|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
En fråga.. vad menas egentligen med "småsträckor" isåfall? Typ någon km när man ska åka och handla? Hehe Jag letar enbart efter lci ifall det ska vara disel. Antar att det är på lci modellerna självrengöraren sitter om jag förstod det rätt? |
|
thekinglives |
Partikellfilterbyte eller inte....ett partikelfilter av oem typ går väl att hitta för 5-6 tusen eller? Bytet klarar en normalhändig 10åring så inte är det något som bör avskräcka. Välj den modell som du gillar mest, skiljer inte många kronor hur du än vänder dig i E6X träsket? undantaget är väl M5 an som inte är någon spargris. |
|
Så sant thekinglives. Partikelfiltret "sotas ur" med ca 100mils mellanrum beroende på körning. Samma på pre-lci men där sitter Partikelfiltret under bilen och på lci precis efter turbon. Så de äldre byts/tvättas/plockas bort ca 20k mil. På lci är det lite jobbigare att göra själva bytet men troligtvis behöver man inte göra det alls så länge allt funkar som det ska. Dvs det ska till nån lite längre sväng så regenereringen hinner köra klart ordentligt. |
|
| Ok. Tur det blir ca 2 vändor upp till Karlskrona i månaden då. Ca 50 mil blir det per gång :) | |
|
Bil är köpt. Blev en E91 325i m-sport med 10 000 mil på mätaren. Vet inte hur det gick till riktigt men detta kändes helt rätt till slut. En e61 var nog i söta lagert till mig och sambon. Tack för alla tips oavsett :) |
|
|
Lånar tråden lite Var tror ni om denna? OK pris? Länk |
|
rsarits |
Partikelfilter på pre-LCI behöver inte bytas vid 20k mil, däremot om mottrycket blir för högt, vilket bilen kommer att meddela. Bara att nolla partikelfilterbyte vid 21k mil (som är första byte) Min 535DA -06 har nu gått 328000km, jag har inte bytt något annat än tre vacuumslangar ovanför avgassidan, då de var lite värmeskadade, höger fram hjullager, samt stötdämpare fram Bilen går som en klocka och är helt rostfri Kör man som jag 20 mil per dag, så är diesel absolut ett krav, MYCKET effekt och låg förbrukning Skatten är 6500:- för min bil nu efter höjningen, men den drar 3-4 liter mindre bränsle per arbetsdag (20 mil), så intjänandetakten är hög nog för att motivera dieseln Micke BMWCS#08121 |
|
Hej Vad ska man betala för en e61 med 15000 mil på mätaren. Skinn, ny bes, serv, drag, vinter d osv Jag har en för 130000 på gång är det för mycket? Den är i fint skick. Ny ruta mm |
|
|
Men om man inte kan köra korta sträckor med en 520d då är det ju värdelöst! Jag kör ofta 10-15 min till jobbet. Om jag köper en 520d så verkar det som att partikelfiltret kommer att sättas igen efter typ 100 mil. Är det verkligen så?? Tack för alla kunniga svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.