|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
| Skall bli kul hur dom löser minskade utsläpp utan att öka förbrukning och utan att minska effekt/vrid, utan att hamna i ett läge där alla bilar måste typgodkännas igen. | |
viobebe |
Världens största bilproducent fixar detta skall ni se... Länk |
| Om VW är den som satsar mest på utveckling och forskning, visar upp detta resultat så skulle jag inte vara så säker på att dom klarar att lösa den uppkomna situationen. :D | |
viobebe |
Kunskapen finns, problemet är väl girigheten att tjäna ännu mer pengar och billigaste sättet var väl att manipulera mjukvaran istället för att tillföra ytterligare komponenter. |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Vorsprung durch betrug. ;) |
|
Det här kommer lösas politiskt och inte miljömässigt !! Diverse handelsavtal mm kompenserar detta med Fru Merkel vid rodret skall ni se.. Motorerna i de drabbade modellerna kommer att strypas effektmässigt och förbrukningen kommer öka och sist kommer 2a handsvärdet minska rejält på dessa modeller då skatterna kommer höjas eftersom utsläppsnivåerna inte kommer ner. Sist så kommer dieseln fasas ut som alternativ på marknaden. Alternativa val kommer att öka dramatiskt nu av detta,så sist kommer alla att vinna på VW's fadäs där det startade så att säga. Därför svänger nu VW i sin strategi gällande el-bilar mm. |
|
| Kanon, Alex84. Då vet vi exakt hur det kommer gå till och slipper spekulera mer i detta ;) | |
| Jäpps det bjuder jag på hahaha ;) | |
|
Alex84, du sätter nog ord på, vad många som varit med ett tag, tänker. Alternativen till bensin/diesel, den totaldominerande bränsletekniken idag, som för ungefär 100 år sedan, då el-bilar ersattes av dagens, kommer säkert att ta ett par steg framåt. Men, ingen avancerad gissning, det kommer antagligen att ta ett par 10-tals år till , innan alternativen börjar dominera. Alternativen segar sig in, jag ser inte många faktorer som ökar hastigheten drastiskt, uppbyggda produktionslinor jobbar så länge det är lönsamt.....och det är många... Kopplingen till klimatförändringar och CO2-utsläpp, är kanske 2000-talets största bluff hittills ( man kan hitta massor med info om det). En annan fråga, skild från klimatfrågan, är såklart jordens resurshushållning, den är givetvis mycket viktig, men beroende av storpolitik. Tills vidare bränner jag bensin i min M3:a, c:a 400 liter per år :) em3 |
|
|
...och jag vill förtydliga: VW problemet handlar om NOx ( -löften), men jag tänker att det problemet har sitt ursprung i "grundproblemet" CO2, en jakt på mindre CO2 utsläpp, klimatfrågan. Då är diesel'n c:a 20 % bättre/mindre dålig, men genererar istället mer lokala problem i form av andra skadliga utsläpp. Hänger ni med? em3 |
|
|
Ja, som man säger: Hur man än vänder och vrider på det, har man arslet bak...! ;) Dieslar kör med (stort) luftöverskott i förbränningen för att få ner förbrukningen och CO2 och det leder ofelbart till höga NOx-nivåer. Det är svårt att äta kakan och ha den kvar - till viss del kan man rena bort NOx, men det kostar pengar i form av dyra system. Jag tror också att detta är början till slutet för dieslar, lägg denna skandalen tillsammans med tidigare kritik mot dieslarnas utsläpp av mikroskopiskt små partiklar, så blir bilden plötsligt lite mindre gynnsam för dieselivrarna. Problemet är väl dock att många stora biltillverkare har plöjt ner mångmiljardbelopp i utvecklingskostnader och byggande av fabriker för "moderna" små dieselmotorer. Så här lär den nationella storpolitiken komma att spela roll... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ja, Johan B, det berömda sitter bak :) Du byggde på med mer detaljer, särskiljt i dieselfrågan, och det kommer nog att bli ett bakslag, hur stort? Ingen vet!!! Men, det kommer att drabba, och tyvärr, de som gått på diesel-frälsningen.......jag skulle inte tro att "bensinare" kommer undan helskinnade heller, när myndigheterna verkställer politikernas beslut, om % belastning hit och dit.....vi lever i en föränderlig värld, men den har inga "quick fix" och inga stora vinnare och förlorare, bilåkare får fortsätta satsa på olika "hästar", i tiden, och hoppas att det inte är alltför negativt. Dieseln verkar vara en förlorare.......i dagsläget....... em3 |
|
|
NO2, kvävedioxid, har en stark lukt och den faller in i kategorin NOx så visst luktar de. Bara en liten inflikning så här på fredagskvällen. :) ///BMW - Was sonst! |
|
|
Hur är direktinsprutade bensinare då? Med magerdrift? Det genereras både små partiklar samt kväveföreningar pga luftöverskottet. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Näfy, åter till V8 med fallförgasare. Där kan partiklarna sopas ihop på marken |
|
|
Martin, tja de motorerna lider av samma symptom som dieslarna. Men dock i mindre omfattning om jag inte missminner mig... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, du minns nog rätt, vid förbränning, bildas främst CO2 och H2O, men en del andra produkter också, oavsett bränsle. Bensin är lättare att förbränna mer fullständigt än diesel, som innehåller längre kolkedjor, det är logiskt. Man skulle kunna hålla på så här i all oändlighet ner i alla andra produkter som bildas och går ut med avgaserna, men det är ingen större ide, att försöka göra det generellt, för förhållandena i förbränningsrummet varierar, nästan hela tiden, och därmed produkterna...amen.. Nu vill ju samhället hitta gränser, och då försöker tillverkarna nå dom gränserna, men det är ett stort spel för gallerierna, eftersom driftsituationerna varierar kraftigt ( omgivningstemperatur och körstil är förmodligen dom största, men även konditionen på komponenter i processen, tändstift, luftmätare mm.) Så, vem kan man, lita på, som en prog-artist sjöng för länge sedan....inte många och inte på mycket, eget förnuft räcker en bra bit här, anser jag ( fullgasa inte en kall motor, motorbromsa planerat, mm....) em3 |
|
|
...kände att jag (igen), blev engagerad i den mer långsiktiga diskussionen, och vill bjuda tillbaka till dom som har något nytt i case't VW, som "råkar" vara under luppen, vad gäller främst NOx. Det var trådens grund...och den ska få fortsätta, såklart, det är ju intressant för alla med diesel-bilar, iaf. Min ambition, var att lyfta frågan från VW och NOx-frågan, till en mer allmän om all den press, som jag känner, och kanske fler: ska vi inte få köra våra bensin/diesel-drivna bilar längre, och vilket är "slutdatumet" då?? Jag vet inte svaret, men bedömer att det kommer vi att få/kunna göra, en 20-40 år till, minst!!!!? Vilka andra har liknande funderingar?? Frågan är mer, till vilken kostnad, och till vilken form av ev. "uppoffring", anser jag, men, vem vet.....Min ambition skulle kanske ha starta i en ny tråd, men jag tyckte att det hängde ihop med grundinlägget...men om många är "med", kan vi kanske fortsätta denna tråd...????? em3 |
|
|
Läste nånstans att VW "sparade" 335 USD per bil med hjälp av fusket. dumsnålt comes to mind.... |
|
| Man kan ju hoppas att VAG "tvingas" sälja tillbaka SCANIA till Sverige för att cascha alla kommande skadeståndskrav ... alltid något gott som kommit ur eländet då :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.