att leva länge ( världskänt/uppskattat), men ägarna kan sitta "var som helst", och casha in.

VW kommer nog att reda ut det, tror mest på att koncernens delar får skicka in bidrag, vilket borde betyda mindre utvecklingspengar och utrymme för t.ex. Scania, de kommande åren.

Man kan kanske jämföra med Volvo, inga direkta skandaler, men det var "tunga fordon" som fick stå tillbaka, när PV behövde pengar. Till slut gick det inte, då sålde man PV till Ford. Vem vet,kanske VW säljs, istället? Men det är nog ändå inte så troligt, och vilken äkta Bimmer bryr sig, egentligen ;)

em3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stephan, ett alternativt namn kan vara. S.C.A.M. ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
em3: SCANIA såldes av Investor till VW men Scanias svenska fabriker ligger alltjämt i Sverige, likaså ligger Scanias huvudkontor fortfarande i Södertälje. Så din antydan om "utflaggning" pga arbetskraftskostnader och skatter är falskt.
em
906
em3
M3 cab -03
Henke lexus, du har en poäng, men jag tror inte några svenska investerare kommer att köpa tillbaka, och än så länge håller Scania bra världsmarknaden. Men risken är att det goda överskott som fanns i bolaget, mer och mer hamnar i andra delar av koncernen, det var min poäng. Den som lever får se......

Dessutom sa jag inte att utflaggningen berodde på skatter och arbetskostnad, men att det nog är ett hinder för att huvudägandet i Scania ska återvända till Sverige.

Tidigare exempel är Ikea, Tetrapac, ASEA, AGA, Volvo PV m,fl., särskilt företagsbeskattningen i Ikea's och Tetrapac's fall, även om den var värre då, med löntagarfonder mm. som ett reellt hot.

Oavsett, tråkigt att svenska "kronjuveler" flaggas ut, ibland ganska lättvindigt, sett utifrån iaf. :(

em3
Verkar som att det är fler motorer under utredning nu än bara 189:an ?
Spekuleras i 4st !! modeller ytterligare som kan ha manipulerats elektroniskt ?
teknikensvarld.se/volkswagen-uppges-ha-gjort-flera-olika-fuskprogram-200628/
em
906
em3
M3 cab -03
Och dom vänder på fler stenar, och hittar kanske mer. Det gäller kanske fler modeller och motorer nu, om man får tro dagspressen ( DN just nu, i mitt fall, fler modeller kan vara felspecade).

Det är kanske naturligt, de som är kvar i VW, och vill vara kvar framöver, vill säkert städa bort allt på en gång, innan man börjar arbeta sig upp igen.

Bolaget vacklar betänkligt, men kommer nog att överleva, eller??

Det som slår mig är att det är ganska "otyskt" att frisera tekniska data (?!).

em3
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
"Bolaget vacklar betänkligt, men kommer nog att överleva, eller??"

Skämtar du? Kommer att överleva? Detta blir givetvis väldigt ekonomiskt kännbart, men är du medveten om att Volkswagen är en av Europas absolut största bolag?

Det finns dock flertalet andra biltillverkare som skulle ligga risigt till i samma situation...

Det är för övrigt inte "otyskt" eller "oeuropeiskt" att redovisa orimliga förbruknings- och utsläppssiffror, det är ett allmänt känt faktum att alla biltillverkare sysslar med det...

MVH Christofer
em
906
em3
M3 cab -03
Nej, crille82, skämtar nog inte. Det är kanske en viss skillnad på att frisera siffror, och lägga in manipulerande utrustning, där känner jag inte igen tyska ingenjörer, från mina kontakter med dom.

För mig blir det faktiskt lite krisfråga, trots storlek, och sanslös framgång. Men, som jag sa, dom reder nog ut det, det kommer att kosta utrymme för andra delar i koncernen.

Hela grejen med skatteklasser kopplade till CO2-utsläpp ( och partiklar) i Europa, + NOx i USA, driver såklart tillverkarna mot bättre produkter/värden. VW har satsat på fusk, medvetet, det signalerar inte bra vibbar.

Man får se, hur marknaden reagerar. Även om man är stor, kan man falla, tungt. "Andra" som kan drabbas, kanske, men jag skulle nog bli lite förvånad om det finns aktiv programvara att slå på, när det blir test av värden....

m3
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag citerar det du skrev: "Det som slår mig är att det är ganska "otyskt" att frisera tekniska data"

Just "frisera tekniska data" är precis vad alla biltillverkare sysslar med i olika stor utsträckning, dvs presentera orimliga förbruknings- och utsläppssiffror. Ingen nyhet...

Att manipulera programvara är givetvis inte OK, men likväl inget större att uppröras över i dagens samhälle. Ingenting är väl vad det påstås vara?
Frågan är hur Volkswagens ledning kunde tror att det skulle passera obemärkt...

MVH Christofer
Det är lite förbluffande att ingen, som har varit insatt hos VW, inte har läckt till media. Det verkar som att man i Tyskland inte har någon visselblåsarkultur, man är tydligen väldigt lojal mot sin arbetsgivare.
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bosch som konstruerat och levererat styrsystemen är ju också rejält insyltade. De levererar ju dessutom styrsystem och komponenter till många andra biltillverkare...

Tror inte många utom den absoluta toppen i VW kände till detta...

MVH Christofer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det har ju iofs framkommit att Bosch skriftligen (dokumentet har publicerats i några av tidningarna) har "varnat" VW för att nämnda program endast får användas vid tester/produktframtagning och att Bosch uttryckligen sagt att programmet inte är tillåtet att använda i bilar som når marknaden.
Och detta var många år sedan!

Så att säga att Bosch är "insyltade" är väl inte korrekt benämning!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.451
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är en väldig skillnad på att "frisera siffrorna i enlighet med gällande regler" och att "frisera siffrorna i strid mot gällande regler".

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Jag har tidigare gillat många av VWs modeller men nu är "VW" som varumärke pestsmittat för min del tills vidare. De ligger på samma nivå som BP, tyvärr!

Avbokade en tidigare order i höstas på ny Golf TDI DSG strax innan skandalen vilket så här i efterhand nu känns helt rätt.

Spelar ingen roll hur väl ihopskruvade bilarna är eller hur prisvärda de är jämfört med konkurrenter - jag vill inte spendera mina skattade pengar på en verksamhet som fuskar sig till framgång. För det är precis vad det är frågan om. Affärsetik när den är som allra sämst!

Att försöka dölja det hela med att säga "jamen alla andra fuskar ju" eller skylla på andra som Bosch är så otroligt lågt. Och säger tyvärr en del om att det finns en del att göra inom både den lokala och globala VW organisationen vad gäller sund fusk och affärsetik...

Och ja - EU cykeln vad gäller CO2 utsläpp är orealistisk jämfört med normal körcykel men precis som sagts ovan är det en milsvid skillnad att hålla sig inom systemet jämfört med att gå över gränsen för vad som är tillåtet.

da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Kommer förmodligen bli rättsärenden där VW har vunnit upphandlingar mot sina konkurrenter där kraven har varit miljöbil. Det snackas även om att det kan bli frågan om återköp av de bilar med felaktig programvara.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Spelar ingen roll hur stabil man är när aktiekursen faller som en sten... men jag tror VW är "to large to fail", precis som Deutsche Bank (där staten bestämde att man inte skall offentligöra resultat från stresstesterna som nyss gjordes).
Verdi
Och jag är nöjd över att jag valde XC70 och inte Passat i somras. ;)

Nä, men VW gjorde 30 miljarder i vinst enbart förra året. Finns nog pengar så det räcker. Ryktet återhämtar sig nog relativt snabbt. Tror inte de går i putten.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Skulle vara intressant att se hur mycket en S54-motor släpper ut enligt nuvarande körcykel, friserad enligt gängse norm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.