AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
21.415

VAG åker på syning av deras bluff, gamechanger?

Sida 4 av 7
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
vorsprung durch fusk. Känns väldigt premium..
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Självklart är inte näsan em avgasprovare. ;) Nox luktlös ja, även CO. Dessa kan ju bildas även om förbränningen varit OK (syreöverskott). Det mesta annat luktar, så doften av misslyckande i bemärkelsen misslyckad förbränning är faktiskt inte helt fel. Oförbrända kolväten luktar. Som jag skrev sä är luktfritt första indikatorn på att det är rätt så att säga.

Det hade varit nåt, tränade besiktningsmän som luktar i avgasröret...

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag funderar på att fixa en sticker till min nummerplåtshållare på M5:an. "Jag klimatkompenserar för din VW-diesel". :D
ma
7.450
marin849
Den är bra men jag gillar "Jag klimatkompenserar för din miljöbil" bättre. ;)

/Martin
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
NOx är absolut inte luktfri. Det luktar ganska fränt och märks tydligt vid exempelvis när de drabbade bilarna står på tomgång. Jag har tidigare reagerat på just Vw diesel som stinker på tomgång men aldrig kopplat det mot utstuderat fusk utan snarare att tomgång efter en viss tid inte finns i emissionscyklerna. Lite skämtsamt går det faktiskt att använda en människas näsa för att detektera högs halter av NOx.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Haha, klart du har. Jag förmodar att du även kunde se på första gen. A-klass att det fanns en tendens till att den skulle välta? ;)
Jaha vår Golf var i alla fall inte med när man slår in reg nr hos VW. Synd jag hade tänkt reklamerat den och köpt en 1-serie eller A-klass istället :-)

/Anders
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Länk
Verdi
Och ännu en gång förstärks min övertygelse om att VAG inte är nåt att ha. ;-)

En på jobbet tänkte köpa ut sin gas-Passat när han slutade. Först var det dock dags för service. Rätt dyr också. Men det var ju bara bra, var inte han som betalade och det var skönt att bilen skulle vara nyservad och fräsch sen när den skulle övergå i hans ägo.

Dagen efter tändes en hel hög med varningslampor och efter ett samtal med VW så var rådet "stanna motorn omedelbart!!!". Så han gjorde det och bilen hamnade på verkstad. Efter byte av spridare och allt möjligt så konstaterades att det var topplocket som gått sönder. Eftersom de erbjöd sig att ta det på goodwill så undrade han om det var ett vanligt fel. "Nej, inte särskilt vanligt..." fick han till svar.

Då ringde han till ett större taxibolag och frågade vad de tyckte om de här bilarna. Då fick han veta att de där topplocken går sönder på väldigt många gasbilar. Väldigt många. Sen pratade taxi-chefen om DSG-lådan som också var ett stort problem för dem. Hans råd var "köp absolut inte en Passat om du inte har garantier kvar".

Ja, hur det gick? Han köpte en bil av annat märke istället och köpte inte ut sin tjänste-Passat. Själv såg han det som att han vunnit på lotto. Han var så nära att köpa ut den innan den gick sönder...

ps. Tydligen fick Upplands Motor en jätteorder på ca 800 bilar från ett större företag som förbjudit sina anställda att välja VW. Går bra nu för VAG...
Tack för länken, Kane.

BMW bäst och Volvo i särklass sämst. Intressant.
Länk
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Mitt förtroende för VAG och VW i synnerhet är klart minskat. Jag upplever att framför allt VW genar väl mycket. Ligger hela tiden på gränsen och är jävligt arroganta när problem uppstår.

Jag har aldrig hört från en märkesverkstad att något är ett vanligt fel... Det är alltid, "Nej, det är inte vanligt..." Bortsett från en gång och det var när jag hade en XC70 som knarrade som en gammal gungstol så fort jag vred ratten. Det hade dom hört tidigare.
DLC: Skojar du när du säger att NOx inte är luktfri?

Det som luktar är förmodligen något annat(tex kolväten) än just NOx som enligt expertis är lukftri.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Du tänker inte på koloxid nu...?
Sani: Frågar du mig?
ma
7.450
marin849
Det som är skrämmande med testen av de 32 bilarna (varav 13 BMW) som det länkas till ovan är ju att BMW, som var klart bäst, ändå släpper ut FEM ggr mer NOx i "verklig" körcykel. De andra ännu mer.
Jag tycker det är väldigt tråkigt att folk åker runt i moderna dieslar som får titulera sig miljöbilar, och skattesystemet uppsatt därefter, fast i realiteten är det inte alls miljön som är vinnaren.
Ja sen låter de ju för jäkla illa när de kommer farandes kvarteret. Jag har börjat köra med rutorna nere och kan konstatera att min bil rullsr ju i det närmaste helt ljudlöst. ;)

/Martin
Verdi
I dagens DN redovisar de några olika tester av dieselmotorer. BMW är överlägset bäst.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Henke Lexus: det är inget skämt. NO luktar ganska tydligt i höga koncentrationer och vill det sig illa kan gul rök bildas i en del av vissa fordons avgasbehandling vid koncentrationer över 1000 PPM (NOx) om det inte går att dosera urea. Kolväten luktar på ett helt annat sätt (typ grillkol) medan NOx (vissa, inte alla kväve-syrekombinationer) luktar mer fränt. CO är däremot fullständigt luktfri och mycket farlig. Jag kan förstå att det låter lustigt att tala om mänsklig NOx-näsa men det ligger konstigt nog en del i påståendet..
Läge att köpa aktier i Bilia, sannolikt en vinnare på VW-skandalen. Volvo och BMW ligger ju bra till när många inte vill eller får köpa VW-bilar.

/Anders
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Ingen vet ännu var slutnotan för VW-skandalen kommer att landa, men enligt den schweiziska storbanken Credit Suisse kan det handla om 730 miljarder kronor. En siffra så hissnande att det nästan får BP:s katastrofala oljeutsläpp år 2010 att framstå som ”billigt”...
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Blir intressant att se deras förslag på lösning som de ska presentera under morgondagen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.