AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
21.416

VAG åker på syning av deras bluff, gamechanger?

Sida 3 av 7
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Självklart kommer det även gälla Skoda och Seat. Motorn det rör sig om sitter ju i ett gäng modeller från resp. märke. Ofattbart klantigt av VAG. Oavsett om de kan åtgärda bilarna snabbt så är deras varumärken befläckat för en lång tid framöver.

Jag är dock sjukt nyfiken på att se hur t ex BMWs 20d, Mercedes 220d och Volvos D4 uppvisar för siffror i samma test.
Men detta var ju känt redan i förra veckan eftersom det gäller en viss motor som sitter i många modeller av märkena i "VW-familjen". Man får väl reklamera sin Golf snart...:-)

/Anders
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Tur att man kör en bensinbil med låga utsläpp numera... Fast 123d var jävligt kul med VTECH...
em
906
em3
M3 cab -03
Det är en enormt stor fråga, flera har pratat om stora spelplans-ändringar, och sådana kommer nog också, men det brukar ta tid.

NOx'et är en stor issue i miljösammanhang, och har varit ganska länge ( började i tung förbränningsindustri för en snart 30 år sedan i Sverige, kanske längre i mindre kretsar). Kväveföreningar som bildas vid förbränning av luft ( viss typ av förbränning) ger en mängd möjligheter till olika lång-, och mest kortlivade, kväve-föreningar. Det är en komplex kedja i luftmiljön, men föreningarna är ogynnsamma för luften och miljön, det är klart.

När diesel-spisarna fått större spelrum som bilmotorer, var det med vetskap ( delvis falsk, uppenbart) att de ogynnsamma föreningarna var minimerade.

Min fundering är att det kommer att bli svårt för dieslar i bilmotorer framöver, även om fabrikanterna faktiskt idag kanske har bra/tillräcklig teknik att ta hand om nackdelarna. Det blir en svår förtroendekris att vända.

Dom hade lite för bråttom, VW, förmodligen, försökte kanske överlappa inte helt färdig teknik, och så tog det längre tid än förväntat att komma i mål, och under tiden fuskade man. (Det är min helt egna tolkning)

Så förstörde man ett kanske fungerande system i energiomställningen, och det är knappast en tekniker, en marknadsekonom eller en VD, som enskilt gjort detta, utan en snabbjakt på bra/bättre tillfälliga lösningar på den stora energi-frågan för mänskligheten ( VW låg i spetsen...).

Politiker har varit ganska snabbfotade med att supporta olika mer eller mindre "färdiga" lösningar ( hur många pratar om etanol idag, för 20 år sedan var det nästan det enda man satsade på/subventionerade...???)

em3
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Såvitt jag förstår har man problem med bådr NOx och partiklar även i moderna bensinmotorer?
Med magerdrift och direktinsprutning.

Glöm intr Volvo 850 GLT som stoltserade över Miljöklass 1, ända tills nån hakade på en husvagn och mätte utsläppen "en riktig smutsgris". Men likväl MK1...

April 1999 (obs 1999) Länk

"Daihatsu Sirion avgasrenar upp till 100km/h"
Jag kan iofs tänka mig att just i det fallet beror det på att full gas krävs för att nå över 100km/h och då avgasrenar inga bilar...

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det kommer förmodligen uppkomma en diskussion kring vilka utsläpp som är värst. I närmiljö (NOx och partiklar) eller ur ett mer globalt perspektiv (CO2). Konstigt att man inte pratat med om NOx och partiklar i Sverige tidigare, speciellt när man lobbar för dubbförbud.
em
906
em3
M3 cab -03
Ja, marin849 och acey, det finns mycket "skit" i detta med utsläpp, kan man lugnt konstatera, att det dessutom är ganska tekniskt/naturvetenskapligt avancerat är nog inte heller en överdrift. Resultatet av förbränning är starkt beroende av en mängd parametrar, vet de flesta med teknisk och naturvetenskaplig kunskap/erfarenhet.

Sanningen är nog att vi kommer att fortsätta köra förbränning som på något sätt är skadlig, ingen vet nog dom långsiktiga effekterna, men dom kanske visar sig senare.

Och förbränningsmotorer i t.ex. bilar kommer att leva många 10-tals år till, det förstår nog dom flesta, och skadliga utsläpp kommer att finnas, men kanske minska med förbättrad reningsteknik. Politikernas 2020 något och 2030 något annat och 2050, är ju bara rena floskerna, helt ogrundade "mål"!!!

em3
ma
7.450
marin849
Därför varmstartar jag alltid min bil på morgonen (1500w motorvärmare 30 min) för snabb light-off (lambda går i closed loop medan jag backar ut). Synd att det saknas uttag på min arbetsplats dock.

Misstänker att min gamla bil (Euro4/MK2005) är betydligt bättre för miljön allt inräknat, än en ny.
Svårt dock att väga +15% CO2 mot mindre Nox, Hc, partiklar samt belastningen att återvinna och tillverka en ny bil. Med under 1000 mil per år misstänker jag starkt att svaret är givet...

Jag klimatkompenserar givetvis min ovan påstådda miljövänlighet med regelbunden fullgas. ;)

/Martin
em
906
em3
M3 cab -03
Fan, marin849, du är ju "värsta" miljövännen :) :)

Det är knappast ditt eller andra brukares jobb att räkna ut största miljö-belastning/-skada. Dock är det ganska pinsamt, att äldre bilar ev. kan vara mindre skadliga än nya!!!!!!

Motorer kan inte gå supersnålt hela tiden, då blir förbränningsrummet snart fyllt av oförbränt "sot"/kol ( ger en sämre förbränning, ond cirkel), drifts-cykler, omgivningstemperaturer, kylning etc., spelar förstås också in, samt inte minst, status på alla komponenter kring förbränningen och reningen!

Fullt spjäll ibland, än så länge en rättighet för bilister :) och nyttigt för motorerna!

Mer seriöst: det finns ingen precis siffra på olika utsläpp från fordonsflottan, driftsförhållandena och komplexiteten i själva förbränningsprocessen gör det bara möjligt att uppskatta värden, och körstil ger såklart en ytterligare parameter....

Jag tror att alla försök till begränsade utsläpp med fossila bränslen är bra ( politiskt korrekt..), MEN vi kommer att få leva med dessa i ett antal 10-tals år till, för alternativen är fortfarande rejält efterblivna eller sanslöst för dyra!

Dyster slutsats i utsläppshänseende, men tyvärr ganska realistisk, tror jag. För vem tror att världen ekonomiska styrmedel plötsligt ska upphöra?

em3

em
906
em3
M3 cab -03
Kanske en korrigering: "Motorer kan inte gå supersnålt hela tiden, då blir förbränningsrummet snart fyllt av oförbränt "sot"/kol"

Vad jag menar är, att vid för lite bränsle, avstannar förbränningen, pga mager blandning, och då har jag för mig att oförbränt blir kvar, och sedan har för låg temp för att förbrännas fullständigt, men där är jag osäker, det var ett antal år sedan jag var "het" inom förbränningstekniken, någon kan kanske hjälpa till?

D.v.s; både för hög, och för låg, bränslehalt, leder till ofullständig förbränning? ( på olika sätt: för hög till luft/syre-underskott, och för låg till att det bara delvis/inte alls, brinner, = bildar kol!!??). Vid för låg halt, bildar omgivande förbränningsutrymme sot/kol?

Kanske ute på hal is, känns svalkande i hetan :) ;)

em3
Hej,
Jag tror mig ha läst någonstans, att bensin kräver ett ganska "smalt" blandningsförhållande med luft för att vara explosiv. Diesel, däremot, tänder i alla lägen.
På äldre dieselmotorer är därför luftdoseringen konstant, medan tillförseln av diesel regleras och ensam står för effektuttaget.

em3 verkar därmed ligga rätt. En för mager bensin-luftblandning tänder inte. Fast istället för att/parallellt med att koksa bensinen i förbränningsrummet lär den oförbrända kunna hamna i motoroljan.

/Lennart

CS #6887
Ge mig styrka att hålla tyst tills jag vet vad jag talar om...
ma
7.450
marin849
Nånstans 0,7-1,3 i lambda (kanske mer) kan man köra (1 är teoretiskt rätt för fullständig förbränning OM förbränningen överallt är ideal vilken den aldrig är).
För att katalysatorn skall fungera krävs snarare 0,99-1,01 (notera krav ofta 0,97-1,03).
På bilar med direktinsprutning och magerdrift amvänder man inte hela förbränningsrummet vid dellast, dvs man behåller en viss mängd gas i förbränningsrummet, fyller på en viss del luft samt sprutsr in lite finfördelat bränsle runt stiftet. Ger mkt snål drift men sot överallt, samt det krävs ytterligare rening främst av NOx.
Med konventionell motor med portinsprutning och trevägskatalysator kommer man faktiskt mycket nära att enbart släppa ut koldioxid och vatten där bak. MEN det gäller stationär drift. Vid nedväxling med mellangas och liknande svänger blandningsförhållandet kraftigt i korta ögonblick.

Väldigt väldigt mycket energi läggs ju på att simulera förbränningsförloppet i motorn på partikelnivå, för att utforma förbränningsrum och kolvtopp optimalt.

Äldre dieslar har ju inget gasspjäll utan fungerar som miljöförpestare hela tiden. Det syre som ej används för förbränningen reagerar med kväve och annat och släpps ut där bak.

Jag brukar prata om "doften av misslyckande". Allt som luktar är ett misslyckande. Luktar det inte är det positivt. Själv brukar jag ibland sniffa i avgasröret (som är blankt på insidan) när jag kommer hem och sedan använda vattenångan för att torka glasögonen hoho.

Enl. miljöpartiet verkar allt vara frid och fröjd om alla har varsin "miljöbil", vilket säger extremt lite om den egentliga totala miljöpåverkan. Ta den miljöbilen o lämna på dagis 300m från hemmet varje dag (efter att ha skrapat rutorna med motorn på!) och jämför min förvärmda bil som jag puttrar upp i fart direkt..

Det är så mycket mer än vilken utsläppsklass bilen har.

Med allt ovan sagt har jag också rättfärdigat inköp av en 540i E39 att köra 100 mil om året för nöjes skull. Den typ av miljöhänsyn som jag försöker visa i beteende t.ex. är det ju aldrig någon som pratar om. Bara g/km i ett test som är nästan helt irrelevant.

/Martin
ma
7.450
marin849
Lenwib: Om du gillar bensin i oljan kan jag tipsa om att skrapa rutorna på vintern länge med motorn på. En enda lång kallstart med rejält fet blandning som både hamnar i oljan men även massivt i luften som olika kolväteföreningar (det luktar bensin i avgasröret). ;)

På M54 kan jag upplysa om att vid kallstart i -20 är spridarna öppna lika länge per varv/förbränning som vid plattan i mattan och 6000rpm.....

/Martin
em
906
em3
M3 cab -03
Tack, marin849, för mycket utförlig beskrivningar av scenarion av detta komplexa dilemma. Jag unnar mig också ett par 100 mil med M3:an under sommarhalvåret, den är ingen jätteförbrukare och miljöbov med min körstil, skulle jag säga.

Utsläppsklasser inte är hela sanningen om hur "bra" eller "dålig" en fordonsindivid är, tror jag de flesta håller med om. I Sverige är det särskilt viktigt på vintern, då motorn inte levererar tänkta utsläppsvärden innan den är i driftstemperatur. Förvärmning ger både lägre förbrukning och utsläpp, men det vet väl alla!?

em3

Jag är inte ingenjör men såvitt jag vet har väl inte bensinmotorer problem med NOx utsläpp. Dom släpper ut betydligt mindre NOx än vad dieselmotorer gör och behöver inte några tillsatser som AdBlue för avgasreningen.

Rätta mig gärna om jag har fel.
ma
7.450
marin849
När man kör magerdrift gör de det. Och partiklar.

/Martin
em
906
em3
M3 cab -03
Igen, som sammanfattning, borde alla nu förstått, att utsläpp enligt spec. inte är samma sak som verkligt utsläpp, vare sig det rör sig om manipulerade siffror, eller verkliga.

Nästa tes, är att verkliga utsläpp, kan variera kraftigt, beroende på många drifts-situationer.

En fråga blir då: Vad grundar sig politiker ( särskilt miljöpartister, som ivrar, och har ivrat, för olika "lösningar") sitt resonemang på?

Svaret är, det enda som dom får, t.ex. från VW och "bluemotion" TDI, typ, och nöjer sig med det, för dom är inga tekniker, och kan aldrig förstå teknik, så obildade som dom är!!!!!!!!!

Dom få bildade politikerna som finns, får sällan eller aldrig uttala sig.

Det måste vara slutsatsen, eftersom dom hela tiden fattar helt galna beslut i energi-sektorn!!!!!!! Och i många fall dessutom kommer undan med dom, besluten!!!!

Tyvärr, detta kommer att fortsätta, för så har det sett ut hittills...ge oss en trendvändare, är jag först att hylla!!!!!!

em3
ma
7.450
marin849
Problemet är väl att den breda allmänheten vet ju inte heller. ;)

/Martin
marin849: "När man kör magerdrift gör de det. Och partiklar."

Men det är väl fortfarande mindre än vad dieselmotorer släpper ut?

Nästan alla dieselbilar har för höga utsläpp enligt AMS Länk
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Kväveoxid är luktlös och utan färg.
Så att sniffa i avgasrör ger begränsad sannin...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.