|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Lämnade in min 320D F31 2014 för bromsvibrationer. Fick höra att det där är nog med all säkerhet ingen garantisak när jag bokade, men det får bli en annan historia :) Bilen som gått ungefär 7500 mil vibrerade vid inbromsning, vilket bekräftades av mekanikern som bytte skivorna på garanti. Men innan han började med jobbet att byta skivor, ringed han och talade om att dessa var skeva och skulle gå på garanti. Det lät ju bra ! Men några nya bromsbelägg blev det inte på garanti, vilket är lite underligt. Monteras det nya skivor skall det även monteras nya belägg, det är i alla fall en självklarhet för mig. Jag driver en liten bilverkstad själv och håller tre års garanti på de delar jag monterar, oberoende av körsträcka. Behöver jag byta några av de skivorna jag monterat på garanti, ingår det givetvis nya belägg i den garantin. Om en liten "skitverkstad" håller tre års garanti på alla delar som bör bytas, är det oerhört förvånande att en av de mest välrenommerade billeverantörerna begränsar sin garanti. Nu fick jag slanta upp ca: 2000:- för bromsbeläggen hos BMW, hade jag köpt hos en av mina normala leverantörer skulle det kostat strax över 800:- Nu valde jag att låta mekanikern montera dit nya orginal, bara för att slippa onödigt besvär om dessa skivor börjar bete sig som de tidigare. Någon annan som förvånat sig över garantihanteringen ? | |
| Nej egentligen inte, snarare (positivt) överraskad att du fick skivorna på garantin. Båda bör räknas som slitdelar och bör inte täckas. Har själv haft erfarenheter nyligen gällande ett annat märke pch garanti, de hade inte ens flr en sekund övervägt att byta skivor på garantin. Faktum är att i detas värld funkar knappar som det ska även om de bara funkar ibland (om du imte trycker på ett visst sätt). Tycker det var bra bemötande i detta fall! | |
|
Jag måste nog hålla med om att det är ganska generöst att du får splitter nya skivor efter 7500 mil på garantin. Många bilmärken hade garanterat sagt - sorry men det är slitdelar och det är normalt slitage att byta skivor och belägg efter 7500 mil. Att BMW tar bra betalt för bromsbeläggen är väl iofs inte så konstigt, men å andra sidan är de av högsta kvalitet och håller många mil. 2000 kr för ett komplett byte av främre skivor och belägg med originaldelar är ju riktigt billigt när det är en verkstad som gör jobbet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska bli intressant att se om vibrationerna är borta eller om de kommer tillbaka pga att det egentligen är glapp i någon bussning. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Jag gissar att det inte var särskilt mycket kvar på de bromsbackarna efter 7500 mil? Så då kan jag förstå att de går som vanliga slitagedelar, det hade varit en annan sak om de hade behövt bytas efter 500 mil. | |
|
Skriv gärna och berätta hur det gick med vibrationerna! |
|
|
Jag håller med att om bromsarna är slut efter 7500 mil så bör man vara nöjd över de delar man får gratis, istället för missnöjd över det som måste betalas. Av arbete, skivor och klossar så fick du alltså 2/3 gratis? |
|
|
Om det är en 2014 som redan gått 7500mil borde bromsarna inte vara speciellt slitna? Mtp att det måste vara långkörning. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Gratis skivbyte vid 7500 mil måste jag säga låter rätt generöst ------- //Lövet |
|
| Hade samma problem med min X3, det var bara att glömma garantin trots att bilen var yngre än två år och bara rullat drygt 4000mil. | |
|
Till saken hör ju också att just bromsbelägg och skivor är "friskrivna" från garanti om man läser garantibestämmelserna lite mer noga. Dessa räknas som sagt som slitdelar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Du ska nog vara väldigt glad för att det fick på garantin. Bytte de beläggen gratis också? Förutom materialkostnaden? | |
| Du har nästan kört två varv runt jorden och du får nya skivor på garanti, det är inte illa! | |
|
De påstår att de har garanti I 3 år eller 8000 mil, så det är väl självklart att det skall vara garanti när den inte passerat någon av dessa gränser. Bilen är jag väldigt nöjd med för övrigt, så glad det är jag varje gång jag sätter mig i den. Det är en långmilare, och service killen sa att det var väldigt mycket kvar på beläggen. Slitdelar eller ej, de skall alltid bytas när skivorna byts. Jag håller detta som garanti mot mina kunder, så jag tycker det var underligt att BMW inte gjorde det. Skivor som slår sig efter ett och ett halvt år påstår jag vara felaktiga, speciellt vid normal körning. |
|
|
Läs garantivillkoren igen.... Där står att bromsarna är undantagna då de räknas som slitdelar. Att du fått nya skivor efter 7500 mil, är rena vinstlotten! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Detaljer kanske, men nybilsgarantin är 2 år med obegränsad körsträcka. Fri Service gäller under 3 år eller 8000 mil. dock skriver de ordinarie service enlighet med bilens intervallsystem. Länk Dock har jag förstått att bromsbackar inte ingår i den fria servicen(?) |
|
| jsn, det stämmer. Bromsbackar är slitage och ingår inte i den fria servicen. | |
|
Behöver beläggen bytas pga slitage är det givetvis ingen garanti. Då kan man blanda in torkarblad osv. Men om nu sumpen mot alla odds skulle börja läcka och byts på garanti, behöver man betala oljan själv då ? Kanske ett dåligt exempel, men ändå två grejor som hänger ihop :) |
|
|
Ta fram garantibeviset som följde med bilen vid nybilsköp - läs sedan (noga) vad det står där! Allt annat är bara lösa spekulationer byggt på önsketänkanden... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Från BMW.se: ----------------------------- "När du köper en ny BMW har den 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti och 3 års lackgaranti samt fri service i 3 år eller max 8 000 mil (vilketdera som först inträffar). Garantierna gäller produktfel och i hela Europa. För Original BMW delar och tillbehör gäller 2 års garanti utan begränsning av körsträckan. Allt för att garantera din körglädje." ---------------------------- Till att börja med så verkar du inte ha 3 års nybilsgaranti utan 2 år. Sen så är det nog som andra sagt att när man läser det mer specificierade dokumentet så står det nog en serie undantag för slitagedelar osv. Hur gammal är din bil? |
|
|
Normalt slitage är ju inget produktfel. Men, hur blev det. Försvann vibrationerna? Som sagt, det är ju sällan skivor slår sig. Det brukar vibrera pga ngt är glapp. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.