|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Ska köpa mig en E61 LCI. Problemet jag har är att i förra helgen var jag och provkörde en 525D. Var väldigt besviken, den gick ruskigt dåligt och slog i växlarna. Plus att motorn var bytat vid 6000 mil då den rasade vilket inte stod med i annonsen. Denna helgen var jag och hörde mig för ang att köpa en E61 disel. MEN säljaren sågeade min ide totalt att köpa en disel, då min budget för bil är 150000 och miltalen hamnar då runt 13-20000 mil. Säljaren menade på att all slitage kommer vid dessa mil vilket jag såklart vet. Men han menade på att det var väldigt mycket dyrare på en diselmotor jämte med en bensinare. Hans enda råd var att leta efter en bensinare. Kör ju ca 3500+ mil om året. Är väldigt kluven nu .. Är väldigt tacksam för er mening ang motorval och vägledning till rätt motorval. MVF Filip | |
|
Låter mest som svammel från någon som förmodligen hade otur med just sin bil. Mtp att du kör 3500+ mil om året är diesel givet. Behöver du utrymmena i en E61? Annars är E91 ett bra val. Färre modellrelaterade typfel och du får en bränslesnålare mer körglad bil av nyare årsmodell som gått mindre. Hade i så fall tittat efter en 2010 och framåt med 184hk-motorn. Möjligtvis kan du få in en 325d i budgeten men då blir den lite äldre och/eller har gått mer. |
|
|
Du har kört ett dåligt exemplar av 525dA. Kör en välskött och du kommer gilla den skarpt. Säljaren till vraket svamlar dumheter, strunta i honom. Sedan måste du kolla upp den bil du köper innan du köper den hos BMW. Fråga efter utdrag från BMW ISPA LIght där ser man vilka garanti och serviceåtgärder som är gjorda hos BMW. De som fuskar med mätarställning har väldigt sällan köpt bilen ny. Det är jättetråkigt att läsa om, min bil är backad vilket jag upptäckte veckan efter jag köpt den. Kolla INNAN!!!! Mvh Stephan |
|
|
Säljare är antagligen de minst lämpliga människor i världen att ge köpråd. Min 525d hade gått 17000 mil när jag sålde, den gick hur mjukt och fint som helst. ------- //Lövet |
|
| Ja bli inte skrämd av svammel. Har en 525d lci som snart rullat 22k mil. Den går helt underbart fortfarande. Så med den budgeten du nämner borde du kunna hitta en fin med bra utrustning tycker jag. | |
|
En dieselpump eller partikelfilter är skitdyrt att fixa. Sedan höjs nu fordonsskatt o dieselskatt för dom bilarna. Dom är bra nya men begagnade? Knappast ekonomiskt om man räknar på det. Köp en bensinare av rätt årsmodell så blir det bra. Undvik årgångarna där spridare o pump havererar hela tiden. |
|
| kamel2: Vilka årgångar/modeller gäller "spridare och pump havererar hela tiden"? | |
|
Det är inget bytesintervall på partikelfilter på LCI. Håller normalt hela bilens livslängd såvida man inte kör 100% stadstrafik. Sluta svamla. ------- //Lövet |
|
|
Nja, behöver egentligen inte alls plats. Men det är gött med plats och stor bil. Länk det var denna bil jag var och kollade på. Hade väl inte tänkt köpa just denna men ville provköra en 525d och denna kändes rätt, då. Ska dem höja fordonsskatten igen? Höjdes ju den vid årsskiftet? Finns ju dessutom mycket bättre utbud på disel än bensinare. Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Vad ligger en, säg 525i i blanda förbrukning på ungefär? Erfarenheter någon? |
|
|
Fordonsskatten höjdes både för bensin och dieselbilar vid årsskiftet, vid nästa höjs bränslepriserna. Det är ingen skillnad om man väljer diesel eller bensin för risken att skatten höjs. Dieselpump kostar 3tkr hos BMW i Sverige, partikelfilter byts inte. Det ser inte jag som några stora kostnader. Du låter som en dieselhatare utan koll kamel2. Kör man 3500mil/år är det vettigt att köpa en diesel. Jag hade koncentrat mig på diesel 6an. |
|
|
Finns trådar här på autopower om problem med dieselpumpar som skurit samt dyra filterbyten. Här har vi exempel från verkligheten: Länk Länk Vi bilägare har skrivit om dessa dyra problem några gånger. Sådan är verkligheten även om man inte vill veta men man kan ha tur o slippa men partikelfilter byts ofta innan 20k mil normalt sett. |
|
| Ingen kul läsning. Men är det så vanligt med haverier och filterbyten då? | |
| Jag har en 525i -06 som gått strax under 15 000 mil till salu. Drar runt 0,7-0,8 på långkörning och runt litern om jag kör blandat. | |
| Gick i samma tankar ang bensin eller diesel med e60, tillslut köpte jag en e60 lci 525d, (11000mil), går som en dröm och helt ok vrid, ångrar inte en sekund att jag bestämde mig för diesel även om jag bara kör ca 1000-1500mil / år :). Bor du i närheten av gbg får du gärna komma och provköra :) | |
|
En såpass tung bil som e61och med din körsträcka , är dieselsexa att föredra. 525d är en trevlig och lämplig modell att prova istället för 520d |
|
|
Kamel2: Visa mig ett enda exempel på en person som fått byta partikelfilter vid 20.000 mil på en LCI. Vad har trådar om Audis pumphaveri och koreanska filterbyten med E61 att göra? ------- //Lövet |
|
|
Ja det lutar kanske åt mitt förstaval trotts allt, 525/530d. Kör just nu runt i sambons clio efter att jag sålt min 330i e46. Förjävla tråkig bil, haha :P Janskers; hade gärna kommit upp men bor i Lund så har en bit att åka! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har haft en 525D (12.000 mil) flera ggr på reset av felkoder på partikelfilter, bilen körs 16 km dagligen och fått "tvätta" ur filtret 2 ggr på ett halvår. Dieslar med partikelfilter fungerar INTE om man inte regelbundet kör långa turer så den automatiska reningsprocessen genomförs till fullo. Det gäller de flesta bilmärken vad jag erfarit på jobbet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Använd sökfunktionen här på forumet skriv BMW 535d lci partikelfilter 20k mil verkar vara max. Tidningarna ljuger inte heller tyvärr:-) |
|
| Min 525d har som sagt gått 22k mil och när jag kikar i INPA är beräknade miltalet för dpf-byte ca 30k mil. Så länge motorn inte går kall eller bara körs korta sträckor verkar det fungera bra. Jag personligen hade inte varit orolig för detta om jag skulle köpa bil idag. Och med trådstartarens 3500mil per år är valet lätt. En mysig dieselsexa är ett bra och driftsäker val! | |
|
Det finns en(1)! tråd om partikelfilterbyte på en 22 tusen milad 535d LCI. Resten är antingen pre-facelift (dvs modeller som har ett filter med bytesintervall) eller trimmade bilar. Om din poäng kamel2 var att "bevisa" att det är vanligt med byte så har du misslyckats rätt rejält. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.