|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Detta kan nog leda till något bra ändå i slutändan (kanske inte VAG) - striktare regelverk och kontroller från myndigheternas sida, vilket i sin tur kommer att piska tillverkarna till bättre produkter som förorenar mindre i verkligheten och inte bara vid testkörningar...! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Regelverk finns ju i vart fall vad gäller denna sortens mjukvarualgoritm. Totalt förbjudet. | |
|
Jag tänkte mer på att man kanske kan välja ett "stickprovsförfarande" där tillverkaren inte själva får välja ut vilka fordon ("individer") som skall testas och inte tillåta tillverkarens tekniker att aktivt delta i testerna som kan göras av oberoende testinstitut (eller myndigheter) etc. Dvs. försvåra eller kanske omöjliggöra för tillverkarna att manipulera testerna som uppenbarligen har gjorts av VAG och kanske fler tillverkare, vi lär få se vad som kommer fram. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det hjälper ju inte så länge körcykeln är lätt identifierbar. Sen att bilar släpper ut sjukt mycket mer än i testet under vissa förhållanden vet nog alla som jobbar med bilar redan? Utan att det är otillåtet så att säga. Intressant dock att USA kräver att tillverkaren redovisar vilka sensorer och algoritmer som används för att detektera avgasrening ur funktion samt vad som kan föranleda inaktiverad rening (och varningslampa). Tex "under -7 deaktiveras EGR för att den funkar inte när det är så kallt". Dessa dokument skulle jag vilja se. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Att det måste utföras i mätlab med exakta förutsättningar för att få jämförbara resultat är alldeles ofrånkomligt. Men det ska ske med av myndigheterna valfri bil. Utan skillnader mot vad som köparen får. |
|
|
Man kunde ju komplettera med road test, men där man isf inte kan ha exakta gränsvärden, utan i så fall varningsklockor. Bäst medicin är nog ändå ett mer komplett testförfarande, som även inkluderar kyla, högre belastning etc. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Som jag fattade det - höll sig BMW'n som var med i samma test inom accepterad avvikelse från certifikat-värdena. | |
| Ska man komplettera med ett road test måste det alltid vara samma sträcka och samma förhållande såsom väder och vind. Blir svårt. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
540is: Det stämmer, bilen som testades var en BMW X5 och testet utfördes i trafik istället för ett laboratorium. |
|
Det jag undrar är om dessa utsläppsvärden kommer att gå igenom en vanlig svensk bilbesiktning när alla algoritmer och fuks-programm tas bort? |
|
|
Reportaget handlar mest om eftermonterade "trimboxar"/motoroptimering, men svaret är att det inte upptäcks: Länk |
|
|
Nu djävlar går drevet... Länk |
|
| Handelsstoppad aktie, drev som driver. Hur mycket har Elon Musk stoppat in i det här tro? ;) | |
|
Länk Gamechanger jag åsyfta i första rubriken |
|
Transocean |
Passat GTE,,, ja ja , kul med en 1.4TSI samt DSG när batteriet tar slut efter 3 mil.... |
| Det jag tänker främst på är att alla VW dislar lär få sin bilskatt ändrad eftersom det numera baseras just på bilens utsläpp. Kommer vägverket/skatteverket kräva detta retroaktivt? Kan blir skön klirr i kassan för staten men riktigt obrhagligt för bilägarna ... | |
|
Nej, skatten är inte baserad på kväveoxid så det kommer inte hända någonting på den fronten förrän en helt ny testcykel kommer. Den kommer bara påverka nya bilar då. ------- //Lövet |
|
|
I vanlig ordning läser ingen mer än rubriken på Aftonbladet, förstår inte skillnaden mellan kväveoxid och koldioxid och drar förhastade slutsatser. En lite mer nyanserad bild av det hela: Länk |
|
|
Bluemotion = Troligt Dessa bilar är osäljbara nu tills VW gör ngt åt dem |
|
|
Suprise surprise, nu verkar det gälla Audi också. Känns väl inte som en skräll om det också gäller Skoda och Seat... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.