|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Länk Ett medvetet fusk, i ett land där utsläpp har hög prio och där stämningar är förknippade med stora summor Kommer det bli deras fall? Hur sannolikt är det att de nu kommer granskas med lupp på andra marknader? Hur många fler bilmärken kan ha pysslat med detta bedrägeri? Antar att Tesla sitter bekvämt och tittar på spektaklet... | |
|
Det lär inte bli deras fall, men det kommer svida duktigt och ta lång tid att bygga upp förtroendet igen. Värst blir det nog i USA gissar jag. Pinsamt och korkat av dem. |
|
|
En halvmiljon ägare bara i USA som inte helt osannolikt kommer göra gemensamt ärende av detta. Statliga straffavgiften Börsvärde Minskat förtroende (framförallt från företag?) med minskad försäljning Det ser väl inte direkt lätt ut att klara det.. Därtill om andra marknader vaknar, Tyska staten har väl varit lite misstänksamma? Rysligt.. |
|
|
Äntligen kanske myndigheterna vaknar och inser att diesel inte är frälsningen när det gäller låga utsläpp... ;) Detta lär svida duktigt för VAG! Tidigare var väl Hyundai/Kia på tapeten i USA för att de hade friserat förbrukningsiffrorna. Fler fall lär dyka upp nu när bollen är i rullning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Min erfarenhet är att när väl en har fuskat så är det inte orimligt att tänka sig att andra också fuskat. Frågan är om inte BMW:s högre chefer också sitter och funderar på sina låga diesel-siffror just nu... | |
|
Men visst är det en tydlig teknisk skillnad, vag är de enda som (med fusk bevisligen) klarat nox utan urea? Övriga har väl det i USA? Exempelvis VW tdi clean diesel vs bmw blue performance? |
|
|
Precis - andra tillverkare kommer att ha svårt att sova. 120 miljarder kronor tappat börsvärde på ett dygn... Alice Bah satsar 45 MSEK på kulturen ;-) Glöm inte att "cycle beating" även förekommer i latbilsbranchen... "Har jag hört" |
|
|
Nu ska Sydkorea testa bilar ur koncernen,hittar de nåt som inte stämmer kommer andra tyska bilmärken kontrolleras...Australien kräver information om liknande mjukvara finns där.. Tysklands finansminister är "mycket orolig" Starkt jobbat... |
|
|
250 Miljarder nu i tappad börsvärde! Undrar om det var värt det! |
|
| tror att vw blivit alldeles för giriga att nå toppen och det kommer tyvärr betala sig nu. framgår det om audi med fuskat eller gäller detta specifikt volkswagen bilar? | |
|
Jag har beställt en passat gte (laddhybriden) och ska skriva på pappren imorgon. Nu börjar jag dock tveka..... Tycker det är svårt att se hur detta slutar även om jag inte tror på någon konkurs. Tror det kan bli en hel del strul med leveranstider samt att det inte känns kul att köpa en bil av vw när dom gjort på detta sättet. Det finns säkert fler än jag som är i samma sits och tänker liknande så det är ju uppenbart att det slår hårt mot dom. Hur hade ni tänkt om ni var i mina skor? |
|
| Även vissa (diesel) Audis har fuskat. Det är väl egentligen fokus på utsläpp, snarare än förbrukning (även om de hör ihop). Ska bli intressant att följa vidare. | |
|
Hur det uppdagades. Länk |
|
|
@rickard: Jag hade köpt GTEn utan att ens blinka. Hur kan det vara så mycket fokus på resultat i en körcykel som inte har någonting med verkligheten att göra? Vi accepterar utan att blinka 40% diff i förbrukning men nu är det tydligen panik. Om en vecka är detta glömt i bilhallarna och försäljningen går tillbaka till det normala. Sedan har vi en rättsprocess i USA som kommer överklagas fram och tillbaka i 10 år. ------- //Lövet |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Intressant läsning på SvD. Kortfattat testades en VW Jetta samt Passat men även en BMW X5. VW klarade in testerna medan X5:an gjorde det. "– Vi var chockade när vi såg skillnaderna i mätresultaten. Passaten och Jettan klarade inte testerna på vanlig väg, det gjorde däremot BMW:n." Länk |
| Andreas håller helt & hållet med - men när en amerikansk myndighet fått blodsmak på ett bilföretag från Europa - dom kommer köra hårt - och advokaterna räknar säkert redan på hur många som dött i förtid i Californien pga. utsläpp man inte visste fanns osv..... - ja det är helt befängt :-) | |
|
Något i bakhuvudet säger mig att någon redan åkt dit för detta fast med lastbilar? "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Minns väl mediadrevet kring skenande Toyota-bromsar Länk ,....sedan försvann plötsligt de negativa nyheterna. Så har vi ju detta... Länk Hur som, Toyota inledde maj 2010 ett samarbete med Tesla och ”gav” bort den aktuella fabriken. Ja, allt är förmodligen bara en slump kring när den negativa Toyota-publiciteten tidsmässigt började och slutade. Så om nu VW lägger lite mer produktion i US istället för i México Länk , så kanske det hela lugnar ned sig även denna gång. I alla fall en tanke... Kom även att tänka på en annan historisk parallell… "Audi 5000 unintended acceleration allegations" Länk Slumpen eller ej, så är det alltid bra att hålla sig lite skeptisk när mediadrev går. |
|
|
Nu är det ju inga 40% utan 15-36GÅNGER högre utsläpp. Det är väl kanske därför.. De har troligen kört med mer egr och annan insprutningstidpunkt för att klara nox vid test. Men vid normal drift körs mindre egr vilket ger fördel i både förbrukning och gång. Nox-emissioner är en betydande parameter i Kalifornien, något som drivit motståndet mot dieselbilar i USA då dieslar anses släppa ut mer hälsovådliga emissioner än bensinare. Motståndarna har nu fått mer vatten på sin kvarn. I sak kan jag hålla med, dieselbilar är egentligen ingen utsläppsdröm, då de kräver en mängd hjälpsystem för att vara hyggligt rena. Länk Det är nog inte helt främmande att dieselbilar dör ut till förmån för bensinhybrider |
|
|
Och dessutom stängs ju vissa reningar av när det är kallt. Vilket ej testas i certifieringen. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Länk Nu ska stora personbilsdieslarna i koncernen också testas.. Det här kan komma att bli mycket mer än bara katastrof. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.